האח דניאל - תסריט המשחק דיון בעניין חוק השבות ושאלת 'מיהו יהודי?'


רקע

חברים יקרים,

הסתכלו מסביבכם. נכון, בהתחלה זה נראה די מוזר. אין סלולרים, לאנשים יש תספורות מוזרות ובגדים קצת משונים...השנה היא 1962!

המדינה סוערת בעקבות סוגייה משפטית מאוד מורכבת שתשפיע על אופי המדינה לעוד הרבה שנים קדימה.

הסיפור הוא כזה:

אל בית המשפט הגיע נזיר בשם 'האח דניאל' אשר מתגורר במנזר הכרמליתים בחיפה.

מסתבר לכם ששמו של האח דניאל הוא אוסוולד רופאיזן והוא נולד ב- 1922 בפולין להורים יהודים.

אוסוולד התחנך כיהודי ובנעוריו היה פעיל בתנועת נוער ציונית. בתקופת מלחמת העולם השנייה הוא פעל להצלת יהודים רבים והצליח להימלט כמה פעמים מציפורני המשטר הנאצי. בשנת 1942, בהיותו במנזר שבו מצא מקלט, התנצר. בשנת 1945 היה לכומר ונמנה עם מסדר הנזירים הכרמליתי. בזמן מלחמת העצמאות ביקש העברה לארץ ישראל, ובשנת 1958 נענתה בקשתו בחיוב והוא הועבר למנזר הכרמליתים בישראל. בפנייתו לשלטונות פולין בבקשת ההעברה לארץ הדגיש רופאיזן שלמרות היותו נוצרי, מבחינת הכרתו הפנימית הוא רואה עצמו כיהודי-לאומי הקשור לעם היהודי. תעודת המסע שקיבל מן השלטונות הפולניים הייתה מן הסוג הניתן ליהודים העוזבים את פולין לצמיתות ועולים לישראל. אך שר הפנים של מדינת ישראל דחה את בקשתו לקבל תעודת עולה ולהירשם בתעודת הזהות כיהודי.

***

השאלה העומדת כעת לפניכם היא:

מיהו יהודי? והאם המונח "יהודי" בחוק השבות (קראו מה זה) כולל גם יהודי שהמיר את דתו והוטבל לנצרות ולמרות זאת רואה עצמו כיהודי ומרגיש יהודי? 

 

 

הדמויות

חיים משה שפירא שר הפנים

חיים משה בצלאל שפירא (26 במרץ 1902 - 16 ביולי 1970) היה מנהיגה הפוליטי של הציונות הדתית במשך שנים רבות ונציגה בממשלת ישראל.

התעקשותו שלא לרשום במרשם התושבים כיהודים את אלו שאינם יהודים על פי ההלכה הובילה למשבר בשאלת "מיהו יהודי", שדוד בן-גוריון ניסה לפותרו באמצעות שליחת מכתבים לעשרות מחכמי ישראל בארץ ובגולה ובהם בקשה לחוות דעתם בנושא.

כיהן כשר הפנים בפרשת 'האח דניאל'.

 


המשימה שלך

כבוד שר הפנים שפירא,

עליך לשכנע את חבריך לפאנל שהאח דניאל הוא לא יהודי.

נסה להתבסס על המקורות שניתנו לך - תוכל ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה - 01

הרב הרצוג הרב הראשי

הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג (כ"ח בכסלו ה'תרמ"ט 3 בדצמבר 1888 – י"ט בתמוז תשי"ט, 25 ביולי 1959), היה הרב הראשי האשכנזי של ארץ ישראל משנת 1936, ואחר כך של מדינת ישראל עד יום מותו. לפני כן היה רבה הראשי של יהדות אירלנד.

בנו הוא חיים הרצוג, לימים הנשיא השישי של מדינת ישראל ונכדו הוא השר וחבר הכנסת יצחק (בוז'י) הרצוג, הקרוי על שמו.


המשימה שלך

כבוד הרב,

ההלכה מאוד ברורה כאן: יהודי הוא מי שנולד לאימא יהודייה.

עליך לשכנע את החברים כאן שהאח דניאל יהודי כשר.

נסה להתבסס על המקורות שניתנו לך - תוכל ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה - 01

האח דניאל

שמואל אוסוואלד רופאייזן ("האח דניאל", 29 בינואר 1922 - 30 ביולי 1998) היה יהודי ניצול שואה שהמיר דתו לנצרות והיה לנזיר. רופאייזן התפרסם לאחר שביקש לעלות לישראל כיהודי על-פי חוק השבות, אך בקשתו נדחתה על ידי רשויות המדינה בגלל התנצרותו, ואף ערעורו לבג"ץ על כך נדחה.


המשימה שלך

שלום לאח דניאל,

עליך לשכנע את החברים כאן שאתה יהודי. מי הם שיגידו שאתם לא?

אין פה בכלל סוגייה משפטית. אתה פשוט יודע ומרגיש שאתה יהודי.

נסה להתבסס על המקורות שניתנו לך - תוכל ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה - 01

משה זילברג שופט

(1900, קובנה – 1975, ירושלים) היה פרופסור למשפטים באוניברסיטה העברית וראש המכון לחקר המשפט העברי שם. כיהן כשופט בבית המשפט העליון וממלא מקום נשיאו בשנים 1950–1970.

 


המשימה שלך

כבוד השופט זילברג,

עליך לשכנע את החברים כאן שהאח דניאל הוא לא יהודי.

נסה להתבסס על המקורות שניתנו לך - תוכל ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה - 01

חיים כהן שופט

(11 במרץ 1911 – 10 באפריל 2002) היה משפטן ישראלי, כיהן בין השאר בתפקידי שר המשפטים, פרקליט המדינה, היועץ המשפטי לממשלה והמשנה לנשיא בית המשפט העליון. חתן פרס ישראל למדעי המשפט בשנת תש"ם.


המשימה שלך

כבוד השופט חיים כהן,

עליך לשכנע את החברים כאן שהאח דניאל הוא יהודי לחלוטין.

נסה להתבסס על המקורות שניתנו לך - תוכל ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה - 01

מערכה 1: האח דניאל



1.

הודעה פומבית

רבותיי המלומדים,

עיני הציבור היהודי בעולם כולו נשואות אליכם. הסוגיה בה אתם דנים היא חשובה מאין כמותה וכנראה תשפיע עוד שנים רבות.

'האח דניאל' (אווסוולד רופאייזן) נולד ב-1922 בבפולין, למשפחה יהודית, התחנך כיהודי והיה חבר בתנועת נוער ציונית. בזמן מלחמת העולם השנייה שימש כסוכן כפול - ותרגם עבור הנאצים מגרמנית לפולנית ובמקביל העביר נשק ומידע אודות מעשי הנאצים למתנגדיהם. כשנחשפה פעילותו על ידי הגרמנים בשנת 1942, ברח, הצטרף לשורות הפרטיזנים ואחר כך התחבא במנזר והמיר דתו לנצרות.

בשנת 1948 לאחר המלחמה הפך לכומר ובחר להצטרף למסדר הכרמליתים (מסדר נזירים קתולי, שמרכזו במנזר סטלה מאריס על הר הכרמל). בשנת 1962 תבע משר הפנים להכיר בו יהודי ולהחיל עליו את חוק השבות אולם, נדחתה בקשתו להתאזרחות על פי חוק השבות, אך הותר לו להתאזרח במסלול אחר (הוא קיבל אזרחות ותעודת זהות אך בתעודת הזהות לא היה רשום הלאום, כיוון שבזמן ההוא לא ידעו להחליט מהו).

מיד עם הגעתו לארץ ביקש רופאייזן לקבל אזרחות ישראלית על פי חוק השבות. אך בגלל שיוכו לדת אחרת נפסלה בקשתו, והוא עתר אליכם, לבג"ץ בבקשה להפריד בין המשמעות הלאומית של היהדות לבין המשמעות הדתית: מבחינת דתו הרי הוא באמת נוצרי, אך לאומיותו היא יהודית, ולכן גם ויתר על האזרחות הפולנית שהייתה לו. הנימוקים אותם העלה בתביעתו:

א. הוא מרגיש עצמו כבן העם היהודי ועל כן צריך להכיר בו כיהודי על פי לאומיותו למרות שאיננו יהודי על פי דתו.

ב. גם על פי ההלכה היהודית הוא יהודי שכן מי שנולד יהודי, נשאר יהודי גם אם המיר את דתו.

 ***

רבותיי, קראו בבקשה את המקורות המצורפים לכם, התייחסו לשני הנימוקים שהעלה האח דניאל והביעו את דעתכם:

האם לדעתכם יש להכיר באח דניאל כיהודי ולהסכים שירשם בתעודת הזהות כיהודי?



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

חיים משה שפירא:

כבוד שר הפנים,

עליך לשכנע את חבר השופטים שהאח דניאל הוא לא יהודי. (התייחס לשני נימוקיו)

למושג "יהודי" אכן יש משמעויות דתיות ולאומיות, אך המשמעות החשובה לעניין קבלת האזרחות היא המשמעות האזרחית, החוקית. 

שים לב לכתוב ב'חוק השבות' (הגדרה 4ב)

נסה להתבסס על המקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!

הרב הרצוג:

כבוד הרב הרצוג,

עליך לשכנע את חבר השופטים שהאח דניאל הוא יהודי. (התייחס לשני נימוקיו)

ספר להם מיהו יהודי על פי ההלכה.

נסה להתבסס על המקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!

האח דניאל:

שלום לאח דניאל,

עליך לשכנע את חבר השופטים שאתה יהודי (התייחס לשני הנימוקים שלך המופיעים בהודעת הפתיחה)

נסה להתבסס על המקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!

משה זילברג:

כבוד השופט זילברג,

עליך לשכנע את חבר השופטים שהאח דניאל הוא לא יהודי. (התייחס לשני נימוקיו)

נסה להתבסס על המקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!

חיים כהן:

כבוד השופט כהן,

עליך לשכנע את חבר השופטים שהאח דניאל הוא בפירוש יהודי. חד וחלק. (התייחס לשני נימוקיו)

נסה להתבסס על המקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

פאנל נכבד,

השתדלו להתייחס בתשותובתיכם לכל חמשת 'מעגלי השייכות' של האח דניאל.

(מצורף לכם במקורות)



4.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

מכובדיי,

מסתבר שהאח דניאל עזר ליהודים תוך סיכון חייו. (צפו בסרטון הקצר)

האם זה משפיע על החלטתכם? חשבו טוב ושתפו את הקבוצה בדעתכם!



5.

הודעה פרטית (זמן קצר לפני הודעה הבאה)

חיים משה שפירא:

כבוד שר הפנים,

בחר בבקשה נקודה אחת מדבריו של הרב הרצוג וציין אם אתה מסכים אתו או לא.

אם לא - ציין מדוע! 

הרב הרצוג:

כבוד הרב,

בחר בבקשה נקודה אחת מדבריו של שר הפנים וציין אם אתה מסכים אתו או לא.

אם לא - ציין מדוע! 

האח דניאל:

האח דניאל,

בחר בבקשה נקודה אחת מדבריו של השופט זילברג וציין אם אתה מסכים אתו או לא.

אם לא - ציין מדוע! 

משה זילברג:

כבוד השופט זילברג,

בחר בבקשה נקודה אחת מדבריו של השופט חיים כהן שאינך מסכים עמה וציין מדוע!

 

חיים כהן:

כבוד השופט כהן,

בחר בבקשה נקודה אחת מדבריו של השופט זילברג שאינך מסכים עמה וציין מדוע!

 



6.

הודעה פומבית (זמן קצר לפני הודעה הבאה)

קדימה חברים,

מייד מגיע זמן ההצבעה.

שימו לב, שאלת 'מיהו יהודי' תגדיר את מדינת ישראל עוד שנים רבות קדימה.

כל החלטה שלכם תשפיע על עתיד החברה כאן!



הצבעה

[username], אחרי ששמעת (והשמעת) את כל הטיעונים,

האם לדעתך יש להכיר באח דניאל כיהודי ולהסכים שירשם בתעודת הזהות כיהודי?



אפשרות 1
כן
אפשרות 2
לא


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

חברים יקרים,

לידיעתכם, המשפט האמיתי שהתקיים ב-1962 הסתיים בכך שעתירתו של האח דניאל נדחתה ברוב של ארבעה מול אחד, אך הותר לו להתאזרח במסלול אחר, שבו קיבל אזרחות ותעודת זהות, אך לא נרשם בה הלאום. בפסק דין תקדימי זה, ניתנה פרשנות לחוק השבות, על-פיו יהודי מוגדר כבן הלאום היהודי, ולא כיהודי על-פי אמות המידה של היהדות האורתודוקסית.

רופאייזן חי מאז כנזיר במנזר סטלה מאריס בחיפה והיה חבר ב"אגודת הנוצרים העבריים בישראל", המקדמת את שילובם של נוצרים בחיים החברתיים והדתיים בישראל.

תודה רבה, מקווים שנהנתם! 


אפשרות 2

חברים יקרים,

לידיעתכם, המשפט האמיתי שהתקיים ב-1962 הסתיים בתוצאה שונה מזו שלכם.

עתירתו של האח דניאל נדחתה ברוב של ארבעה מול אחד, אך הותר לו להתאזרח במסלול אחר, שבו קיבל אזרחות ותעודת זהות, אך לא נרשם בה הלאום. בפסק דין תקדימי זה, ניתנה פרשנות לחוק השבות, על-פיו יהודי מוגדר כבן הלאום היהודי, ולא כיהודי על-פי אמות המידה של היהדות האורתודוקסית.

רופאייזן חי מאז כנזיר במנזר סטלה מאריס בחיפה והיה חבר ב"אגודת הנוצרים העבריים בישראל", המקדמת את שילובם של נוצרים בחיים החברתיים והדתיים בישראל.

תודה רבה, מקווים שנהנתם! 




נקודות מעניינות לדיון

  1. התייחסו לתוצאות ההצבעות (הצבעות חריגות, שוני בין קבוצות)
  2. חשבו, מה מגדיר כל אחד ואחת מכם כיהודי בהווה?
  3. מה ההבדל בין שני אזרחי ישראל שאחד יהודי והשני לא יהודי? (זכויות, חובות, זכות שיבה...)
  4. כיצד לדעתם היתה נראית מדינת ישראל אילו היה נשאר חוק השבות במתכונתו המקורית? (החוק מעניק לכל יהודי שהביע את רצונו להשתקע בישראל את הזכות לעלות לישראל ולקבל תעודת עולה, אלא "אם נוכח שר הפנים שהמבקש פועל נגד העם היהודי /  עלול לסכן בריאות הציבור או ביטחון המדינה / בעל עבר פלילי העלול לסכן את שלום הציבור")
  5. התייחסו להעדרן של הנשים בסוגייה הנדונה. על מה דבר זה מלמד?