מי הקרין את התבלין שלי? - תסריט המשחק דיון בנושא עיקור תבלינים בקרינה


רקע

החוזה של ספק המזון לחדר האוכל של בית הספר פג, ומנהלת ביה"ס מחפשת ספק מזון חדש. לאחר שבדקה היטב את ההצעות שהוגשו למכרז, נותרו בידיה הצעות משני ספקים, שהגישו הצעה במחיר סביר ומגישים אוכל איכותי. בניסיון להכריע סופית איזה ספק לבחור התעמקה המנהלת עוד יותר בטפסי ההרשמה וגילתה הבדל עיקרי אחד בין הספקים: הספק 'מסעדה נודדת' משתמש בתבלינים שעברו עיקור בקרינה ואילו הספק 'אוכל של אמא' משתמש בתבלינים שלא עברו עיקור בקרינה.

המנהלת החליטה לכנס ועדה לבחינת העניין, שתמסור לה החלטה מקצועית לגבי היתרונות והחסרונות של עיקור תבלינים בקרינה, והמלצה - האם לשכור את 'מסעדה נודדת' או את 'אוכל של אמא' כספק המזון של בית הספר?

הועדה המקצועית כוללת מומחים מתחומים מגוונים: פיזיקאית, כימאי, עו"ד, פעילת איכות הסביבה ונציגת ועד ההורים.

זהו משחק תפקידים אינטרנטי. התקדמו לפי ההוראות. היכנסו לנעלי הדמות שתקבלו וקראו היטב את חומרי המידע שיצורפו לכם, בכדי שתוכלו לבסס עליהם את טענותיכם.

הדמויות

פרופסור גרעינאית פיזיקאית המתמחה בגרעין

פרופסור לפיזיקה גרעינית באוניברסיטה העברית בירושלים. מומחית בעלת שם עולמי בקרינה רדיואקטיבית, נזקיה ודרכיה ההתגוננות מפניה. כתבה עשרות מאמרים בנושא שפורסמו בכתבי עת מדעיים. משמשת כיועצת לענייני קרינה למוסדות רבים בארץ ובעולם.


המשימה שלך

את מדענית מצליחה ובעלת הישגים, בטוחה בעצמך וקצת מזלזלת בשאר האנשים בעולם. יש לך נטייה לדבר בשפה גבוהה, שלא תמיד מובנת לבני שיחך. עם זאת, כאשר מבקשים ממך להסביר את דבריך את לרוב נענית בשמחה, ובלי להעליב - את קצת חופרת.

עליך לשכנע את הוועדה המייעצת שעיקור תבלינים בקרינה הוא בטוח ובוודאי עדיף על תבלינים לא מעוקרים ולכן יש לבחור בספק 'מסעדה נודדת'. קראי בעיון את מקורות המידע שסופקו לך והתבססי עליהם על מנת לשכנע את חבריך.


משאבים

מערכה - 01 מערכה - 11

דוקטור מולקולה כימאי המתמחה במזון

למד לתואר דוקטור בכימיה באוניברסיטת בן גוריון בנגב וסיים בהצטיינות. כיום עובד ככימאי במגוון מפעלים לייצור מזון בארץ. בין היתר הוא מוצא פתרונות לשינויים במרקם, בטעם ובערך התזונתי של מזון בתהליכי העיבוד השונים המתרחשים במפעל.


המשימה שלך

אתה קצת חנון, אבל בהחלט מסוגל להתנסח בבהירות. משתדל מאוד לעמוד על דעתך אבל לפעמים נבהל מוויכוחים עזים ומוותר. יש רק דבר אחד שמעצבן אותך - סילוף של עובדות מדעיות. כשאתה פוגש אנשים שמסלפים עובדות תעמיד אותם מיד על טעותם ולא תוותר עד שיודו בה.

עליך לשכנע את הוועדה המייעצת שעיקור תבלינים בקרינה הוא בטוח ובוודאי עדיף על תבלינים לא מעוקרים ולכן יש לבחור בספק 'מסעדה נודדת'. קרא בעיון את מקורות המידע שסופקו לך והתבסס עליהם על מנת לשכנע את חבריך.


משאבים

מערכה - 01 מערכה - 11

אדון משפטי עו"ד המתמחה בנזיקין

בעל תואר במשפטים מהמרכז הבינתחומי בהרצליה, עם התמחות בדיני נזיקין. מעביר את רוב זמנו בבית המשפט, בתביעות פיצויים לאנשים שניזוקו בתאונות דרכים, בגלל רשלנות רפואית ובשל רשלנות במקום העבודה.

עליך להציג בפני הוועדה את עמדת החוק בנושא עיקור תבלינים בקרינה. לאחר מכן תוכל להביע את דעתך האישית ולדון עם יתר חברי הוועדה. קרא בעיון את מקורות המידע שסופקו לך והתבסס עליהם על מנת לשכנע את חבריך.


המשימה שלך

אתה אדם רציני שאי אפשר לעבוד עליו. מדבר בקצרה ולעניין, לא מתפלסף ולא מוכן לסבול פילסופים של אחרים. כשאתה חושב שמנסים לעבוד עליך, אתה מיד מתערב וחושף את השקר.


משאבים

מערכה - 01 מערכה - 11

גברת ירקרקת פעילת איכות הסביבה

בהשכלתה כלכלנית ובעלת תואר שני בקיימות וחינוך סביבתי. פעילה סביבתית מוכרת מאוד, בעיקר בזכות מאבקיה לסגירת מפעל האמוניה בחיפה ולמניעת הבנייה בחופי הארץ, והצלחתה בגיוס כספים ותמיכה לפרויקט שיקום יערות הכרמל.


המשימה שלך

את פעילה חברתית, משתתפת בהפגנות לפחות פעם בשבוע ובטוחה שאת יודעת הכל הכי טוב. כאזרחית במדינתנו, את יודעת ששומעים תמיד את מי שצועק הכי חזק ולכן מקפידה לשאת בתיקך מגפון לשעת הצורך.

כשאת נאלצת להתנסח בכתיבה, את מחליפה את המגפון בסימני קריאה, שאלה ופיסוק בכמויות מסחריות, בהתאם לעוצמה בה את רוצה לצעוק.

עליך לשכנע את הוועדה המייעצת שעיקור תבלינים בקרינה הוא מסוכן ולכן יש לבחור בספק 'אוכל של אמא'. קראי בעיון את מקורות המידע שסופקו לך והתבססי עליהם על מנת לשכנע את חבריך.


משאבים

מערכה - 01 מערכה - 11

גברת כהן יו"ר ועד ההורים בבית הספר

גברת כהן היא מטפלת באומנות וטבעונית רצינית. יש לה 3 ילדים, שניים לומדים בבית הספר ואחד ילמד בו בעוד שנתיים. בימי ההולדת של ילדיה הכיבוד מורכבת ממקלות גזר, זיתים משופדים וממרח סויה. היא פעילה מאוד בוועד ההורים כבר שנים ולכן נבחרה בתחילת השנה ליושבת הראש, והיא מבצעת את תפקידה ברצינות רבה.


המשימה שלך

את מאמינה גדולה בטבע ובהתפתחות טבעית. מדברת בשלווה ומשרה רוגע על סביבתך. בכלל, כמעט שלא יכולים להתקיים ויכוחים סביבך - את מיד מתווכת בין הצדדים ומביאה אותם בנועם וברכות לפשרה.

עליך לשכנע את הוועדה המייעצת שעיקור תבלינים בקרינה הוא מסוכן ולכן יש לבחור בספק 'אוכל של אמא'. קראי בעיון את מקורות המידע שסופקו לך והתבססי עליהם על מנת לשכנע את חבריך.


משאבים

מערכה - 01 מערכה - 11

מערכה 1: דיוני הוועדה



1.

הודעה פומבית

חברים יקרים,

בימים אלו אני נדרשת להכריע בעניין בחירת ספק מזון חדש לבית הספר. צמצמתי את רשימת ההצעות לשני מתמודדים: 'מסעדה נודדת' ו'אוכל של אמא'. ההבדל העיקרי ביניהם הוא יחסם לעיקור תבלינים בקרינה: הספק 'מסעדה נודדת' משתמש בתבלינים שעוקרו בעזרת קרינה מייננת ואילו הספק 'אוכל של אמא' משתמש בתבלינים שלא עברו עיקור. איני מומחית בנושא ולכן כינסתי אתכם. אבקש את המלצתכם - באיזה ספק מזון לבחור?

שלכם,

דפנה



2.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

פרופסור גרעינאית:

פרופסור גרעינאית,

עליך להסביר בקצרה לוועדה מהי קרינה רדיואקטיבית וכיצד היא נוצרת.

תודה,

דפנה

דוקטור מולקולה:

ד"ר מולקולה,

עליך להסביר בקצרה לוועדה מהו עיקור, למה הוא נחוץ ואילו סוגי עיקור מרכזיים קיימים. בנוסף, אנא פרט מהן הסכנות המרכזיות בצריכת מזון שלא עבר עיקור.

תודה,

דפנה

אדון משפטי:

אדון משפטי,

עליך להסביר בקצרה לוועדה מהי עמדת החוק בנוגע לעיקור תבלינים בקרינה: האם זה חוקי ומהן המגבלות.

תודה,

דפנה

גברת ירקרקת:

גברת ירקרקת,

 עליך להסביר לוועדה בקצרה אילו סוגי חיידקים עמידים לקרינה ומדוע.

תודה,

דפנה

גברת כהן:

גברת כהן,

עליך להציג בפני הוועדה סיכום של הסיבות שבגללן הציבור חושש ממוצרים שעברו עיקור בקרינה.

תודה,

דפנה



3.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

חברים ועדה יקרים,

כולי תקווה שהספקתם לעיין בחומר שהונח לפניכם. בעוד זמן קצר נפתח את הדיון בסקירה קצרה של הנושא, כל אחד מכם בתחום התמחותו.  נצלו את הזמן שנותר להתעמקות בחומר וכתיבת טיעונים שיוכלו לשמש אתכם בדיון.

בברכה,

דפנה



4.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

חברי ועדה יקרים,

כעת, כשיש כבר יש לכם ידע בסיסי בנושא, הגיע הזמן להביע את דעתכם. נסו לשכנע אחד את השני, אל תחששו להביא מקורות ותימוכין לטענותיכם.

אנא הקפידו על תרבות דיון - כשחבר וועדה מעלה טענה, הגיבו לה ומצו את הדיון בטענה לפי שאתם מעלים את טענתכם.

זה הזמן להשתמש ברשימת הטיעונים שהכנתם.

מחכה בקוצר רוח לשמוע את החלטתכם,

דפנה



5.

הודעה פרטית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

פרופסור גרעינאית:

אל תחששי להביע את דעתך! יש לך ידע רב בנושא וחשוב שיתר חברי הוועדה ישמעו אותו. עברי על רשימת הטיעונים שהכנת וודאי שהשמעת את כולם. בחומר הקריאה שקיבלת נמצאים נתונים רבים שיכולים לסתור את טענותיהם של חברי וועדה אחרים - חפשי אותם!

דוקטור מולקולה:

בחומר הקריאה שקיבלת יש מידע בנוגע להשפעת ההקרנה על טעמו של המזון, מרקמו וערכו התזונתי, תפקידך להביא מידע זה לשולחן הדיונים.

אל תחשוש להביע את דעתך! יש לך ידע רב בנושא וחשוב שיתר חברי הוועדה ישמעו אותו. עבור על רשימת הטיעונים שהכנת וודא שהשמעת את כולם. בחומר הקריאה שקיבלת נמצאים נתונים רבים שיכולים לסתור את טענותיהם של חברי וועדה אחרים - חפש אותם!

אדון משפטי:

מבין חברי הוועדה, אתה היחיד שחופשי להביע את דעתו האמיתית. גם אם עוד לא השתכנעת, נסה להעלות טיעונים לכאן ולכאן והנח ליתר חברי הוועדה לשכנע אותך. אל תחשוש להיות ביקורתי ולבקש שיציגו את המקורות שעליהם הם מסתמכים.

גברת ירקרקת:

זכרי, את כותבת בצעקות! היי החלטית וברורה, אל תחששי לחלוק על אנשי המקצוע - הם לא תמיד יודעים הכי טוב, ובטח שהם אינם חכמים כמוך. אל תתני לאף אחד לזלזל בך או בדעותיך - חשוב שהן ישמעו!

גברת כהן:

הוויכוח סוער ואת עסוקה ביישוב סכסוכים. אל תשכחי גם להביע את דעתך בין ניסיונות ההרגעה. זכרי - הורי התלמידים סומכים עליך שתייצגי אותם נאמנה. אל תחששי להעביר ביקורת ולשאול שאלות קשות - בשביל זה את כאן!



6.

הודעה פומבית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

חברים יקרים,

זמן ההצבעה מתקרב! בקרוב תצטרכו להכריע מי מבין הספקים יזכה במכרז. עתידם של תלמידי בית הספר נתון בידיכם!

נצלו את הזמן שנותר לניסיונות שכנוע אחרונים.

מצפה להחלטתכם,

דפנה



הצבעה

חברים יקרים,

זמן השכנוע נגמר. כעת עליכם להצביע ולהחליט - איזה ספק יספק את האוכל לבית הספר בשנים הקרובות. אני בטוחה שניהלתם דיון מעמיק בנושא וכי החלטתכם תהיה מקצועית.

אף על פי שבדיון נצמדתם לדעה מסוימת, כעת הזמן להצביע באופן חופשי - על פי צו מצפונכם. זה בסדר להצביע בניגוד לדעתכם המקורית, כל עוד אתם מאמינים שזו ההחלטה הנכונה.

אני מזכירה את האפשרויות העומדות בפנינו:

1. הספק 'מסעדה נודדת', שמשתמש בתבלינים שעברו עיקור בקרינה.

2. הספק 'אוכל של אמא', שמשתמש בתבלינים שלא עבור עיקור כלל.

בעוד 4 דקות תינעל ההצבעה, אנא וודאו כי אתם מצביעים לפני תום הזמן.

דפנה



אפשרות 1
מסעדה נודדת
אפשרות 2
אוכל של אמא


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

חברי וועדה יקרים,

רוב תודות על הסיוע שהענקתם לי. לאחר עיון במסמכי הדיון ובמסקנותיכם, החלטתי להישמע לעצתכם ולבחור ב'מסעדה נודדת' כספק האוכל של בית הספר לשנים הקרובות.

בברכה,

דפנה


אפשרות 2

חברי וועדה יקרים,

רוב תודות על הסיוע שהענקתם לי. לאחר עיון במסמכי הדיון ובמסקנותיכם, החלטתי שלא להישמע לעצתכם ולבחור ב'מסעדה נודדת' כספק האוכל של בית הספר לשנים הקרובות.

בברכה,

דפנה




נקודות מעניינות לדיון

# אילו ממקורות המידע שקיבלתם היו אמינים ואילו לא?

# עד כמה הסתמכתם בהחלטתכם על אמינות מקורות המידע?

# מה שיחק תפקיד גדול יותר בדיון - הטיעונים או הרהיטות והכריזמה של הדובר?

# כיצד עלינו להתייחס לטכנולוגיה חדשה - בחשדנות או בקבלה?

# האם לדעתכם יש להרחיב את השימוש בעיקור מזון בקרינה במדינת ישראל?

# מדוע לדעתכם יש מדינות שמתירות עיקור בקרינה של מוצרים רבים ומדינות שאוסרות על התהליך לחלוטין?

מערכה 2: קמפיין להורים



1.

הודעה פומבית

חברי ועדה יקרים,

שוב אני נזקקת לעזרתכם. השמועה על ספק המזון החדש התפשטה בקרב ההורים, וכבר פנו אלי מספר הורים מודאגים בבקשה שאסביר את החלטתי.

אנא עזרו לי לעצב קמפיין נגיש וברור המסביר להורים ולתלמידים מהו עיקור בקרינה, מדוע הוא נחוץ, מרגיע את חששותיהם ועונה על שאלותיהם.

אושר תקציב גדול לטובת הקמפיין ולכן תוכלו להפיק קמפיין הכולל סרטונים, פלאיירים, שלטי חוצות וכו' לפי בחירתכם.



2.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

פרופסור גרעינאית:

את המומחית בנושא ולכן תפקידך לספק תשובות. גברת ירקרקת וגברת כהן מכינות רשימת חששות ושאלות, אנא עזרי להם לענות על השאלות ולהרגיע את החששות. בזמן שאת ממתינה, הכיני רשימה של טיעונים טובים, שיכולים לדעתך לשכנע את ההורים שהקרנת תבלינים היא בטוחה. השתמשי בניסיון שצברת בשכנוע חבריך לוועדה בישיבה הקודמת. שתפי את רשימתך עם חברי הוועדה.

דוקטור מולקולה:

אתה המומחה בנושא ולכן תפקידך לספק תשובות. גברת ירקרקת וגברת כהן מכינות רשימת חששות ושאלות, אנא עזור להם לענות על השאלות ולהרגיע את החששות. בזמן שאתה ממתין, הכן רשימה של טיעונים טובים, שיכולים לדעתך לשכנע את ההורים שהקרנת תבלינים היא בטוחה. השתמש בניסיון שצברת בשכנוע חבריך לוועדה בישיבה הקודמת. שתף את רשימתך עם חברי הוועדה.

אדון משפטי:

ההורים ירגישו בטוחים יותר אם ידעו מהי עמדת החוק בנושא, תפקידך להכין הסבר ברור ותמציתי בנושא זה. בנוסף, אנא הכן תקציר המתאר את השימוש בהקרנת מזון ברחבי העולם - היכן זה נפוץ והיכן לא. שתף את הסבריך עם חברי הוועדה.

גברת ירקרקת:

כפעילה סביבתית, את ודאי מודעת היטב לחששות הציבור. הכיני רשימת חששות שעלולים לעלות, שתפי אותה עם חברי הוועדה ובקשי מהמומחים הסברים מרגיעים.

גברת כהן:

עד לא מזמן, גם את לא ידעת כלום על הקרנת תבלינים, והנה היום את מומחית. הכיני רשימת שאלות שכדאי שהורי בית הספר יקבלו עליהן מענה, שתפי אותה עם חברי הוועדה ובקשי מהמומחים עזרה בניסוח תשובות.



3.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

אתם בוודאי עובדים במרץ! זכרו - התוצר הסופי של ישיבת הוועדה אמור להיות קמפיין. כדאי שתתחילו לחשוב אילו הסברים כדאי לעצב בצורת עלון, אילו יוצגו באופן הטוב ביותר בצורת סרטון ולהפיק ססמאות קליטות לשלטי החוצות.

תוכלו להתחלק לצוותי עבודה ולחלק ביניכם את העבודה על חלקי השונים של הקמפיין כראות עיניכם.



4.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

שימו לב לאופן בו אתם מנסחים את הסבריכם. עליהם להיות ברורים, קליטים ובשפה תקינה. השתדלו לקצר אותם ככל האפשר (בלי לפגוע בתוכן) על מנת שלא להעמיס על הקוראים.



5.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

זה הזמן לסיים לעבוד על הניסוח ולעבור לעיצוב - ציירו או עצבו במחשב את הכרזות והעלונים והתחילו בבימוי הסרטונים.



הודעת סיום

תם הזמן! אני בטוחה שהפקתם קמפיין מושקע ומשכנע. לא ניתן להעלות פה תוצרים, לכן הכנתי לכם תיבה להעלאת קבצים באתר שלנו.

היכנסו ל-openlearning.com ובחרו בלשונית חומרי לימוד. הקליקו על היחידה 'מי הקרין את התבלין שלי?' והעלו לשם את תוצרי הקמפיין שהפקתם. ניתן להגיש עבודה אחת עבור כל קבוצה, בתנאי ששמות חברי הקבוצה נכתבים בעת ההגשה.



נקודות מעניינות לדיון

# עד כמה נעזרתם בניסיון שלכם מהדיון הקודם בהפקת הקמפיין?