בעד ונגד משחקי מחשב - תסריט המשחק כתיבת טיעון


רקע

עליכם לקרוא את הביוגרפיה של הדמות שקיבלתם ולכתוב מה דעתה של הדמות ביחס למשחקי מחשב בקרב בני נוער.

הדמויות

ד"ר בי ג'יי פוג פסיכולוג

מקים "מעבדת הטכנולוגיה המשכנעת" באוניברסיטת סטנפורד שבקליפורניה. פסיכולוג ואבי התחום המכונה "טכנולוגיה משכנעת", תחום שבו מערכות דיגיטליות ואפליקציות - ובהן טלפונים חכמים, מדיה חברתית ומשחקי וידיאו - מכוּונות לשינוי מחשבות והתנהגויות אנושיות.


המשימה שלך

ד"ר פוג,
הוזמנת לדיון המתקיים בתיכון "ברנר" בנושא השפעת משחקי מחשב על בני הנוער. 
דעתך היא כי משחקי מחשב משפיעים באופן חיובי על בני הנוער. עליך לשכנע את האחרים ולהצדיק זאת.


משאבים


גב' כהן אמא

אני אמא, ובני מרבה לשחק במשחקי מחשב. נהיה לי בן רובוט, כל יציאה מן הבית גורמת למריבה, הצעה לבילוי נהייתה עול מבחינתו, הוא התנתק מרוב החברים האמיתיים ומצא לו חברים שהוא מדבר איתם בעת משחק, מה זה? איך הגעתי למצב הזה? יש לי מועקה קשה בנוגע למה שהבן שלי נהיה. ילד ספורטיבי וחברותי שבמהלך החופש כולו 'תקוע' מול המסך בעיניים מזוגגות, ואין לי שליטה על זה, כי אם אנתק את החשמל תתעורר פה מלחמה שאיני מסוגלת להתמודד איתה. בבקשה אל תגידו לי שזה עדיף על הסתובבות בחוץ. הכול עדיף על הבהייה האין־סופית הזאת, על שיחות עם אנשים וירטואליים מול מסך טלוויזיה. מה עושים? הקיץ הזה הוא סיוט!


המשימה שלך

גב' כהן,

הוזמנת לדיון המתקיים בתיכון "ברנר" בנושא השפעת משחקי מחשב על בני נוער.

דעתך היא כי משחקי מחשב משפיעים באופן שלילי על בני הנוער.
עלייך לשכנע את האחרים ולהצדיק זאת.

 


משאבים


לירן תלמיד

אני נהנה לשחק במשחקי מחשב. אני מחפש תחרותיות ושואף להשתפר במיומנויות. במשחקי מחשב אני מקבל פרסים. נכון שאני מבלה שעות רבות מול מסך המחשב, אבל בזכות זה אני רוכש מיומנויות שלא הייתי רוכש בשום מקום אחר.


המשימה שלך

לירן, 
הוזמנת לדיון המתקיים בתיכון "ברנר" בנושא השפעת משחקי מחשב על בני נוער.
דעתך היא כי משחקי מחשב תורמים לבני הנוער ואפילו מקדמים אותם.
עליך לשכנע את האחרים ולהצדיק זאת.


משאבים


מערכה 1: בעד ונגד



1.

הודעה פומבית

שלום לכולם ותודה שבאתם, 
כפי שהבנתם, ישנה דילמה האם משחקי מחשב משפיעים על בני הנוער.
אנא הציגו את עמדתכם בצורה מכובדת ומכבדת את דעותיהם של האחרים בשולחן העגול שלנו. השתדלו לבסס את המלצתכם.
בהצלחה לכולם!



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

ד"ר בי ג'יי פוג:

פוג שלום,
חבריך הפסיכולוגים יודעים שיש לך ניסיון רב בתחום.
דעתך חשובה לנו.
נסה לשכנע את החברים בדיון להחליט כי משחקי מחשב חיוביים וחיוניים לבני נוער.
התבסס על מקור המידע שסופק לך. תוכל ללמוד ממנו רבות.

גב' כהן:

גב' כהן שלום,
חברייך ההורים מזדהים עם רגשותייך.
דעתך חשובה לנו.
נסי לשכנע את החברים בדיון להחליט כי משחקי מחשב מזיקים לבני הנוער ומשפיעים עליהם לרעה.
התבססי על מקור המידע שסופק לך. תוכלי ללמוד ממנו רבות.

לירן:

לירן שלום,
חבריך לכיתה משחקים גם הם במשחקי מחשב.
דעתך חשובה לנו.
נסה לשכנע את החברים בדיון להחליט כי משחקי מחשב חיוביים לבני הנוער.
התבסס על מקור המידע שסופק לך. תוכל ללמוד ממנו רבות.



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

חברים,
אנא העלו את טיעוניכם. בדיון המתקיים בתיכון "ברנר" ישמחו לדעות נוספות.



4.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

חלקכם העלה טענות ממש טובות.
אם יש כאן מישהו שאינכם מסכימים עימו, התייחסו לדבריו.



הצבעה

חברים,
תודה על דיון מרתק.
אחרי ששמעתם והשמעתם את טיעוניכם, מעניין יהיה לראות מה דעתכם האישית בנושא.
האם משחקי מחשב משפיעים על בני הנוער?



אפשרות 1
משפיע
אפשרות 2
לא משפיע
אפשרות 3
יש לי הצעה אחרת, ואשמח להציגה במליאה


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

תודה על דיון מרתק - ניפגש בכיתה.


אפשרות 2

תודה על דיון מרתק - ניפגש בכיתה.


אפשרות 3

תודה על דיון מרתק - ניפגש בכיתה.




נקודות מעניינות לדיון

1. דיון על תוצאות ההצבעה האישית לעומת טיעוני הדמות. מי שינה את דעתו והזדהה עם טיעוני הדמות שלו, ומי לא? ומדוע?

2. האם אהבתם ללמוד באמצעות כלי המשחק?

3. האם למדתם משהו חדש בעקבות המשחק והידע הטמון בו?

4. איזו מיומנות נדרשתם להפעיל במהלך המשחק? האם נתקלתם בקושי כלשהו לאורך המשחק?