לעולם לא יסלח אביך! (פרק 2) - תסריט המשחק מבוסס על 'משירי הבן האובד' מאת לאה גולדברג


רקע

תאמינו או לא אבל המשוררת הגדולה לאה גולדברג כתבה על המשפחה שלכם קובץ שירים שנקרא 'משירי הבן האובד'.

אחרי הכל הסיפור שלכם מרתק: אחד הבנים עזב את הבית לשנים רבות, דבר שפגע בכולכם ובעיקר באב וכעת הוא חוזר לאחר העדרות ארוכה.

'היכנסו' אל הדמות שלכם, קראו את קובץ השירים ונסו להבין את תמונת המצב.

עם פתיחת המשחק, תדרשו להציג למשתתפים האחרים:

- במה חטא 'הבן האובד' כלפי הדמות הספציפית שניתנה לכם?

- איזה מחיר שילמה הדמות שלכם בעקבות עזיבתו של 'הבן האובד'?

(לדוגמא: הכלה תציג במה חטא 'הבן האובד' כלפיה אישית ואת המחיר הכבד ששילמה בעקבות עזיבתו)

 

העזרו בטקסט של השיר ובמשאבים המצורפים בכדי לבסס את דבריכם - תוכלו ללמוד מהם המון!

הדמויות

האם

אישה חכמה ובעלת ניסיון. נשואה מזה שנים רבות ואימא לשני בנים ובת. למרות הסביבה הגברית, ידוע לכל כי היא הדמות החזקה ש'נותנת את הטון' בבית. 

אל תתנו לשקט שלה לבלבל אתכם - זהו שקט שנובע מהמון כוח!


המשימה שלך

אין לתאר את שמחתך בראותך שוב את 'בנך האובד'. בנוסף, את מתקשה לקבל את העובדה שבעלך ובנך השני ממשיכים לנטור טינה ולא מוכנים לפתוח את הדלת בפניו.

נסי לשכנע את בני משפחתך כי יש לקבל את הבן החוזר. 

אל תשכחי שאת המנהיגה האמיתית של המשפחה.


משאבים

מערכה - 01 מערכה - 11

האב

אדם נוקשה הרגיל להטיל את מרותו על אחרים.

מעולם לא התגבר על העובדה ש'בנו האובד' עזב את הבית לפני שנים רבות והשאיר אותו לנהל את המשק המשפחתי לבד עם אשתו, בנו האחר וביתו. על כך הוא אינו סולח.

מרבה להשתמש במילה 'אנוכי' כאילו היה אלוהים...

 


המשימה שלך

חזרתו הפתאומית של 'בנך האובד' עוררה בך שדים רבים. מצד אחד אתה כועס עליו על העוול העצום שגרם לך אך מצד שני בן-הוא-בן ותמיד אהבת אותו. לאחר לבטים רבים החלטת שלא לסלוח לו ולא לקבל אותו חזרה. אתה גם מבין את כעסו של בנך השני (הטוב והנאמן) שלא עזב אתך כל השנים.

קשה ככל שזה יהיה, נסה לשכנע את בני משפחתך שהגורל נחתם ושאין לקבל את 'הבן האובד'!


משאבים

מערכה - 01 מערכה - 11

האח

האח של 'הבן האובד' הוא הבן המסור והטוב שנשאר כל השנים ועזר לאבא ואימא בניהול משק המשפחה.

ברגע שאחיו האובד ישוב הוא כנראה יאבד את מעמדו המיוחד - וזה משגע אותו...


המשימה שלך

רגשותיך מעורבים. מצד אחד אתה שמח לראות את אחיך האהוב אחרי שנים רבות אך מצד שני אתה חושב שהוא עשה עוול גדול להוריכם ולך. קשה לך להודות בקול רם אבל לדעתך יש לנשלו מהירושה העתידית - אם להתחשב בכל שנים שתרמת לבדך למשק המשפחתי.

כבן הזכר היחיד שנשאר, היה לך מעמד מיוחד והוא נעלם ברגע. אין ספק שזה מרגיז אותך.

נסה לשכנע את בני משפחתך שהגורל נחתם ושאסור לקבל את אחיך!


משאבים

מערכה - 01 מערכה - 11

האחות

אחות של ה'הבן האובד' והאח הנאמן והמסור שנשאר בבית כל השנים.

אחדות המשפחה חשובה לה ביותר ואולי לכן היא כל כך רגשנית בעניין האח האובד שערער לחלוטין את הסדר המשפחתי. כל זאת אינו סותר את הכבוד הגדול שהיא רוחשת לאביה ואחיה השני ואת ההבנה שהיא מגלה לכעסם בנוגע ל'בן האובד'.


המשימה שלך

את תמיד רוצה להישאר אהובה ונייטרלית, בכדי לא להכעיס אף אחד.

את מבינה את כולם: את אמך האוהבת שרוצה לקבל בנה בכל מחיר, את אחיך ואביך שזועמים על העדרותו רבת השנים ואפילו מבינה את 'אחיך האובד' שבסה"כ עזב את הבית לכמה שנים.

למען אחדות המשפחה, נסי להרגיע את הרוחות ולהישאר האחות שכולם אוהבים...


משאבים

מערכה - 01 מערכה - 11

הכלה

כלתו הצעירה של 'הבן האובד'. גם לאחר עזיבתו של חתנה נשארה בבית אביו והמשיכה לסייע במשק הבית.

היא 'האישה המחכה', הסבלנית, הסלחנית והנאמנה - דמות מוכרת מיצירות רבות של לאה גולדברג.

 


המשימה שלך

למרות ש'חתנך האובד' עזב אותך ושבר את ליבך את מוכנה לקבלו שוב.

זה נכון שאת חיה כבר שנים עם המשפחה שלו אבל אחרי הכל הוא הקשר האמיתי שלך אליהם.

למרות רצונך העז וניסיונותייך להשתייך אליהם - בלעדיו את נטע זר אצלם.

נסי לשכנע את בני המשפחה לקבל את 'הבן האובד' 


משאבים

מערכה - 01 מערכה - 11

מערכה 1: המשל הנוצרי



1.

הודעה פומבית

מוזר...

התברר לכם עכשיו שלאה גולדברג ביססה את 'משירי הבן האובד' על משל נוצרי ידוע.

(הברית החדשה, הבשורה על פי לוקאס, פרק ט"ו)

עפ"י הברית החדשה, משל זה מובא ע"י ישו לאחר שזכה לביקורת קשה מצד היהודים על שקיבל לשורותיו חוטאים למיניהם ואף סלח להם. 

קראו את המשל שמצורף לכם ונסו לאתר בו את דמותכם הספציפית כפי שהיא מופיעה אצל גולדברג.

חפשו את הדומה והשונה בין שני הטקסטים והציגו את מסקנותכם לגבי עמדתה של המשוררת.

איזה משמעות חדשה מעניקה גולדברג למשל הנוצרי לדעתכם? 

התבססו בדבריכם על המקורות שניתנו לכם.

בהצלחה!



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

האם:

קראי את המשל הנוצרי עליו התבססה לאה גולדברג ונסי למצוא שם את דמותך.

חפשי את הדומה והשונה בין שני הטקסטים והציגי את מסקנותייך לגבי יצירתה של גולדברג.

התבססי בדברייך על המקורות שניתנו לך.

בהצלחה!

האם:

קראי את המשל הנוצרי עליו התבססה לאה גולדברג ונסי למצוא שם את דמותך.

חפשי את הדומה והשונה בין שני הטקסטים והציגי את מסקנותייך לגבי יצירתה של גולדברג.

התבססי בדברייך על המקורות שניתנו לך.

בהצלחה!

האב:

קרא את המשל הנוצרי עליו התבססה לאה גולדברג ונסה למצוא שם את דמותך.

חפש את הדומה והשונה בין שני הטקסטים והצג את מסקנותיך לגבי יצירתה של גולדברג.

התבסס בדבריך על המקורות שניתנו לך.

בהצלחה!

האב:

קרא את המשל הנוצרי עליו התבססה לאה גולדברג ונסה למצוא שם את דמותך.

חפש את הדומה והשונה בין שני הטקסטים והצג את מסקנותיך לגבי יצירתה של גולדברג.

התבסס בדבריך על המקורות שניתנו לך.

בהצלחה!

האח:

קרא את המשל הנוצרי עליו התבססה לאה גולדברג ונסה למצוא שם את דמותך.

חפש את הדומה והשונה בין שני הטקסטים והצג את מסקנותיך לגבי יצירתה של גולדברג.

התבסס בדבריך על המקורות שניתנו לך.

בהצלחה!

האח:

קרא את המשל הנוצרי עליו התבססה לאה גולדברג ונסה למצוא שם את דמותך.

חפש את הדומה והשונה בין שני הטקסטים והצג את מסקנותיך לגבי יצירתה של גולדברג.

התבסס בדבריך על המקורות שניתנו לך.

בהצלחה!

האחות:

קראי את המשל הנוצרי עליו התבססה לאה גולדברג ונסי למצוא שם את דמותך.

חפשי את הדומה והשונה בין שני הטקסטים והציגי את מסקנותייך לגבי יצירתה של גולדברג.

התבססי בדברייך על המקורות שניתנו לך.

בהצלחה!

האחות:

קראי את המשל הנוצרי עליו התבססה לאה גולדברג ונסי למצוא שם את דמותך.

חפשי את הדומה והשונה בין שני הטקסטים והציגי את מסקנותייך לגבי יצירתה של גולדברג.

התבססי בדברייך על המקורות שניתנו לך.

בהצלחה!

הכלה:

קראי את המשל הנוצרי עליו התבססה לאה גולדברג ונסי למצוא שם את דמותך.

חפשי את הדומה והשונה בין שני הטקסטים והציגי את מסקנותייך לגבי יצירתה של גולדברג.

התבססי בדברייך על המקורות שניתנו לך.

בהצלחה!

הכלה:

קראי את המשל הנוצרי עליו התבססה לאה גולדברג ונסי למצוא שם את דמותך.

חפשי את הדומה והשונה בין שני הטקסטים והציגי את מסקנותייך לגבי יצירתה של גולדברג.

התבססי בדברייך על המקורות שניתנו לך.

בהצלחה!



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

התבוננו בציורו של רמברנט 'שובו של הבן האובד'. (מצורף לכם במשאבים)

מהי לדעתכם עמדתו של הצייר המפורסם בנוגע ל'בן האובד'? כיצד הבן מתואר? כיצד מתואר אביו? מהי לדעתכם דעתו של רמברנט לגבי קבלת הבן?

 



נקודות מעניינות לדיון

  1. ניתן לראות את קובץ השירים הנדון כ'פרודיה רצינית' למשל הנוצרי אודות 'הבן האובד'. אם כך הדבר, מהי לדעתכם אמירתה של המשוררת בנוגע לדמות האם? במה שונה התפישה הנשית מהתפישה הגברית לדעתה של גולדברג?
  2. כיצד ניתן להבין מקובץ השירים את עמדתה של גולדברג בנוגע למפגש בין העולמות הדתיים והחילוניים? בססו את דבריכם על הטקסט. (אין אזכור ברור לעולם היהודי מלבד הקונוטציה העולה מ'שולחן השבת' בבית השני - משפחה, חלה פרוסה, שולחן ערוך ו'החזרה בתשובה'...)
  3. דונו, במה לדעתכם חטא 'הבן האובד'? (התרחקות פיזית או נפשית של הבן ממשפחתו או מחברת המוצא שלו, נישואים לבני זוג מעם אחר, מעבר לתרבות או דת אחרת) שימו לב כי גם בחברה בת ימינו, הנחשבת לפתוחה, הסבל והסיבוך של ההתרחקות ממשפחת המוצא קיימים.
  4. למי שרוצה להרחיב בנושא - מאמר מצוין של אריאל הירשפלד מופיע במשאבים בדף המשחק שבאתר ToBe.