שדה פרחים או שדה מוקשים? - תסריט המשחק תקשורת הורים מורים בעידן החדש


רקע

היי תלמידים,

אמו של ישראל מכיתה ה בבית ספר "עפרוני" מגיעה בבוקר יום הלימודים זעופת פנים, כעוסה וחסרת סובלנות ופונה למחנכת כיתתו כי אינה מוכנה לקבל הערות חוזרות ונשנות ביומן בנה על אי הכנת שיעורי בית, הבאת ציוד שוטף, אי חתימה על מסמכים כאלה ואחרים וכדומה. בנה שוכח להראות לה את היומן, היא עסוקה בעבודתה ולא תמיד זוכרת לפנות אליו בשאלה האם יש מידע שעליה לדעת. היא שוחחה עם המחנכת בעבר מספר פעמים ובקשה את עזרתה בצילום יומן הכיתה מידי יום. המחנכת סרבה בטענה שזו מיומנות הכרחית והתלמיד חייב לקחת אחריות על העתקת יומן ושיתוף הורים בהודעות שוטפות.

האם מבקשת כי יפתחו תקשורת פתוחה דרך אתר בית הספר שתאפשר מעקב אישי מתמיד יומיומי על כל תלמיד ותלמיד הכולל: הודעות, הערות, שיעורי בית, ציונים וכדומה, וכך תוכל להתעדכן באופן שוטף בפרטים.

לאחר שהמורה סרבה לבקשתה  האם פנתה האם למנהלת בית הספר והעלתה בפניה את טענתה. מנהלת בית הספר מתלבטת האם לחייב את צוות המורות לעדכן באופן שוטף את אתר בית הספר הכולל: דוח נוכחות, עדכון שיעורי בית ועוד, או לאפשר לכל מחנכת לפעול כראות עיניה.

נקודות למחשבה: האם נכון יהיה לשתף את הורי הכיתה בפרטים שהועלו על ידי האם מידי יום? האם זו לא עבודה תובענית הדורשת שעות נוספות מצד המחנכת ותבוא על חשבון הכנת תכנים נלמדים? האם זה לא יפגע באחריות התלמיד? או אולי יסייע לכאלה בעלי קשיים ארגוניים? האם הדבר לא יכול להקל באמת על הורה שלא פוגש את ילדו במהלך היום?

חשבו ועזרו למנהלת לקבל החלטה, האם לחייב את המחנכות לעדכן את האתר באופן קבוע ומחייב או להשאיר זאת לשיקול דעתן.

הדמויות

דבורה מאיה מחנכת כיתה ו' בבית הספר

דבורה בת 50 נשואה ואם לשלושה מתבגרים. בן משרת בצבא והשניים האחרים תלמידי תיכון. היא מורה מוערכת ובעלת ניסיון רב בהוראה וחינכה דורות רבים של תלמידים . כמו כן, היא רכזת שפה בבית הספר ועד היום לא השתתתפה בהשתלמויות מתוקשבות והיא נמנעת ככל האפשר משימוש במחשב.

 


המשימה שלך

עלייך לשכנע את שאר המשתתפים  בדיון שאין מקום לשימוש באתר בית ספר  כערוץ תקשורת בין צוות חינוכי להורים. לדעתה, האחריות לעדכון ההורים מוטלת על התלמידים כחלק מפיתוח ערך המחוייבות והאחריות בקרב התלמידים . 


משאבים

מערכה - 01

כוכב שביט אם וחברה בהנהגת ההורים הבית ספרית

כוכב בת 30 אם לילדה בכיתה ה'
ולילד בחט"ב. כוכב מעורבת מאוד בחיי בית הספר תומכת ,מעודדת את העשייה הבית הספרית ומקפידה לתארה בפני ההורים שאינם מעורבים כמוה, כמו כן היא אישיות מאוד דיגיטאלית ושולטת בחייה דרך אפליקציות בטלפון הנייד שלה ומתעדכנת דרכו.


המשימה שלך

עליך לשכנע את המשתתפים בדיון  בצורך  של כל הגורמים- הורים, ילדים והצוות  בקיומו של האתר כבמה להצגת העשייה החינוכית העניפה בבית הספר ועדכון שוטף של מחנכת הכיתה.


משאבים

מערכה - 01

דני שובבני תלמיד כיתה ו', נציג הכיתה במועצת התלמידים הבית ספרית.

בן 11, תלמיד כיתה ו' בבית הספר.
דני הוא נציג הכיתה  במועצת התלמידים הבית ספרית. כמו כן הוא תלמיד מצטיין ואהוד מאוד על חבריו לכיתה . בשעות הפנאי שלו דני משתתף בקבוצת מצטייני מחשבים בית ספרית ,בונה במסגרתה אתרים ומפתח משחקי למידה מתוקשבים.


המשימה שלך

עליך לשכנע את המשתתפים בדיון שחשוב להמשיך ולפתח את פעילותו של האתר בסיוע ובהובלה של תלמידי הכיתות הגבוהות ובמיוחד אלו המצטיינים בתחום. בדבריך התייחס ליתרונות המיוחדים לתקשורת הטכנולוגית בעידן הרשתות החברתיות.


משאבים

מערכה - 01

שני חוט מחנכת כיתה ה' בבית הספר

שני בת 26, סיימה את לימודי ההוראה במכללת לוינסקי בהתמחות של מדעי המחשב. שני התמחתה בהוראה  בבית הספר והשתלבה בו כמחנכת וכרכזת תקשוב. בשל כך היא המורה האחראית על הפעלת האתר.

 

 

 


המשימה שלך

עליך לשכנע את המשתתפים בדיון בצורך באתר כאמצעי תקשורת יומיומי בין הורים לצוות החינוכי. הצג לשם כך את היתרונות של האתר לעומת דרכי התקשרות אחרות.


משאבים

מערכה - 01

אריה תות אב לשני ילדים בכיתה ד' ובגן הילדים.

ומה עם ילדים שאין להם מחשב או אינטרנט?

אריה בן 45 אב לשני ילדים בבית הספר. בעבר היה מעורב מאוד בחיי בית הספר ושימש במשך שנה כיו"ר הנהגת ההורים . בעקבות קידום שקיבל במקום העבודה שלו נאלץ להתפטר מתפקידו כיו"ר, אך מידי פעם הוא מלווה את ילדיו בטיולים וכשמתאפשר לו הוא מתנדב לעזור בפעילויות שונות בבית הספר.

ילדים שלהוריהם אין אפשרות כלכלית לקנות מחשב לשימוש ביתי תיגזל מהם הזכות לתקשורת רציפה ועקבית עם בית הספר כמו חבריהם. תלות באתר יוצר אי שוויון חברתי.
כמו כן במהלך יום העבודה שלי כנהג אוטובוס אין באפשרותי לעקוב באופן שוטף אחרי ההודעות באתר בית הספר .

 


המשימה שלך

עליך לשכנע את המשתתפים בדיון כי השימוש באתר בית הספר ודיווח יומיומי על כל ילד מקשה על ההורים והתלמידים משום שהוא מחייב התחברות רציפה למסך בבית ובמקום העבודה במהלך היום כולו.


משאבים

מערכה - 01

מערכה 1: שדה פרחים או שדה מוקשים?



1.

הודעה פומבית

היי לכם,

השימוש באתר אינטרנט בית ספרי יכול להוות במה לעשייה חינוכית וחלון ראווה לכל המתרחש בבית הספר - דהיינו שדה פרחים, עם זאת בבית הספר עפרוני עדיין כמות הנכנסים לאתר קטנה מן המצופה ולא מעטים מהמורים החושבים שהוא מהווה שדה מוקשים.

עזרו למנהלת בית הספר לקבל החלטה לקראת שנת הלימודים הבאה האם נכון לחזק את הפלטפורמה ולחייב כל מחנכת לדיווח שוטף ועקבי בנוגע לניהול כיתתה ולבסס את קיומו בבית הספר או להשאיר לכל מחנכת את החופש לנהל ולדווח על מה שקורה בכיתתה כראות עיניה.



2.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

דבורה מאיה:

הציגי את ניסיונך העשיר בחינוך תלמידים. ספרי כי החינוך לאחריות קודם לחינוך טכנולוגי ולכן אם נבסס את התקשורת עם ההורים רק על האתר, נפגע במיומנות זו.

כוכב שביט:

עלייך לשכנע את אריה תות- אבא בבית הספר, כי עליו למצוא זמן פנאי ליצור קשר עם אתר בית הספר על מנת להתעדכן בו באופן שוטף כדי לגלות מעורבות בתפקוד הלימודי של ילדיו

דני שובבני:

ציין בפני פאנל המשתתפים כי השימוש באתר בית הספר מעצים את התלמידים ונותן ביטוי לכישורינו ומקרב את בית הספר לעולמנו.

כמו כן, תמוך בדעתה של שני חוט- המחנכת והצג את אתר האינטרנט של בית הספר בתל- אביב (מצורף כמקור מידע) כדוגמה מוצלחת לאתר פעיל.

שני חוט:

צייני בפני אריה תות כי כדאי שיקרא את המאמרים שמעידים באופן חד משמעי כי ישנו קשר הדוק בין מעורבות הורים לקידום הישגי תלמידים.

אריה תות:

כדאי שתציין בפני צוות התומכים באתר הבית ספרי כי השימוש באינטרנט או ברשתות חברתיות הוא פתח לגילויי אלימות ובריונות ואם תלמידים יקחו חלק בהפעלתו ייתכן שינצלו זאת לרעה- שדה מוקשים.

 



3.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

ומה בדבר החינוך של התלמידים? האם האתר יחנכם לאחריות או שיסיר את זו מהם?



4.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

 

1. מהי אחריות לדעתכם? איך אחריות התלמידים באה לידי ביטוי או שאינה?

2.  איזה אחריות יש לתלמידים בבית הספר? בכיתה? בבית? כיצד אמורה לבוא לידי ביטוי?

האם אתר בית הספר יפתחה או שמא יגרום להזנחתה?

 



5.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

מי יתגמל את המורים על שעות עבודה נוספות בעדכון האתר? האם זה חלק מעבודת המחנך? נשמח לשמוע את דעתכם בצ'ט



הצבעה

נו... המנהלת צריכה  לקבל החלטה האם לחייב את המחנכות לעדכן באופן קבוע את האתר או להשאיר זאת לשיקולה של כל מחנכת.

הצביעו על פי דעה אישית ולא על פי הדמות ששיחקתם

 



אפשרות 1
בעד עדכון שוטף וקבוע של אתר בית הספר
אפשרות 2
נגד חיוב המחנכות לעדכון קבוע ושוטף של אתר בית הספר
אפשרות 3
יש לי רעיון אחר... אשמח להציגו בכיתה


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

מנהלת בית הספר: "אני מבינה שרובכם מאמינים כי יש צורך בעדכון באתר בית הספר ואקח זאת לתשומת ליבי בשיחה עם המחנכות לקראת שנת הלימודים הבאה."


אפשרות 2

מנהלת בית הספר: "אני מבינה שרובכם מאמינים כי אין צורך בחיוב המחנכות לעדכן את האתר באופן קבוע ואתם מאמינים שנכון שכל אחת תפעל על פי שיקול דעתה." 


אפשרות 3

וואו... איזה רעיונות יצירתיים אשמח לשמוע את כולם  ושנעשה חשיבה משותפת עליהם!




נקודות מעניינות לדיון

  1. התייחסו לתוצאות ההצבעה לאחר הדיון.
  2. האם הבעתם את דעתכם בלבד ונצמדתם אליה או הגבתם גם לאחרים?
  3. האם דעתם של חברי הדיון הצליחה לשנות או לערער את עמדתכם?
  4. האם קטעי המידע שצורפו תרמו להעשרת עמדתם וביסוסה?
  5. דונו ביתרונות ובחסרונות של החדרת המחשבים בתקשרות פתוחה עם הורי התלמידים וכבה לעשייה החינוכית הבית ספרית.
  6. הציעו רעיון המשלב את 2 העמדות כדי שיענה למתנגדים ולתומכים בשימוש האתר הבית ספרי