חבר מושבעות כמותה: מגדר וקולנוע - תסריט המשחק לראות אחרת: פמיניזם ומגדר בקולנוע


רקע

יעל גדרון, פמיניסטית ומגדריסטית, היא חובבת תיאטרון, ספרות וקולנוע ידועה, ולכן שמחה מאוד לגלות שהסיפור-המחזה של סוזן גלספל הפך לסרט - בתכנית הטלוויזיה הידועה של היצ'קוק!

הצפייה בסרט העלתה אצלה שאלות רבות... לכן, בלי להסס, היא כינסה אתכן - קבוצה של תיאורטיקניות מגדר ידועות שם, כדי שתספקו את סקרנותה...

אתן נעניתן מיד. יעל גדרון היא לא אחת שמסרבים לבקשותיה... הגעתן לפאנל מיוחד כדי לבחון את הסיפור-מחזה-סרט מנקודת המבט התיאורטית שלכן, וכדי לשמוע את האחרות ולדון איתן בענייני מגדר ופמיניזם. 

 

הדמויות

בטי פרידן מחברת הספר "המסתורין הנשי" (1963)

פמיניסטית, סופרת ופעילה חברתית אמריקנית, שמאמרה (מתוך הספר) "הבעיה שאין לה שם" שינה את חייהן של נשים רבות...


המשימה שלך

בטי יקרה, 

כשאת קוראת עכשיו את הסיפור "חבר מושבעות כמותה" ורואה את הסרט שנעשה על פיו, את מבינה שוב עד כמה צדקת! הרי מיני רייט היא היא "עקרת הבית הנואשת" שתיארת בכתיבתך! 

הסבירי לחברות הפאנל מדוע ומה בדרך שבה היא חיה ופעלה הביא אותך למסקנה הזו. חפשי מקורות נוספים שיוכיחו זאת...


משאבים

מערכה - 01

לורה מאלווי מחברת המאמר "עונג חזותי וקולנוע נרטיבי"

תיאורטיקנית בריטית, פמיניסטית וחוקרת קולנוע ופסיכואנליזה


המשימה שלך

לורה יקרה, 

מאמרך "עונג חזותי וקולנוע נרטיבי" שינה לנצח את הדרך בה צופות וצופים רואים סרטי קולנוע וטלוויזיה! את הסברת כיצד הקולנוע ממגדר את הצופה כגבר - ובכך קילקלת להם את הנאת הצפייה... לא נורא, המודעות החדשה אפשרה לנשים ולגברים לעשות קולנוע חדש, טוב יותר ופחות שוביניסטי...

כשקראת את הסיפור/מחזה של גלספל, "חבר מושבעות כמותה" וראית את הסרט, הבנת - שוב - שצדקת! נקודת המבט הנשית, שחסרה כל כך בקולנוע (גם כיום) - מוצגת שם בדרך אחרת לגמרי. הדמויות של גב' פיטרס וגב' הייל מאפשרות לנו להבין זאת...

חקרי עוד קצת, קראי והסבירי לחברות הפאנל מה גילית. 

 

 

 


משאבים

מערכה - 01

קרול הניש מחברת המאמר "הטרוסקסואליות כפויה והקיום הלסבי"

פמיניסטית רדיקלית שחיה ופועלת בארצות הברית. חיברה את החיבור "האישי הוא הפוליטי"


המשימה שלך

קרול יקרה, 

הקביעה שלך ש"האישי הוא הפוליטי" אפשרה לנשים וגברים להבין שההפרדה בין "מרחב ציבורי" ל"מרחב פרטי" היא מלאכותית והיא עוד דרך לשמור על כוחה של הפטריארכיה...

כשקראת את הסיפור "חבר מושבעות כמותה" וראית את הסרט הבנת שהקביעה שלך מאוד רלבנטית לחיים שניהלו מיני וג'ון רייט, אבל גם לדרך בה פעלו גב' הייל וגב' פיטרס...

אנא קראי עוד קצת על המשמעות של הביטוי וספרי לחברות הפאנל מה גילית...

 


משאבים

מערכה - 01

קתרין מקינון חוקרת משפט ומגדר

פרופסורית מן המניין למשפטים באוניברסיטת מישיגן ופעילה פמיניסטית. מחקריה ומאמריה עוסקים בתחום המשפט, הנחשב לכאורה "אובייקטיבי" וללא הטיות מגדריות. מקינון הוכיחה כי המערכת המשפטית, כמו מערכות אחרות, מפלה נשים באופן מבני, המוטמע במערכת מיסודה.


המשימה שלך

קתרין יקרה, 

כשאת מדברת על מערכת המשפט כמערכת שאפליית נשים מוטמעת בה, את מתכוונת ישירות או בעקיפין גם לשיטה האמריקנית של חבר מושבעים - גברים ולא נשים. לכן את מבינה לגמרי את הצורך של גב' הייל וגב' פיטרס להציב אלטרנטיבה נשית למוסד משפטי זה...

חפשי מקורות נוספים וספרי לחברותייך לפאנל מה מצאת ואיך זה קשור לסיפור-מחזה-סרט "חבר מושבעות כמותה" של סוזן גלספל...


משאבים

מערכה - 01

ג'ודית פטרלי חוקרת ספרות ופמיניזם

חוקרת ספרות, עוסקת בדרך בה קוראות נשים טקסטים גבריים ונשיים ובדרך בה הן כותבות. הציעה את הביטוי "קריאה מתנגדת" כדי לתאר את הדרך בה נשים יכולות לקרוא טקסטים גבריים קנוניים, שנכתבו על ידי גברים למען גברים, מתוך התנגדות, על ידי זיהוי המנגנונים הפטריארכליים של טקסטים אלה. 


המשימה שלך

ג'ודית יקרה, 

כשקראת את הסיפור "חבר מושבעות כמותה" של סוזן גלספל הבנת משהו חשוב על הדרך בה גברים ונשים קוראים טקסטים: בעוד שנשים רגילות לקרוא ולפענח טקסטים של גברים, הרי שגברים עיוורים לטקסטים הנשיים, משום שהם לא מאמינים שלנשים יש "טקסט". כלומר, הם עיוורים לפרטים מהם מורכבים חייהן של נשים, משום שהם רואים בהן "זוטות" בלתי נחשבות...

התובנה הזו השפיעה עלייך מאוד. ספרי לחברותייך לפאנל על מסקנותייך...


משאבים

מערכה - 01

מערכה 1: חבר מושבעות כמותה - ותיאוריות פמיניסטיות



1.

הודעה פומבית

שלום לכן, תיאורטיקניות יקרות,

תודה שהגעתן לפאנל שלנו! זו הזדמנות מיוחדת לכנס את כולכן כדי לדבר על דברים חשובים מאוד. 

אנא, ספרו קצת עליכן, כדי שנכיר אתכן טוב יותר



2.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

חוקרות יקרות!

לאחר שסיפרתן על עצמכן, ספרו על התיאוריה שפיתחתן: מהו העיקרון שעומד ביסודה? מהו הגילוי שגיליתן על עצמכן ועל נשים בכלל?



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

חברות יקרות!

אנא קראו מה שכתבו האחרות על התיאוריות שהן פיתחו. אנא הגיבו למה שהן כתבו וספרו להן היכן וכיצד זה פוגש או מתנגש עם התיאוריות שלכן...



4.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

משתתפות יקרות!

אנא הסבירו כיצד התיאוריה שלכן קשורה לסיפור-מחזה-סרט "חבר מושבעות כמותה" של סוזן גלספל. כיצד ניתן להמחיש את הטענות שלכן על חיי נשים בסיפור - העלילה, הדמויות ומערכות היחסים שיש בו בין גברים לנשים?

 



5.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

חברות יקרות!

זה הזמן לקרוא עוד קצת מה שכתבו האחרות. אנא הגיבו, הגיבו, הגיבו! זה החלק החשוב ביותר של הדיון!



6.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

לפני סיום, אנא הקליקו על הקישור הבא למשוב למשחק. את המשוב מלאו בתום המשחק. זה חשוב לי מאוד - אני לומדת מזה לפעמים הבאות.

תודה!

 



הודעת סיום

בעוד דקות אחדות יסתיים הדיון המרתק! תודה לכן על השתתפותכן - זה מעשה פמיניסטי ראוי לשמו - למשתתפים ולמשתתפות כאחד!

להתראות!



נקודות מעניינות לדיון

אין