עולם ללא גבולות - תסריט המשחק דילמות שהגלובליזציה מציבה


רקע

הנהלה רב לאומית של מפעל טקסטיל,  הממוקם בדרום הארץ, החליטה להעתיק את מיקומו מישראל  לסין, מדינה פחות מפותחת. ההחלטה להעתיק את המפעל מעוררת ויכוחים רבים בחברה הישראלית ומעלה דילמות רבות. המשחק יעסוק בדילמות סביב העברת מפעל לייצור טקסטיל מישראל למדינה בעולם המתפתח.

 שר  הכלכלה של מדינת ישראל הזמין דיון בנושא. אתם נבחרתם להשתתף בדיון  אינטרנטי  ולהציג את עמדתכם. במשחק זה תצטרכו לתמוך  באחת העמדות  לגבי העתקה או השארות  המפעל לייצור בגדים לסין.

חשוב מאוד שתקראו את החומר המצורף לדמות שלכם וכך תוכלו להזדהות עמה ולהגן על העמדה שתציגו.

 

הדמויות

שלי בת כהן נציגת החברה הרב לאומית

עובדת שנים רבות במפעל הטקסטיל עוד מהימים  בהם הייתה תלמידה בתיכון. אמה עבדה ככובסת במפעל הטקסטיל ושלי ספגה את האווירה בהתאם.

שלי למדה מנהל עסקים והתקדמה במפעל לדרגת ניהול. כחברת הנהלה  במפעל, שיש לו שלוחות במספר מדינות בעולם, סוכם ששלי תייצג את המפעל במשא ומתן  מול הגורמים השונים הן במדינת המוצא והן במדינת היעד.

עמדת הנהלת החברה הרב לאומית היא להוציא את הייצור מהארץ ולהעבירו לסין.


המשימה שלך

הי גברת  שלי בת כהן, עלייך לשכנע את הפאנל שחשוב מאוד להעביר את מיקום המפעל למדינה פחות מפותחת. נסי לבסס את דברייך בעזרת המקורות שניתנו לך, תוכלי ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה - 01

מושיק בן אלוף עובד ישראלי במפעל

עובד ותיק במפעל, הוא נולד וחי בעיר בה ממוקם המפעל. בשנים האחרונות נסגרו מפעלים נוספים שהיו בעירו והאבטלה בה רבה.

למושיק ארבעה ילדים, שניים מהם סיימו צבא ועוד שני ילדים אחד בכיתה יא' ואחד בכיתה ז' . 

מושיק מאוד חושש שילדיו לא ישארו בעיר עם סיום השירות הצבאי לאור המציאות הקשה בעירם.

 


המשימה שלך

הי מושיק, עליך לשכנע את הפאנל שאסור להעביר את המפעל למדינה אחרת. נסה לבסס את דבריך בעזרת המקורות שניתנו לך, תוכל ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה - 01

הואן פנג מהגר שהגיע לא מזמן לעיר בה עתיד להיות המפעל ממוקם

נולד בכפר קטן בסין , שם עבד עד לאחרונה כחקלאי. כניסת כלים חקלאיים  ומודרניזציה לכפר ולחקלאות צמצמה את הצורך בידיים רבות לעבודה ורבים מבני הכפר הגרו לעיר הגדולה על מנת למצוא עבודה. הואן נישא לא מזמן לבחירת ליבו ובקרוב יוולד לו ילד. הואן נבחר להשתתף בדיון ולהציג את עמדת סין  בנדון.

הואן יודע שהקמת המפעל בסין ממש תציל אותו ואת חבריו ותספק לו עבודה רבה.


המשימה שלך

הי הואן, עליך לשכנע את הפאנל שכדאי להעביר את המפעל למדינתך סין.  נסה לבסס את דבריך בעזרת המקורות שניתנו לך, תוכל ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה - 01

מר לב רחום נציג ארגונים חברתיים וסביבתיים מקומיים ובין לאומיים

נולד בישראל ובגר בה. מר לב רחום למד באוניברסיטה לימודי סביבה ותכנון עירוני. הוא עובד בשנים האחרונות במשרד לאיכות הסביבה ותוך כדי כך גם פיתח מודעות חברתית וסביבתית גבוהה.

מר לב רחום גידל את ילדיו בארץ והם כולם עובדים במקומות שונים בארץ. מר לב רחום עבר מספר מלחמות ומרגיש מאוד שורשי ומאוד קשור לארץ. הוא רואה בעיניים כלות כיצד מפעלים יוצאים מהארץ למדינות אחרות וחושש מהפגיעה הקשה שיש לזה בעיקר  על האוכלוסיות  החלשות .

מצד שני ,מר לב רחום רוצה למנוע מצב בו המפעל יעבור לסין ויזהם שם.


המשימה שלך

הי  מר לב רחום , עליך  להציג נימוקים לכאן ולכאן על ההיבטים  והמחירים החברתיים והסביבתיים של הוצאת המפעל מישראל והעברת . עליך שכנע את הפאנל שעל המדינה להשקיע ולתמרץ את המפעל להשאר בארץ. נסה לבסס את דבריך בעזרת המקורות שניתנו לך, תוכל ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה - 01

גברת שולם נציגת המדינה

נולדה בארץ והיא בוגרת החוג למדעי המדינה,  היא עובדת בסמיכות למשרד ראש הממשלה ומונתה על ידו לבדוק כדאיות כלכלית של  השארות מפעלי טקסטיל  בארץ.  

גברת שולם נשואה ויש לה שני ילדים בוגרים, אחד מהם העתיק את מגוריו לארצות הברית, שם הוצעה לו עבודה משתלמת בתחום ההיי טק. הילד השני שלה לומד כעת הנדסה ומתלבט לגבי המשך דרכו. 

ברור לגברת שולם שעל מנת שילדיה ישארו בארץ על המדינה להשקיע בעיקר בקידום התעשייה עתירת הידע ופחות אם בכלל בתעשיות המסורתיות כגון תעשיית הטקסטיל.


המשימה שלך

הי גברת שולם, עלייך לשכנע את הפאנל שהשארות המפעל בארץ לא כדאית, שכדאי למדינה להיאבק עבור מפעלים עתירי ידע ופחות על מפעלים עתירי כוח אדם שאינם דורשים ידע או מיומנות רבים . נסי לבסס את דברייך בעזרת המקורות שניתנו לך, תוכלי ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה - 01

מערכה 1: עולם ללא גבולות - מערכה ראשונה



1.

הודעה פומבית

פאנל נכבד, 

לאחרונה פנו אלי נציגים מגופים שונים לקיים דיון דחוף בנוגע לעתיד התעשייה בארץ. מצד אחד חשוב שתהיה תעשייה בארץ, היא מספקת תעסוקה למשפחות רבות ויוצרת צמיחה. מצד שני , התחרות בעידן הגלובליזציה מחייבת אותנו לשקול האם להשאיר כל מפעל בכל מחיר בישראל. 

על מנת לגבש החלטה אני מבקש מכם להביע את דעתכם בנוגע לכוונה לסגור מפעל טקסטיל באזור הפריפריה בישראל ולהעביר אותו למדינה אחרת שם  ישנם תנאים נוחים יותר להקמת המפעל.

אבקש לקבל את עמדתכם המנומקת בנושא.



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

שלי בת כהן :

עליך להסביר שכדאי להעביר את המפעל למדינה אחרת .  בהתבסס על המקורות שניתנו לך. כדאי לך לקרוא בעיון!

מושיק בן אלוף :

עליך לשכנע את הגורמים שאסור להעביר את המפעל ייצור טקסטיל למדינה אחרת ,בהתבסס על המקורות שניתנו לך. כדאי לך לקרוא בעיון!

הואן פנג :

עליך לשכנע את הפאנל מדוע חשוב להעביר את המפעל למדינה שלך. מה ירוויחו בעלי המפעל מהעברתו אליכם . התבסס על המקורות שקבלת!

מר לב רחום :

עליך לשכנע את הפאנל מדוע יש חשיבות חברתית וכלכלית  להשארת המפעל בארץ ולא להעבירו למדינה אחרת. הצע אפשרויות להשארת המפעל בארץ. התבסס על המקורות שצרפתי לדמותך 

גברת שולם :

עליך לשכנע את הפאנל להעביר את המפעל לייצור טקסיל למדינה אחרת ולהשקיע משאבי מדינה דווקא בהבאת תעשייה עתירת ידע . התבססי על המקורות שצורפו לך!



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

חברים,

הדיון כרן נעשה מעניין ואני לומד הרבה מדבריכם.

אל תחששו להגיב זה לדברי זה.

אם יש כאן מישהו שאינכם מסכימים עמו - אתגרו אותו!



הצבעה

[username], אחרי ששמעת (והשמעת) את כל הטיעונים, כיצד לדעתך האישית יש לנהוג בנושא הנדון?

 



אפשרות 1
יש להעביר את המפעל למדינה אחרת
אפשרות 2
יש להשאיר את המפעל בארץ בכל מחיר
אפשרות 3
יש לי רעיון אחר ואשמח להציג אותו בכיתה


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

חברים,

תודה על דיון מרתק.

אני מבין שהרוח הנושבת היא בעד השארת המפעל בארץ. נקיים בזמן הקרוב דיון כדי לבדוק מה המדינה יכולה לעשות על מנת לגרום להשארות המפעל כאן. אילו חוקים כדאי לחוקק ואילו תמריצים כדאי לתת לבעל המפעל על מנת להשאירו בארץ. 


אפשרות 2

חברים,

תודה על דיון מרתק.

אני מבין שהרוח נושבת בעד סגירת המפעל והעברתו למדינה אחרת. נשב עם בעלי המפעל ועם נציגי העובדים כדי לבדוק אפשרויות לפיצוי העובדים ולמציאת מקום עבודה חלופי 


אפשרות 3

חברים,

תודה על דיון מרתק.

העליתם רעיונות רבים 'מחוץ לקופסה' - אשמח לשמוע אותם בדיון בכיתה!




נקודות מעניינות לדיון

  1. דונו בתוצאות ההצבעה ובטיעונים מעניינים שעלו בקבוצות השונות.
  2. כמה חשוב שהמדינה תהיה מעורבת בהחלטות כאלה?
  3. האם תמיד שיקולים כלכליים צריכים להכריע על פני שיקולים אחרים: חברתיים למשל?
  4. מדוע כוחה של המדינה נחלש בעידן הגלוביזציה?
  5. האם ישנם שיקולים / טיעונים שלא נכללו בדיון והייתם רוצים להעלות אותם?
  6. אילו הדבר היה בידיכם איזו דמות הייתם רוצים להיות? הסבירו.
  7. כיצד הייתם מסבירים לתלמיד שלא נכח בשיעור את היתרונות והחסרונות של הגלובליזציה בהדגמה על העברת מפעל מהארץ?