בר מצווה עם חברים - תסריט המשחק מסע יהודי משותף


רקע

שלום חברים,

בר, נער חכם וסקרן חוגג השנה בר מצווה. הוא כבר השתתף כאורח באירועים מסוג זה אצל בני משפחתו וחבריו.

אבל כעת, כשמדובר בו, הכל נראה לו מרגש ואף מלחיץ יותר.

הדיונים האינסופיים של הוריו בנוגע למי שיכנס ל'רשימת האורחים', העליה לתורה בבית הכנסת, הביטויים המוזרים ששמע ('ברוך שפטרני מעולו של זה', 'הנחת תפילין'...) - כל אלו עוררו את סקרנותו של בר עד כדי כך שהחליט להזמין לביתו מספר מומחים שיעזרו לו בתכנון בר המצווה שלו.

*** 

בקרוב תשתתפו במשחק תפקידים שיימשך על פני שני שיעורים בהפרש של שבוע. נסו להיכנס לנעלי הדמות שתקבלו, עקבו אחר ההוראות ונסו לבסס את הטענות שלכם על המשאבים שיינתנו לכם.

למידה מהנה!

 

 

הדמויות

נער בר מצווה נער בר המצווה

דמות זו היא למעשה דמותו של התלמיד שיגלם אותה.


המשימה שלך

עליך להתכונן היטב לאירוע בר המצווה שלך ולהפעיל את ארבעת המומחים שבאו לעזור לך.

נסה לבסס את דבריך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה - 01 מערכה - 11

ד"ר יהודית חוקרת מקרא

חוקרת מקרא בעלת שם עולמי. פרסמה השנה רב מכר הקושר בין מקורות מקרא ובין החיים כיום. אומרים עליה שהיא 'בור סוד שאינו מאבד טיפה'


המשימה שלך

ד"ר יהודית, הוזמנת לפאנל מתוך הערכה גדולה למומחיותך בנושא מקרא,

עלייך לעזור לבר נער בר המצווה ולענות לו בכל שאלה שישאל.

נסי לבסס את דברייך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכלי ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה - 01 מערכה - 11

פרופ' ישראלביץ' פרופסור לתרבות ישראל

מומחה נודע ל"תרבות ישראל". בעבודתו חוקר את המורשת והיצירה היהודית המכוננת את זהותנו כאומה וכיחידים. 

מאמין שכל אדם החי בישראל חייב להכיר היטב את מורשתו, את זהותו התרבותית, את תורתו ואת לשונו. 


המשימה שלך

פרופ' ישראלביץ',

הוזמנת לפאנל מתוך הערכה גדולה למומחיותך בנושא 'תרבות ישראל',

עליך לעזור לבר נער בר המצווה ולענות לו בכל שאלה שישאל.

נסה לבסס את דבריך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה - 01 מערכה - 11

גאולה מנהלת עמותה ל'תיקון עולם'

פעילה חברתית מנוסה. מנהלת עמותה ל'תיקון עולם', אשר מנסה לשפר את חיי האדם ולהפוך את העולם למקום טוב יותר לחיות בו.

במסגרת פעילותה, מלווה מזה שנים רבות בני ובנות מצווה המעוניינים להתנדב ולעזור לקהילה בשנת המצווה שלהם.


המשימה שלך

גאולה, הוזמנת לפאנל מתוך הערכה גדולה למומחיותך בנושא 'תיקון עולם',

עלייך לעזור לבר נער בר המצווה ולענות לו בכל שאלה שישאל.

נסי לבסס את דברייך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכלי ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה - 01 מערכה - 11

הרב צדיקוב רב

ראש ישיבה ורב מוערך. הכין כבר אלפי נערים לטקס בר המצווה.


המשימה שלך

הרב צדיקוב,

הוזמנת לפאנל מתוך הערכה גדולה למומחיותך בנושא,

עליך לעזור לבר נער בר המצווה ולענות לו בכל שאלה שישאל.

נסה לבסס את דבריך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה - 01 מערכה - 11

מערכה 1: בר מצווה עם חברים



1.

הודעה פומבית

ברוכים הבאים לבית של בר,

כפי שאתם רואים, בר הוא נער חכם וסקרן שחוגג השנה בר מצווה.

הוא כבר השתתף כאורח באירועים מסוג זה אצל בני משפחתו וחבריו, אבל כעת, כשמדובר בו, הכל נראה לו מרגש ואף מלחיץ יותר.

הדיונים האינסופיים של הוריו בנוגע למי שיכנס ל'רשימת האורחים', העליה לתורה בבית הכנסת, הביטויים המוזרים ששמע ('ברוך שפטרני מעולו של זה', 'הנחת תפילין'...) - כל אלו עוררו את סקרנותו של בר עד כדי כך שהחליט להזמין לביתו מספר מומחים שיעזרו לו בתכנון בר המצווה שלו.

***

לכל אחד מכם יש כאן תפקיד חשוב, עקבו אחרי ההוראות שייתן לכם בר והשתדלו לעזור לו כאן בפורום שיהיה פתוח במהלך השבוע הזה, עוד לפני שיתחיל השיעור הבא

בהצלחה!



הודעת סיום

תודה רבה,

נפגש במערכה השנייה.

(שאלו את המורה שלכם מתי היא תתקיים) 



נקודות מעניינות לדיון

הכיתה תמשיך למערכה השניה

מערכה 2: בר מצווה עם חברים (2)



1.

הודעה פומבית

ברוכים הבאים שוב,

אתם מתבקשים להעלות שוב כאן לפורום את הבקשות שקבלתם מבר.

***

בר - האם כולם עזרו לך?

האם ד"ר יהודית הסבירה לך מה מקורו של טקס בר המצווה?

האם פרופ' ישראלביץ' חקר אודות המסורת והתרבות הייחודית של משפחתך והמליץ לך כיצד לשמר אותן בחגיגה שלך?

האם גאולה המליצה לך על מצוות ומעשים טובים שקשורים להפטרה שלך?

האם הרב צדיקוב הסביר לך מהי בכלל הפטרה ומה קורה בהפטרה הספציפית שלך?

***

בר, אם אחת הדמויות עדיין לא עזרה לך - בקש ממנה לעשות זאת כעת ונסה לרכז את המידע החשוב שקבלת מכולם. הוא ממש יוכל לשמש אותך לקראת בר המצווה שלך. (נשמח גם אם תציג נקודות מעניינות מאוחר יותר בכיתה) 



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

נער בר מצווה:

עליך להמשיך ולהתכונן לקראת אירוע בר המצווה שלך.

נסה להתבסס בדיון על המשאבים המצורפים לך. (כולל דבריהם של הרבי מצאנז ומרק טווין) תוכל ללמוד מהם המון! 

ד"ר יהודית:

עלייך להמשיך ולעזור לבר בהכנות לקראת בר המצווה שלו.

נסי להתבסס בדיון על המשאבים המצורפים לך.  (כולל דבריהם של הרבי מצאנז ומרק טווין)

תוכלי ללמוד מהם המון!

פרופ' ישראלביץ':

עליך להמשיך ולעזור לבר בהכנות לקראת בר המצווה שלו.

נסה להתבסס בדיון על המשאבים המצורפים לך.

 (כולל דבריהם של הרבי מצאנז ומרק טווין)

תוכל ללמוד מהם המון!

גאולה:

עלייך להמשיך ולעזור לבר בהכנות לקראת בר המצווה שלו.

נסי להתבסס בדיון על המשאבים המצורפים לך.

 (כולל דבריהם של הרבי מצאנז ומרק טווין)

תוכלי ללמוד מהם המון!

 

הרב צדיקוב:

עליך להמשיך ולעזור לבר בהכנות לקראת בר המצווה שלו.

נסה להתבסס בדיון על המשאבים המצורפים לך.

 (כולל דבריהם של הרבי מצאנז ומרק טווין)

תוכל ללמוד מהם המון!



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

חברים,

הקשיבו לשיר 'שיר בבוקר בבוקר' (מילים: אמיר גלבוע, לחן: גידי קורן ושלמה ארצי). קראו גם את מילות השיר.

כתבו בבקשה מה לדעתכם הקשר של השיר הזה ולנושא בר המצווה בו אנחנו דנים? 

(חשבו, מיהו האדם הזה? מהיכן הוא קם? לאן הוא הלך? את מי הוא פגש בדרך? ומה קרה לו באותו היום?)

***

(רמז: נראה מי הראשון מכם שימצא את הקשר לכתוב בבראשית י"ב, א-ג)



4.

הודעה פומבית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

הי חברים,

חשבו מה הביקורת שעולה כשצופים בבת מצווש הזו?

(זכרו - עליכם להישאר נאמנים לדמות שלכם - ולכתוב מה לדעתכם הייתה דעתה על המערכון המצחיק הזה)

קדימה, שתפו זה את זה במחשבותיכם כאן בדיון (-:



הצבעה

[username], אחרי ששמעת (והשמעת) את כל הדברים בנוגע לבר המצווה של בר, איזו דמות לימדה אותך הכי הרבה? 

(בבקשה לא לבחור את עצמך, הצבעה כזו לא תחשב...)



אפשרות 1
בר
אפשרות 2
ד"ר יהודית (חוקרת מקרא)
אפשרות 3
פרופ' ישראלביץ' (תרבות ישראל)
אפשרות 4
גאולה ('תיקון עולם')
אפשרות 5
הרב צדיקוב


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

תודה רבה על דיון מרתק,

נפגש בכיתה!


אפשרות 2

תודה רבה על דיון מרתק,

נפגש בכיתה!


אפשרות 3

תודה רבה על דיון מרתק,

נפגש בכיתה!


אפשרות 4

תודה רבה על דיון מרתק,

נפגש בכיתה!


אפשרות 5

תודה רבה על דיון מרתק,

נפגש בכיתה!




נקודות מעניינות לדיון

  1. דונו בכיתה ובמפגש המסונכרן בתוצאות ההצבעה ובטיעונים מעניינים שעלו.
  2. בקשו מ-2-3 תלמידים שגילמו את נער בר המצווה להציג את 'תיק בר המצווה' שהכינו בעזרת ארבעת המומחים.
  3. דונו במערכון של הבת מצווש ובביקורת שעולה ממנו. כיצד מתכננים התלמידים לציין את בר/בת המצווה שלהם?
  4. רעיון: ניתן לפרסם תערוכה מקוונת או פיזית של נערי בר המצווה.