להציל את הזמן - תסריט המשחק דילמה בניהול סדר יום לבני נוער


רקע

אורי תלמיד כיתה ח' , בן 14. לומד בחטיבת ביניים ״מצליחנים בע״מ״ הנמצאת במרכז הארץ, השגיו הלימודיים בינוניים.    

אורי שחקן כדורסל כבר כמה שנים ומשחק בקבוצה תחרותית - הפועל מכבים.

בתקופה האחרונה אורי נדרש להתמודד עם עומס לימודים גבוה ומבחנים רבים, כמו כן מספר אימוני הכדורסל השבועי עלה.  

עיזרו לאורי להתמודד עם המטלות, ולנהל את זמנו באופן המיטבי לאורך השבוע.  

התבססו על המשאבים שיצורפו לכם!

הדמויות

נדיה אמא של אורי

נדיה בת 45, שופטת בבית משפט השלום בגבעתיים. נדיה היתה קפטנית של קבוצת הכדורעף - מעופפות עפולה, וזכתה באליפות המדינה מספר פעמים. נדיה מעודדת את משפחתה לעסוק בספורט ולשמור על אורח חיים בריא.

נדיה תולה ציפיות בבנה הבכור, אורי וצופה לו עתיד מזהיר בתור כדורסלן.


המשימה שלך

עליך לגלם את דמותה של נדיה. השבוע מתקיים משחק כדורסל ואת מעודדת את אורי להתאמן כדי שיהיה מוכן היטב. כיתבי טיעונים שיצדיקו את השתתפותו בכל האימונים גם אם הדבר יבוא על חשבון לימודיו ו/או עיסוקים אחרים.  

 

 


משאבים

מערכה - 01 מערכה - 11

חנניה אבא

בן 47, מהנדס תעשיה וניהול. חנניה מאמין שהשכלה וציונים טובים תוביל לרכישת מקצוע יציב ולקבלה ללימודים גבוהים בעתיד. חנניה מחנך את ילדיו למצוינות. הוא מאמין שספורט הוא תחביב בלבד, ובמילא הבן שלו לא יהיה עומרי כספי הבא...


המשימה שלך

עליך לגלם את דמותו של חנניה. אתה עוזר לאורי בשיעורים ומשוחח איתו רבות על חשיבות הלימודים. אינך מרוצה מהישגיו הלימודיים הבינוניים ואתה חושב שאם ישקיע זמן רב יותר ישפר השגיו. 


משאבים

מערכה - 01 מערכה - 11

יובל החבר הכי טוב

יובל חבר טוב של אורי עוד מהגן. יובל משחק עם אורי בקבוצת הכדורסל ובן כיתתו. יובל תלמיד ושחקן כדורסל מצטיין ומצליח לשלב בקלות עיסוקים רבים: צופים, לימודים והספורט. 


המשימה שלך

עליך לגלם את יובל. עליך לשכנע את אורי שחשוב להגיע לכל אימוני הכדורסל! המשחק השבוע חשוב!!!


משאבים

מערכה - 01 מערכה - 11

גד גודס מאמן כדורסל

המאמן גודס מאמין שכדי לפתח קריירה יש להתאמן. הצלחת הקבוצה תלויה בהשתתפותו הפעילה של אורי. מאמין שאימוני כדורסל תורמים להצלחה בתחומים שונים בחיים ועל כן על אורי להמשיך באימונים. גד הוא מאמן קשוח ושואף למצוינות. 


המשימה שלך

עליך לגלם את גד. אתה לוחץ על אורי להגיע לאימונים ולא לוותר לעצמו. הצלחת הקבוצה היא הצלחתך המקצועית ועל כן אינך מוותר. אתה רואה באורי שחקן מצטיין וחיוני לקבוצה. במידה וקבוצתך תזכה במשחק הקרוב היא תקבל מענק כספי מהטוטו.


משאבים

מערכה - 01 מערכה - 11

ציונה מחנכת

מורה ותיקה בת 45. אוהבת מאוד את תלמידיה. מאמינה באורי אך חושבת שללא השקעה יומיומית בלימודים הוא לא ישפר השגיו. חושבת שאורי צריך ללמוד ברצינות רבה יותר ולהפחית את עיסוקיו השונים אחה"צ ולהתמקד בלימודים.


המשימה שלך

עליך לגלם את ציונה. את משוחחת רבות עם אורי על למידתו ועל כך שעליו לשפר השגיו. את חוזרת וטוענת שהשנה היא שנה עמוסה וכדי להצליח לעמוד בעומס המטלות הלימודיות יש להשקיע אחה״צ ולנהל סדר עדיפויות כך שהלימודים הם בראש. 


משאבים

מערכה - 01 מערכה - 11

מערכה 1: מצילים את אורי



1.

הודעה פומבית

הי כולם,

אני ממש בלחץ ורוצה להתייעץ איתכם. 

יש לי שבוע ממש עמוס! גם מבחן במתמטיקה (ואני לא משהו בחומר... סליחה המורה ציונה, סליחה אבא), 

גם משחק כדורסל בשבת, אז אין סיכוי שגודס ישחרר אותי מאימון. והלך עלי אם אבריז. ולחבר שלי יהלי יש משחק חדש בפלייסטישן,  שאני מת לשחק איתו. 

אוף...

תוכלו לעזור לי איך להתמודד עם כל המשימות האלה???

אוהב אתכם

אורי

 



2.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

נדיה:

עליך לגלם את דמותה של נדיה. השבוע מתקיים משחק כדורסל ואת מעודדת את אורי להתאמן כדי שיהיה מוכן היטב. כיתבי טיעונים שיצדיקו את השתתפותו בכל האימונים גם אם הדבר יבוא על חשבון לימודיו ו/או עיסוקים אחרים.  

 

 

חנניה:

עליך לגלם את דמותו של חנניה. אתה עוזר לאורי בשיעורים ומשוחח איתו רבות על חשיבות הלימודים. אינך מרוצה מהישגיו הלימודיים הבינוניים ואתה חושב שאם ישקיע זמן רב יותר ישפר השגיו. 

יובל:

עליך לגלם את יובל. עליך לשכנע את אורי שחשוב להגיע לכל אימוני הכדורסל! המשחק השבוע חשוב!!!

גד גודס:

עליך לגלם את גד . אתה לוחץ על אורי להגיע לאימונים ולא לוותר לעצמו. הצלחת הקבוצה היא הצלחתך המקצועית ועל כן אינך מוותר. אתה רואה באורי שחקן מצטיין וחיוני לקבוצה. במידה וקבוצתך תזכה במשחק הקרוב היא תקבל מענק כספי מהטוטו.

ציונה:

עליך לגלם את ציונה . את משוחחת רבות עם אורי על למידתו ועל כך שעליו לשפר השגיו. את חוזרת וטוענת שהשנה היא שנה עמוסה וכדי להצליח לעמוד בעומס המטלות הלימודיות יש להשקיע אחה״צ ולנהל סדר עדיפויות כך שהלימודים הם בראש. 



3.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

מהן האבנים הגדולות בחייו של אורי?  דונו בינכם!



4.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

נדיה:

אורי מתאמן בליגה כ 4 פעמים בשבוע. אימוני כדורסל וכושר.   בדקי במערכת שלו, וחשבי - כמה שעות ביום, בממוצע, מתאמן אורי. 

עדכני את הקבוצה

חנניה:

אתה עוזר לאורי בלימודים, ואתה מקפיד שיקדיש שעה וחצי ביום לעבודות, שיעורים ומבחנים. 

חשב כמה שעות ביום, בממוצע,  לומד אורי בבית ספר

עדכן את הקבוצה

יובל:

אתה הולך לישון די מאוחר, אבל אמא של אורי ממש קפדנית בעניין שעות שינה. 

בדוק במשאבים כמה שעות אורי ישן כל לילה. 

עדכן את הקבוצה

גד גודס:

אורי חושב שהוא מתאמן הרבה? אתה מנסיונך יודע שמי שרוצה לבלוט ולהתקדם חייב להשקיע יותר! 

לדעתך אורי חייב להוסיף עוד אימונים השבוע. 25% יותר. לפחות . 

חשב את הזמן הנדרש לתוספת האימונים. (בממוצע ליום)

ציונה:

קבעת השבוע מבחן במתמטיקה ונתת לכיתה דפי חזרה.  את חושבת שהכנה נאותה למבחן תדרוש יותר זמן, בערך-  30% יותר ביום, מזמן הלמידה בבית.

כדאי שתבדקי עם אבא של אורי כמה זמן אורי לומד בבית היום, וחשבי כמה זמן הוא צריך להוסיף.

עדכני את קבוצה.



5.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

לצורך החישובים - שעת לימודים = 60 דקות

לחישוב ממוצע שבועי חלקו ל 6 ימים

אם יותר קל לחשב לפי דקות, העזרו במחשבון המרה משעות לדקות



6.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

האם כולם סיימו את החישובים? זאת הזדמנות לעזור זה לזה לפני שמתקדמים



7.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

וואו, איזה חישובים מדויקים. לא חשבתי שזה אפשרי.  אני חושב שאין ברירה אלא לקבל את ההמלצות של המורה ציונה והמאמן גודס (אני לא מעיז אחרת). 

אז בואו נראה...

איזה חלק , באחוזים, מהיום תופסות 'האבנים הגדולות'?

* מומלץ לחשב בדקות ולא בשעות

*זיכרו - השלם שלנו = מספר הדקות ביממה  (כמה יש?)

א. שינה

ב. בית ספר

ג. אימוני ספורט 

ד. לימודים בבית

ה. הזמן שנשאר לאבנים הקטנות ולחול...

 



8.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

האם הצלחתם לחשב? הזמן כמעט נגמר!



הצבעה

מה דעתכם, איזה חלק של היום נשאר ריק ונקי ממשימות?



אפשרות 1
כ 10%
אפשרות 2
כ 25%
אפשרות 3
כ 35%


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

יצא לכם שאורי ממש ממש עמוס. אנחנו חושבות שהתבלבלתם במהלך החישובים. נסו שוב. 


אפשרות 2

כל הכבוד! אכן, אחרי שבדקנו את כל המשימות הגדולות, גילינו ש 25% מהיום - רבע מהיום! נשאר פנוי. יש עוד המון זמן לעשות עוד דברים בלי לוותר על כדורסל ובלי לוותר על הלימודים 


אפשרות 3

יצא לכם שאורי די פנוי.  אנחנו חושבות שהתבלבלתם במהלך החישובים. נסו שוב. 




נקודות מעניינות לדיון

כיצד תעזרו לאורי לחשב את הזמן הפנוי שלו?

מערכה 2: ניתוח הנתונים



1.

הודעה פומבית

תודה שעזרתם לי להבין על מה הולך הזמן שלי.

אם תוכלו להכניס את הנתונים לגיליון אלקטרוני המצורף כמשאב

ולהכין דיאגרמת עיגול שמראה את חלוקת הזמן שלי, זה יהיה מעולה



2.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

שימו לב להכנס לגיליון של הקבוצה שלכם



הצבעה

לפי החישובים שערכתם, כמה זמן חופשי נשאר לאורי בכל יום



אפשרות 1
10%
אפשרות 2
25%
אפשרות 3
35%


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

בידקו שוב את החישובים


אפשרות 2

הצלחתם! הציגו בפני הכיתה את הפתרון


אפשרות 3

בידקו שוב את החישובים




נקודות מעניינות לדיון

  • מה דעתכן על משל האבנים הגדולות?
  • האם תכנון זמן הוא נושא חשוב עבורכם?
  • העלו רעיונות לניהול זמן באופן מייטבי
  • האם גם אתם תרצו להתייעץ עם אחרים בניהול הזמן שלכם?