לומדים תקשורת - תוכן שיווקי - תסריט המשחק בעד ונגד שיווק תוכן סמוי


רקע

בימים האחרונים, אושרה בוועדת הכלכלה, הצעה לאישור שידור של ומימון תוכן שיווקי (פרסום סמוי) בידי חברות מסחריות, גם בתוכניות דוקומנטריות. הדבר יצר שיח קשה בקרב פוליטיקאים, אנשי תקשורת, אקדמיה והציבור הרחב. הצדדים חלוקים בעניין. ראש הממשלה, שלא רוצה לחוות עוד בעיות תדמית בתקשורת, הקים צוות מיוחד לעניין זה ואתם חבריו. עליכם לעזור לראש הממשלה להחליט, האם להמשיך לפעול בנושא התוכן השיווקי. 

הדמויות

סמי פרי איש פרסום

סמי הוא הבעלים של חברת הפרסום Global Brands Advertisment - GBA. הוא מומחה בתחום בישראל לפרסום ושיווק של מותגים גלובליים. בחברה שלו יש כבר במשך 10 שנים, מחלקה מיוחדת לתוכן שיווקי (הוא לא אוהב את המונח פרסום סמוי) והיא מחלקה מאד רווחית. 


המשימה שלך

עליך להגן באופן בלתי מתפשר על הזכות הזכות להכניס תוכן שיווקי לטלוויזיה ולתקשורת בכלל. לדעתך השוק מתפתח ואי-אפשר עם כל הרגולציה הזו, שחונקת כל יוזמה כלכלית. 


משאבים


עינת סוקר עו''ד מהרשות להגנת הצרכן

עו''ד סוקר היא מומחית בתחום הגנת הצרכן. היא יודעת לחפש היכן פוגעים בצרכנים, אבל גם יודעת שבעלי העסקים צריכים להתפרנס. כאשר מגיעות אליה תלונות, היא בוחנת את הדברים לעומקם, לפני שהיא מחליטה עם לנקוט בצעדים כלפי העסק או שהצרכן סתם נודניק.


המשימה שלך

עלייך לבחון את הנושא והטיעונים ולשאול שאלות קשות את חברי הצוות. אל תניחי לכך שהדיון יהיה שטוח.


משאבים


לימור דברני פרוספור לתקשורת במכללה למנהל

פרופסור דברני ידועה בעמדתה הביקורתית מאד כלפי התקשורת. היא מתראיינת רבות בתקשורת ויוצאת נגד מה שהיא מכנה, ''העולם התחתון'' של התקשורת בישראל. הסטודנטים אצלה יודעים שיש סיכוי שהם יפסיקו לראות טלוויזיה ולקרוא עיתונים, אחרי שהם יסיימו אצלה קורס.


המשימה שלך

עלייך להתנגד בכל דרך לאישור פרסום סמוי, במיוחד לא בתוכניות תחקירים ודוקו ועוד שמישהו מממן אותם!! לא יתכן ש''המאפיה'' התקשורתית, תשתלט על המדינה.


משאבים


שאלתיאל קושיה פעיל חברתי מהאגודה לאורח חיים בריא בישראל

שאלתיאל פועל כבר 5 שנים במסגרת האגודה והניסיון שלה לבלום פגיעה באורח החיים הבריא של הישראלים. למשל, הניסיון לחוקק חוק לסימון מוצרים מזיקים ולאסור פרסום של מוצרים משמינים או מזיקים כמו חטיפים לילדים וסיגריות למבוגרים. הוא מאמין שבידי האזרחים החובה להגן על עצמם.


המשימה שלך

עליך להתנגד לחוק לאשר פרסום סמוי בתוכניות דוקו ותחקיר. אתה ניסית למשל לחשוף, מה שלטענתך היה תרמית, של תחקיר ההמבורגר הכי בריא בישראל. לדעתך גם כך תוכניות תחקירים ממומנות בידי גופים מסחריים. אתה מתכוון להביא דוגמאות לכך.


משאבים


זהבית יהלום מנכ''לית ערוץ 15 המסחרי - ''קשר''

זהבית הגיעה להיות המנכ''לית אחרי שנים של עבודה קשה בערוץ הטלוויזיה ובמיוחד עכשיו, אחרי הפיצול של הערוץ המקורי שלה, לשני ערוצים נפרדים, התחרות הפכה להיות אפילו יותר קשה. זהבית הצליחה להביא הכנסות רבות, במיוחד דרך הפקות ריאלטי כמו ''טסים למיליונים'' ו-''השורדים האחרונים''.


המשימה שלך

את מאמינה, שאם רוצים תקשורת מסחרית, שלא תלויה בכספי משלם המסים, אבל גם שתשרת את הציבור (בידור, מידע, המשכיות) צריך לאפשר לה להתפרנס. זה לא מספיק רק לתת כמה דקות פרסומת בזמן התוכנית (ואז כולם בורחים לערוץ אחר), התוכן השיווקי הוא בלון החמצן שלכם.


משאבים


מערכה 1: בעד ונגד תוכן סמוי



1.

הודעה פומבית

שלום לכולם!

אחרי פרסום הקלטות של הבן שלי יאיר, אני לא צריך עוד כותרות לא מחמיאות בתקשורת, אבל צריך לנהל את המדינה הזו!!

אתם חייבים לעזור לי להגיע להחלטה מהירה, לאפשר את קבלת החוק או להטיל עליו וטו. אני רוצה לשמוע כל אחד מכם.



2.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

סמי פרי:

כדאי למצוא את מי שיש לו את אותה עמדה ולשבת איתו על הטיעונים. הדיון יתחיל בהקדם. 

המלצה - צפו קודם כל בסרטון שבמשאבים. 

עינת סוקר:

כדאי למצוא את מי שיש לו את אותה עמדה ולשבת איתו על הטיעונים. הדיון יתחיל בהקדם. 

המלצה - צפו קודם כל בסרטון שבמשאבים. 

לימור דברני:

כדאי למצוא את מי שיש לו את אותה עמדה ולשבת איתו על הטיעונים. הדיון יתחיל בהקדם. 

המלצה - צפו קודם כל בסרטון שבמשאבים. 

שאלתיאל קושיה:

כדאי למצוא את מי שיש לו את אותה העמדה ולשבת איתו על הטיעונים. הדיון יתחיל בהקדם. 

המלצה - צפו קודם כל בסרטון שבמשאבים. 

זהבית יהלום:

כדאי למצוא את מי שיש לו את אותה המספר עמדה איתו על הטיעונים. הדיון יתחיל בהקדם. 

המלצה - צפו קודם כל בסרטון שבמשאבים. 



3.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

עיצרו לשתי דקות וענו לחברים שלכם. אני חייב לשמוע את הטיעונים של כולם.



4.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

עיצרו לשתי דקות וענו לחברים שלכם. אני חייב לשמוע את הטיעונים של כולם.



הצבעה

קיבלתי כרגע הודעה שנשיא ארה''ב עומד להתקשר אלי בדקות הקרובות. אתם חייבים לסגור את הדיונים הזה בדקות אלו ולהחליט, אני סומך עליכם!



אפשרות 1
לאפשר תוכן שיווקי ממומן בתוכניות דוקו
אפשרות 2
לאסור פרסום סמוי ממומן בתוכניות דוקו


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

החלטתם לאפשר תוכן שיווקי ממומן בתוכניות דוקו. אני מקווה שזו ההחלטה הנכונה. עכשיו צאו בבקשה לדיון במסיבת העיתונאים הוירטואלית בכיתה שלכם. אני חייב לדבר עם הנשיא. 


אפשרות 2

החלטתם לאסור פרסום סמוי ממומן בתוכניות דוקו. אני מקווה שזו ההחלטה הנכונה. עכשיו צאו בבקשה לדיון במסיבת העיתונאים הוירטואלית בכיתה שלכם. אני חייב לדבר עם הנשיא. 




נקודות מעניינות לדיון

תוכלו לדון כרגיל בעמוד הפאדלט, באתר המגמה.