אדם נשך כלב - תסריט המשחק דיון על הזכות להשכלה גבוהה בעקבות קריאה בסיפור רבי ינאי והאורח (ויקרא רבה, ט', ג')


רקע

עברו הרבה שנים מאז הסיפור על רבי ינאי והאורח...

היום ברור בישראל שחובת ההשכלה מוטלת על המדינה. כמו גם החינוך המיוחד שמסובסד ע"י המדינה. 

אבל מה קורה 'בתחום האפור' שבין החינוך הרגיל לחינוך המיוחד? מי אמור לממן את אלו שיש להם לקויות למידה 'קטנות'? מי אמור לממן את השיעורים הפרטיים היקרים והעזרה היומיומית לתלמידים המתקשים?

משמעות הדבר היא שאוכלוסיות חזקות ואמידות יכולות לאפשר לילדיהם בעלי לקויות הלמידה את כל העזרה הנדרשת כדי להביא להצלחתם בלימודים ולהצלחתם בעתיד ואילו אוכלוסיות חלשות מבחינה כלכלית אינן עומדות בנטל והתוצאה: ילדיהם מתקשים לסיים את בית הספר התיכון, ועל השכלה גבוהה כבר אין מה לדבר כלל, וכתוצאה גם בדור הבא אוכלוסיה זו תהיה חלשה. 

מחקרים מוכיחים שקיים קשר ישיר בין מעמד סוציו-אקונומי להשכלה.

אתם מוזמנים להצטרף לדיון מרתק שנשען על הסוגיה הנ"ל ובו שר החינוך מזמן פאנל חכמים שידון בסוגייה: על מי מוטלת החובה לדאוג לתלמידים עם לקויי למידה 'קטנים'? על המדינה או על הורי התלמיד? 

(אגב, במהדורות החדשות חושבים ששר החינוך השתגע משום שהוא מדבר עם דמויות שכבר אינן בחיים...)

 

 

 

הדמויות

משה רבינו רבינו

המנהיג והגואל של בני ישראל, שהוציא אותם ממצרים, נתן להם את התורה והוביל אותם במדבר עד כניסתם לארץ ישראל. משה היה אבי הנביאים, וזכה להתקרב אל האלוהים יותר מכל נביא או אדם אחר: "וְלֹא קָם נָבִיא עוֹד בְּיִשְׂרָאֵל כְּמֹשֶׁה, אֲשֶׁר יְדָעוֹ ה' פָּנִים אֶל פָּנִים" (דברים, ל"ד פס' 10). משה רבינו הביא את בני ישראל עד לעבר הירדן, אך הוא עצמו לא זכה להיכנס לארץ. לפי המסופר בתורה, ה' הראה למשה את הארץ המובטחת מפסגת הר נבו שבארץ מואב, ושם מת משה בגיל מאה ועשרים: "וַיָּמָת שָׁם מֹשֶׁה עֶבֶד ה' בְּאֶרֶץ מוֹאָב ... וְלֹא יָדַע אִישׁ אֶת [מקום] קְבֻרָתוֹ עַד הַיּוֹם הַזֶּה. וּמֹשֶׁה בֶּן מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה בְּמֹתוֹ לֹא כָהֲתָה עֵינוֹ וְלֹא נָס לֵחֹה*" (דברים ל"ד פס' 5 – 7). לפי המסורת מת משה בתאריך ז' באדר – שהוא גם יום הולדתו.

"לא כהתה עינו ולא נס ליחו": הוא נשאר רענן ומלא חיוניות למרות גילו המופלג והצרות שעברו עליו.


המשימה שלך

משה רבינו,

עליך לשכנע את הפאנל שהאחריות לחינוך הילדים מוטלת על ההורים.

נסה לבסס את דבריך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון! 

 


משאבים

מערכה - 01

הרמב"ם

רבי משה בן מימוּן‏ (1133-1204), בערבית מוכר כמוסא בן מימון ובלשונות אירופה כמיימונידס, היה מגדולי הפוסקים בכל הדורות, מחשובי הפילוסופים בימי הביניים, איש אשכולות, מדען, רופא, חוקר ומנהיג. אחד האישים החשובים והנערצים ביותר ביהדות: עליו נאמר "ממשה עד משה לא קם כמשה"‏ והוא הוכתר בכינוי "הנשר הגדול". הרמב"ם החזיק במשנה רציונליסטית מובהקת שבאה לידי ביטוי בכתביו. הוא הוכר כפילוסוף ורופא גם בתרבות הערבית והאירופית.


המשימה שלך

רמב"ם יקר,

אי אפשר לסמוך על רק ההורים שידאגו לחינוך ילדיהם. יש כאלו שאין להם את האמצעים.

עליך לשכנע את הפאנל כי החובה חלה על החברה ועל המחנכים במובן הרחב.

נסה להתבסס על המקורות שניתנו לך בכדי לבסס את דבריך. תוכל ללמוד מהם המון!

 


משאבים

מערכה - 01

רבי ינאי

חי במחצית הראשונה של המאה השלישית לספירה, והשתייך לדור הראשון של אמוראי ארץ ישראל. הוא היה תלמידו של רבי יהודה הנשיא - חותם המשנה. רבי ינאי ייסד בית מדרש בעכברה ששכנה ליד צפת בגליל העליון ובו לימד תורה, וכן שימש כדיין בבית הדין בציפורי. בין תלמידיו נמנו רב - מחבר ספרא וספרי; רבי יוחנן - ממחברי התלמוד הירושלמי, ריש לקיש ועוד. שמו של רבי ינאי מוזכר בתלמוד הבבלי 176 פעמים ובתלמוד הירושלמי 254 פעמים.


המשימה שלך

הי רבי ינאי,

נסה לשכנע את חבריך שהאחריות על השכלת הדור הצעיר מוטלת על ההורים.

השתדל לבסס את דבריך על המקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון! 


משאבים

מערכה - 01

האורח

לא ידוע עליו כלום מלבד זאת שאינו משכיל אך הוא לבוש בהידור.


המשימה שלך

אורח יקר,

לרבי ינאי אין בעלות על ההשכלה. מחובתו היה ללמד אותך.העובדה שרבי ינאי זכה להשכלה לא עושה אותו אדם טוב יותר ממך, חסר ההשכלה.

נסה לשכנע כאן את החברים שהאחריות לחינוך אינה מוטלת על ההורים אלא על המחנכים והחברה כולה.

מומלץ להיעזר במקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה - 01

פאולו פריירה מחנך

פאולו פריירה (1921-1997) היה מחנך ברזילאי ותאורטיקן רב השפעה של החינוך . התפרסם בזכות עבודתו בתחום החינוך העממי, שבאה לידי ביטוי בפעילותו להרחבת ומיסוד מערכת החינוך וייסוד בתי ספר כמו גם ביצירת תודעה לערכו של החינוך. פריירה נחשב לאחד ההוגים הבולטים ביותר בהיסטוריה של הפדגוגיה העולמית.


המשימה שלך

הי פאולו,

היית ילד עני והוכחת שאפשר לשבור את מעגל העוני. מי כמוך יודע כמה חשוב להנגיש את ההשכלה לכולם ללא יוצא מן הכלל. (בתקופתך, מי שלא ידע קרוא וכתוב לא היה רשאי להשתתף בבחירות במדינה ולהצביע!)

שכנע את חבריך לפאנל שדמוקרטיה אמיתית מנגישה את ההשכלה גם לעניים ביותר!

העזר במקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה - 01

מערכה 1: אדם נשך כלב



1.

הודעה פומבית

פאנל נכבד,

תודה שהגעתם בהתראה כ"כ קצרה!

לפני שנתחיל, אבקש מכל אחד ואחת מכם להציג את עצמו בקצרה ולהביע את דעתו על התנהגותו של רבי ינאי מול האורח שבא אליו. (אל תשכחו 'להיצמד' לדמות שקבלתם)

מחכה לשמוע את דעותיכם החכמות!

שר החינוך.

 



2.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

משה רבינו:

עליך לשכנע את חברי הפאנל כי האחריות על חינוך הילדים מוטל על הוריהם!

התבסס על הפסוקים והמקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!

הרמב"ם:

עליך לשכנע את חברי הפאנל כי האחריות על חינוך הילדים מוטלת על החברה כולה והשלטונות!

התבסס על המקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!

(ספר להם מהן הלכות רוצח)

רבי ינאי:

עליך לשכנע את חברי הפאנל כי האחריות על חינוך הילדים מוטלת על הוריהם!

התבסס על המקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!

האורח :

עליך לשכנע את חברי הפאנל כי האחריות על חינוך הילדים מוטלת על החברה כולה והשלטונות!

התבסס על המקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!

פאולו פריירה:

פאולו היקר,

עליך לשכנע את חברי הפאנל כי האחריות על חינוך הילדים מוטלת על החברה כולה והשלטונות!

התבסס על המקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!



3.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

חברים,

אבקש מכל אחד מכם להתייחס למה שכתוב במגילת העצמאות בנושא האחריות לחינוך: 

(ה' באייר תש"ח 14.5.1948)

***

מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות; תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתתה על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין;  תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות; ותהיה   נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות. מדינת ישראל תהא מוכנה לשתף פעולה עם המוסדות והנציגים של האומות המאוחדות בהגשמת החלטת העצרת מיום 29 בנובמבר 1947 ותפעל להקמת האחדות הכלכלית של ארץ-ישראל בשלמותה. 

***

האם אתם מסכימים עם הכתוב במגילה? על פי הכתוב בה, על מי מוטלת האחריות לחינוך תלמידים לקויי למידה? על המדינה אן על ההורים?

מחכה לשמוע אתכם,

שר החינוך.



4.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

רבותיי,

תראו מה קראתי בעיתון:

מגיפת ליקויי למידה מתפשטת בצפון תל אביב

"...ליקויי למידה הם כיום הלהיט הגדול של מערכת החינוך. אישור על ליקוי כזה מקנה לתלמיד הקלות בבחינות, ציונים משופרים ויתרון עצום בקבלה ללימודים גבוהים. כל מה שצריך זה כמה אלפי שקלים ומאבחן אוהד. לא פלא ש-40% מתלמידי צפון תל אביב אובחנו כלקויי למידה (לעומת 1% ברהט ו-7% באופקים). השאר אובחנו כפראיירים..." (הארץ, שרה ליבוביץ' דר, 2.3.2004)

מה אתם אומרים על זה? האם לדעתכם זה קשור לדיון שלנו?

שר החינוך.

 



5.

הודעה פרטית (זמן קצר לפני הודעה הבאה)

משה רבינו:

משה היקר,

לא יכול להיות שאתה מסכים עם כל מה שאמר כאן פאולו פריירה.

כתוב בבקשה דבר אחד שאינך מסכים עמו.

 

הרמב"ם:

רמב"ם היקר,

לא יכול להיות שאתה מסכים עם כל מה שאמר כאן משה רבינו.

כתוב בבקשה דבר אחד שאינך מסכים עמו.

 

רבי ינאי:

רבי היקר,

לא יכול להיות שאתה מסכים עם כל מה שאמר כאן האורח שלך.

כתוב בבקשה דבר אחד שאינך מסכים עמו.

 

האורח :

הי אורח יקר,

לא יכול להיות שאתה מסכים עם כל מה שאמר כאן רבי ינאי.

כתוב בבקשה דבר אחד שאינך מסכים עמו.

 

פאולו פריירה:

פאולו היקר,

לא יכול להיות שאתה מסכים עם כל מה שאמר כאן משה רבינו.

כתוב בבקשה דבר אחד שאינך מסכים עמו.

 



6.

הודעה פומבית (זמן קצר לפני הודעה הבאה)

קדימה חברים,

ההצבעה קרובה. יש לכם עוד משהו חשוב להגיד?

שר החינוך.



הצבעה

[username], אחרי ששמעת (והשמעת) את כל הטיעונים,

על מי לדעתך חלה החובה לדאוג להשכלה של כל ילד וילד בישראל על פי צרכיו המיוחדים? 



אפשרות 1
המדינה
אפשרות 2
ההורים


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

פאנל נכבד,

שר החינוך מודה לכם על הדיון הפורה והמחכים.

בהתאם להחלטתכם הוחלט לצמצם באופן משמעותי את התקציב המיועד לתלמידים לקויי למידה ולצאת בקמפיין הדורש מההורים להשקיע יותר בחינוך ילדיהם!


אפשרות 2

פאנל נכבד,

שר החינוך מודה לכם על הדיון הפורה והמחכים.

בהתאם להחלטתכם הוחלט להגדיל את התקציב המיועד לתלמידים לקויי למידה!




נקודות מעניינות לדיון

  1. על מי חלה החובה לדאוג להשכלה של כל ילד וילד בישראל על פי צרכיו המיוחדים ? על המדינה – החברה או על הוריו? (ומה בדבר ליקויי הלמידה על שלל האבחונים, העזרה הפרטית, המוניות...)
  2. האם במתן חינוך שוויוני סטנדרטי יוצאת המדינה והחברה ידי חובתה ?  
  3. האם נכון לומר  שכאשר ילד לקוי למידה נזנח בשל מצבם הכלכלי של הוריו, שאינם יכולים לדאוג לו, יביא בסופו של דבר לפגיעה בשוויון ובדמוקרטיה ?
  4. הכיתה יכולה לצפות לסרטון על הילדה הפקיסטנית שזכתה בפרס נובל 
  5. סרטון נוסף מרתק בנושא: עשה שאדע