לפרק את הגדר: "המפענחת" - תסריט המשחק תיאוריות מגדר פוגשות סדרת טלוויזיה


רקע

יעל גידרון היא חובבת סדרות משטרתיות מושבעת. 

היא צפתה בפרק "Make Over" בסדרה "המפענחת" ולא ידעה את נפשה: כמעט כל מה שהיא למדה בלימודי המגדר מופיע בפרק הזה! 

בלי לחכות רגע היא זימנה אתכןם, הדמויות המופיעות בפרק זה, כדי לבדוק, האם היא הבינה נכון?

כאנשי חוק ממושמעים הגעתם מיד, כמובן, מצוידים במחברת הקורס "מבוא למגדר" ובמאמרים תיאורטיים - כדי לבדוק אלו סוגיות מגדריות ופמיניסטיות עולות מהדמות שלכם... 

כל אחת מהדמויות עוסקת בסוגיות מסוימות, כך שהדיון הכללי יילמד את כולםן על הכול (כמעט)!

יצאתם לחקור...

 

הדמויות

ברנדה לי ג'ונסון חוקרת ומחלצת הודאות מחשודים, מפקדת היחידה לפשעים חמורים במשטרת לוס אנג'לס

ברנדה, הגעת ליחידה לפשעים חמורים - יחידה שהייתה על טהרת הגברים. הם לא קיבלו אותך בשמחה... אבל את המפקדת שלהם ואת עובדת קשה מאוד כדי להצדיק את הדרגה ואת התפקיד. 

תמיד עבדת קשה. בעצם, את מכורה לעבודה. אצלך המשפחה, הזוגיות והחברות במקום השני בסדר העדיפויות...

את הסיפוק את שואבת ממהודאות שאת מצליחה לחלץ מהחשודים. את מפענחת את המקרים הקשים ביותר וסוגרת תיקים ידועה. בגלל זה סולחים לך על זה שאת אישה...

הסוגיה שלך היא: "נשים בעבודה"


המשימה שלך

ברנדה, את שמחה מאוד להזדמנות להציג את הבעיות של הנשים במקומות העבודה: עובדות קשה, משתכרות מעט, נלחמות במכשולים ובחסמים - "תקרת זכוכית" זה לא סתם מילים בשבילך. 

בדיון הזה את הולכת לייצג את כל הנשים העובדות! את רואה בזה ייעוד!


משאבים

מערכה - 01

ג'ורגט אנדרוס חוקרת ומחלצת הודאות מחשודים

ג'ורג'ט, חברייך השוטרים מתקשים לקבל את היותך אישה. אבל את בטוחה בזהות הנשית שלך. המודעות לטרנסג'נדריות עדיין נמוכה בחברה והבורות גדולה. את תנסי להסביר להם - אם הם חברים אמיתיים הם יבינו...

הסוגיה שלך: "זהות מגדרית"


המשימה שלך

גורג'ט, 

את קראת את ג'ודית באטלר ואת אדריאן ריץ', ואת יודעת שמגדר זה עניין של הבנייה חברתית - של מופע וביצוע (פרפורמנס). הבעיה היא איך להסביר את זה לשוטרים, שאף פעם לא שמעו על התיאוריות האלה... 


משאבים

מערכה - 01

אנדראה הובס פרקליטת המחוז

אנדראה, 

לא היה לך קל לקבל את התפקיד הבכיר הזה בפרקליטות. עד שהגעת מילאו אותו גברים (לבנים, בדרך כלל). את מסורה מאוד לתפקיד ולא מוכנה לפשרות. 

הסיפור הזה עם ג'ורג'/ט מציב בפנייך דילמה. ברור לך שהמושבעים יתנו מבט אחד בג'ורג'/ט ולא ייתנו אמון בגרסה שלה: שוטר שהפך לאישה? 

הסוגיה שלך: "המבט" (Gaze)

 

 


המשימה שלך

אנדראה,

התפקיד שלך הוא להסביר למשתתפים בדיון את תיאורית המבט של לורה מאלווי ואחרים. המבט של חבר המושבעים, המבט של הבלשים ביחידה, וכן, גם את המבט של המצלמה (מה השתנה במבט הזה יחסית לטיעונים של מאלווי? האם המצלמה בפרק הזה מתבוננת אחרת על הדמויות? על הצופים?) כיצד נבנים יחסי הכוח באמצעות המבטים האלו?


משאבים

מערכה - 01

לואי פרובנזה בלש, סגן מפקדת היחידה לפשעים חמורים

לואי, 

אתה בלש וותיק ביחידה לפשעים חמורים. התחלת לעבוד בה הרבה לפני שברנדה לי ג'ונסון הגיעה אליה (מאוד התאכזבת שלא קיבלת את הפיקוד על היחידה, עוד בימים שגבר היה גבר (!) ושוטר היה שוטר... 

ג'ורג' היה החבר הכי טוב שלך ביחידה! יחד הורדתם בירות בבר המקומי, יחד חילצתם הודאות מחשודים - בדרכים הגבריות של פעם! עכשיו הזמנים השתנו וקשה לך מאוד לקבל את זה. 

מצד שני - יש לך לב רחב ונדיב. אתה יודע בתוך תוכך שברנדה לי עושה עבודה מצוינת. אבל ג'ורג'? מה קרה לו, לעזאזל? כל השינויים האלה מעוררים בך חרדה עמוקה... 

הסוגיה שלך: "הגבריות"


המשימה שלך

לואי, 

אתה מסתכל על ג'ורג', שהפך לג'ורג'ט, ולא מבין לאן העולם הזה הולך... קראת את המאמרים של גבריאל בוקובזה ופתאום הבנת כמה דברים... על גבריות חדשה, על הפחדים של הגבר בעידן הפוסטמודרני, על המחירים שגברים שילמו ומשלמים... 

חייך השתנו. 


משאבים

מערכה - 01

דוריס אוסגוד אסירה, מורשעת ברצח, אחות לשעבר

דוריס,

שנים ארוכות עבדת כאחות- טיפלת בחולים והצלת חיים, ובמקביל גידלת את בנך היחיד. זה לא היה קל, אבל אף פעם לא פחדת מעבודה קשה...

הבן שלך הוא משוש ליבך וגאוותך. את תעשי הכול כדי להגן עליו. זה התפקיד של אימהות, לא? ואת הגנת עליו - ושילמת את המחיר... זו הציפייה החברתית, לא? ככה אימהות צריכות לנהוג...

הסוגיה שלך: "אימהות"

 


המשימה שלך

דוריס, 

היה לך הרבה זמן בכלא לקרוא. קראת את התיאוריות על האימהות והתחלת לחשוב אחרת... האם אימהות היא דבר מהותני, או שזוהי הבנייה חברתית? עד מתי אם צריכה לגונן על בנה? והאם לבן עצמו אין תפקיד ביחס לאימו? האם "על כל פשעים תכסה אהבה", כמו שנאמר בספר משלי? אולי להיפך? 

 


משאבים

מערכה - 01

מערכה 1: Make Over



1.

הודעה פומבית

שלום לכולםן

 אני מודה לכןם שיצאתם לרגע מהמסך כדי להשתתף בדיון המרתק הזה. כל אחת ואחד (ומה שבאמצע) מכןם מייצג/ת תחום אחד במגדר ופמיניזם. 

אשמח אם תספרו מעט על עצמכם ועל התחום שאתם מייצגים. מהן הסוגיות המגדריות הקשורות לדמות ולמשימה שלכםן?

יעל גדרון, עורכת



2.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

ברנדה לי ג'ונסון:

ספרי מה למדת מהמאמרים שקראת בסוגיה המעסיקה אותך

ג'ורגט אנדרוס:

ספרי מה למדת מהמאמרים שקראת בסוגיה המעסיקה אותך

אנדראה הובס:

ספרי מה למדת מהמאמרים שקראת בסוגיה המעסיקה אותך

לואי פרובנזה:

ספר מה למדת מהמאמרים שקראת בסוגיה המעסיקה אותך

דוריס אוסגוד:

ספרי גם מה למדת מהמאמרים שקראת בסוגיה המעסיקה אותך



3.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

היי, 

האם תוכלו לפרט כיצד הסוגיות המעסיקות אתכןם באות לידי ביטוי בפרק "Make Over" בסדרה? האם הן נפתרות? מסתבכות? 

זה הזמן להעלות קבצים, תמונות ו-ווידאו שמצאתם בתחקיר המוקדם שלכםן



4.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

היי, 

אנא ספרו לכולםן כיצד הסוגיות המגדריות המעסיקות אתכןם באות לידי ביטוי במאמרים ובתיאוריות שקראתם. 



5.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

היי, 

אנא קראו את מה שכתבו האחרים. האם תוכלו למצוא חיבורים בין הסוגיות המעסיקות אתכםן לבין אלו המעסיקות אותןם?



6.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

היי, 

קראו שוב את מה שכתבו האחרים והגיבו... אף אחד לא אוהב לדבר לעצמו (וזה כולל את כל קשת הזהויות המגדריות)...



7.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

עוד מעט תסיים הפגישה הקצרה שלנו. אנא, סכמו בכמה שורות את מה שלמדתם בעצמכם ומאחרים. 



הודעת סיום

לפני שניפרד, אנא מלאו את המשוב למשחק 



נקודות מעניינות לדיון

אין