דמות המורה בקולנוע: "כשהנערים שרים" - תסריט המשחק


רקע

מאדאם בורז'ואה תורמת שנים רבות לפנימיה "עמוק בביצה". השנה היא 1949, צרפת עדיין מלקקת את פצעי מלחמת העולם השנייה. שנים של שלטון פשיסטי וטוטליטרי לא חולפות בלי להשאיר סימן...

לאחר ש"עמוק בביצה" נשרף ונסגר היא מבקשת להקים פנימייה חדשה ולכן היא מכנסת אתכם, אנשי החינוך בפנימיה, כדי לדון בכמה סוגיות חינוכיות ובעמדות החינוכיות שלכם. 

היא מבקשת שכל אחד מכם יציג את עמדתו ויסביר כיצד היא תורמת לחינוך החניכים בפנימיה. 

אתם, כאנשי החינוך בפנימיית "עמוק בביצה", בטוחים שהדרך החינוכית שלכם היא הטובה ביותר לעיצוב נפשותיהם של החניכים הצעירים. 

אנא, הציגו בפני מאדאם בורז'ואה את עמדת הבסיס שלכם ואחר כך דונו עם הדמויות האחרות בעמדות השונות. 

 

הדמויות

קלמנט מתיו המורה למוסיקה

קלמנט,

הגעת לפנימיית "עמוק בביצה" בלי לדעת לאיזו ביצה אתה נכנס... בסך הכל חיפשת פרנסה סבירה...

אתה מוסיקאי חובב ויש לך לא מעט יצירות קטנות שכתבת למגירה. אולי זה הזמן להשתמש בכישרון שלך... 

 


המשימה שלך

קלמנט, 

המוסיקה הצילה אותך פעמים רבות ממצבים רגשיים קשים. אתה מאמין שהיא תחולל פלאים במקום האפור והמדכא הזה, "עמוק בביצה". 

היא תהפוך את אוסף הילדים הכלואים כאן למקהלה הרמונית ותשחרר אותם מהמועקה. יש מקום חשוב למוסיקה בחינוך - ואתה תוכיח את זה!

הגישה שלך תומכת בשילוב מוסיקה בחינוך


משאבים

מערכה - 01

ראשין ממנהל הפנימיה

ראשין,

אף אחד לא יודע מה השם הפרטי שלך - וככה זה צריך להיות. שנים רבות אתה מנהל את הפנימיה "עמוק בביצה" ביד רמה, כי חינוך זה לא משחק ילדים! "פעולה - תגובה!" - זו שיטת החינוך שלך. ככה משיגים משמעת ושקט. 

 


המשימה שלך

ראשין,

אתה מאמין בהיררכיה ובמשמעת: ההיררכיה ברורה: אתה בראש, המורים והחניכים למטה. אתה מחליט והם מבצעים. פשוט מאוד. חבל שלא כולם מבינים את זה...

בתי הספר צריכים להסכים לסמכות: המורים לסמכות של המנהל, התלמידים לסמכות של המורים. רק ככה הדברים יעבדו. ברגע שהסמכות נשברת - יש כאוס. 

זו עמדתך (הנחרצת!) ובכך אתה צריך לשכנע את כולם. 

לפי הגישה שלך המנהל הוא בעל הסמכות! אחרת יהיה כאוס מוחלט!


משאבים

מערכה - 01

פייר מוראנז' מוסיקאי ומנצח תזמורת, בעבר חניך ב"עמוק בביצה"

פייר, 

שנאת את הפנימיה "עמוק בביצה". המשמעת הקשה, ההתעללות, המרחק מאימא... כל אלו דיכאו אותך. כשקלמנט הגיע חשבת שהוא כמו כל המורים המשגיחים האחרים ולא הסכמת לשתף איתו פעולה. 

היום אתה יודע שזו הייתה טעות. קלמנט היה מורה הומניסט גדול! הוא, יותר מכל אדם אחר, השפיע על חייך!


המשימה שלך

פייר, 

כמוסיקאי ומנצח שהיה בעבר חניך בפנימיה מדכאת אתה יודע כמה חשובה הגישה ההומניסטית בחינוך. גישה שרואה את האדם כאינדיבידואל ומעמידה אותו במרכז. 

לא המשמעת ולא הסמכות ולא הקולקטיב חשובים - אלא כל אחד ואחד מבני האדם. 

לקח לך זמן להבין את זה (רק אחרי שקראת את היומן של קלמנט הבנת הכל). אבל עכשיו אתה מוכן לשכנע את כולם בעמדה ההומניסטית שלך. 

הגישה שלך היא חינוך הומניסטי. 


משאבים

מערכה - 01

מונדו חניך בפנימיית "עמוק בביצה"

מונדו, 

החיים של כולם קשים ב"עמוק בביצה", אבל שלך קשים במיוחד. אתה ילד מרדן ומתקשה לקבל את המסגרת. העיקרון של "פעולה - תגובה" מוציא ממך רק רוע ורצון להרס. 

 


המשימה שלך

מונדו, 

אתה לא יודע איך לנסח את זה במילים, אבל ברור לך שהדרך הנוקשה של מנהל הפנימיה היא לא הדרך הנכונה לפתור בעיות משמעת בכלל, ואת אלו שלך בפרט. 

היית רוצה לחיות בעולם אחר, שיוציא ממך את הטוב ולא את הרע. אבל איך עושים את זה? מבחינתך, חינוך מיוחד פירושו חינוך של כל ילד לפי הצרכים המיוחדים שלו. אבל אין מי שישמע אותך. 

הגישה שלך היא: חינוך מיוחד לילדים מיוחדים!


משאבים

מערכה - 01

פפינו חניך בפנימיית "עמוק בביצה"

פפינו, 

אתה היית הילד שחיכה לאימא בשער - אבל אימא לא הגיעה. הילד הכי קטן בכיתה, במקום שדומה יותר לבית סוהר מאשר לבית ספר. אבל דווקא בגלל זה נכנסת לכולם ללב - וקיבלת יחס מיוחד. 

זו גם הסיבה שהמורה למוסיקה, קלמנט, החליט לקחת אותך איתו ולאמץ אותך. שניכם הייתם בודדים וזקוקים לאהבה...


המשימה שלך

פפינו, 

מחנכים ומורים שוכחים לפעמים שהמטרה היא לא "ללמד" ואפילו לא "לחנך", אלא להבין לנפש הילד, לתמוך בו רגשית, לטפל בצרכים שלו - ואפילו סתם לאהוב אותו. 

אתה חושב שצריך להתאים את החינוך באופן אישי לכל ילד וילדה. 

הגישה שלך: חינוך אישי ואחריות חינוכית


משאבים

מערכה - 01

מערכה 1: כשהנערים שרים...



1.

הודעה פומבית

שלום לכולם!

אני שמחה שהצלחתם להגיע! חשוב לי מאוד לדון בסוגיות החינוכיות שאתם מתמחים בהן לאור הניסיון האישי שלכם - כדי שאוכל ליישם אותן (או להימנע מליישם אותן) במקום החדש שאפתח. 

ספרו לי מעט על עצמכם... 



2.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

תודה ששיתפתם אותי בסיפור חייכם. האם תוכלו להסביר לי מהי הגישה החינוכית שלכם, מהי העמדה שניסיונכם לימד אותכם שהיא הטובה ביותר? אשמח לשמוע. 



3.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

אנא קראו את מה שכתבו השותפים שלכם לדיון והגיבו למה שהם כתבו. אפשר ללמוד מזה המון...



4.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

האם לדעתכם יש מקום לשלב בין הגישות השונות שהעלו המשתתפים האחרים? ספרו לי...



הודעת סיום

עוד מעט יסתיים המשחק. זה היה דיון ארוך ומעניין! למדתי ממנו המון. תודה על ההשתתפות. אזמין אתכם לטקס חנוכת המוסד החינוכי החדש

לפני שאתם הולכים, אנא היכנסו לקישור הבא ומלאו את המשוב:

https://forms.gle/Und1KtETaXw8LBLM6

 

תודה



נקודות מעניינות לדיון

.