מחשבים את היעד מחדש - תסריט המשחק סיפור מגדל בבל בהיבט רב תחומי


רקע

שלום רב,

הוזמנתם לשמש כמומחים בוועדה מיוחדת וסודית שמתכנסת בכדי...לבנות שוב מחדש את מגדל בבל!

***

כתוב במקרא כי בני דור הַפַּלָּגָה שהיו מאוחדים ודיברו "שָׂפָה אֶחָת וּדְבָרִים אֲחָדִים", ניסו לבנות מגדל שראשו יגיע לשמים. הם ניצלו את אחדותם כדי לפרסם את שמם ואת יכולתם בעולם. בתגובה למעשיהם, האל בלבל את שפתם והפיץ אותם בכל הארץ, ולכן המקום נקרא בָּבֶל.

עברו הרבה שנים ועכשיו מבקשת האנושות  לנסות  לבנות  שוב  את  המגדל,  תוך הפקת לקחים מהמגדל הראשון.

בקרוב יחל הדיון. כל אחד ואחת מכם יתבקש לדון בדילמות העולות מסיפור מגדל בָּבֶל, בלקחים שהפיקו הדרשנים מהסיפור ולענות אם, כיצד ובאילו תנאים ניתן לבנות את המגדל מחדש. 

ואלו המשימות שלכם:

המורה פלורה (מומחית למקרא) - עלייך להסביר במה חטאו האנשים בפני האל.

הגברת אני ואני (אינדיוידואליסטית) - עלייך להסביר מהן הסכנות במצב של אחדות ואחידות ('שפה אחת ודברים אחדים')

אדם מנטש (הומניסט) - כמאמין במרכזיותו של האדם בעולם, עליך להסביר מדוע הערך הנעלה ביותר הוא ערך חיי האדם, טובתו וכבודו.

הפרופסור מדעסוף (מדען) - ספר לנו בבקשה מה הקשר בין מדע, מוסר וטכנולוגיה, ומה הדילמות העולות מיחסי הגומלין ביניהן. 

שרה תרבות (בעלת גלרייה) - הציגי לפאנל בבקשה יצירת אמנות אחת הקשורה למגדל בבל ונסי לתאר מה מוסיפה היצירה על הסיפור התנ"כי ומה הביקורת שניתן ללמוד ממנה.

 

לאחר שנשמע את דעותיכם, ננסה לגבש כולנו יחד המלצות כיצד לבנות שוב את מגדל בבל בצורה חכמה וטובה יותר!

בכבוד רב,

חברת הבניה 'בניה ובניו'

הדמויות

המורה פלורה מורה לתנ"ך

מלמדת תנ"ך בתיכון בחיפה. בקיאה בסיפורי המקרא, בפרשנויות השונות, באגדות ובמדרשים.

אפשר לומר שהיא ממש 'בור סוד שאינו מאבד טיפה'


המשימה שלך

עלייך להסביר לפאנל את מהות היחסים שבין האדם לאל בסיפור מגדל בבל ולהרחיב במה חטאו האנשים.

היעזרי במשאבים המצורפים לך. תוכלי ללמוד מהם המון!

 


משאבים

מערכה - 01

גברת אני ואני אינדיוידואליסטית

מאמינה בריבונותו של הפרט על חייו. טוענת תמיד שגם תהליכים היסטורים אוניברסליים הם בסה"כ יחסי גומלין בין אנשים פרטיים בעלי רצון חופשי. רואה בחופש המחשבה ובחופש הביטוי של הפרט כחשובים יותר מהאינטרס של הכלל והקהילה. מעדיפה תמיד פלורליזם (=ריבוי דעות) על אחדות דעים.


המשימה שלך

עלייך להסביר מהן הסכנות האורבות במצב של אחדות ואחידות ('שפה אחת ודברים אחדים')

היעזרי במשאבים שיינתנו לך - תוכלי ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה - 01

אדם מנטש הומניסט

גבר מרשים וטוב לב. הומניסט נודע. מאמין כי האדם בעל אופי ייחודי, נשגב, מקודש, ושונה באופן מהותי מטבעם של יתר בעלי החיים בעולם ויתר התופעות ביקום, ולפיכך, הטוב העליון אליו יש לשאוף הוא טובת האדם באשר הוא. 


המשימה שלך

עליך להסביר מדוע הערך הנעלה ביותר הוא ערך חיי האדם, טובתו וכבודו.

היעזר במשאבים שייתנו לך - תוכל ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה - 01

פרופסור מדעסוף מדען

בעל פרופסורה בפילוסופיה של המדעים. מרצה מבוקש באוניברסיטאות הגדולות בעולם.

מחקרו האחרון עוסק בדילמות המוסריות הרבות שמולידות הטכנולוגיות החדשות. (הנדסה גנטית, אנרגיה גרעינית, הארכת חיים וכו')

 


המשימה שלך

עליך להסביר לפאנל מהו הקשר שבין מוסר למדע ולטכנולוגיה, ומהן הדילמות המתעוררות ביחסי הגומלין ביניהם. 

נסה להתבסס על המקורות שניתנו לך. תוכלי ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה - 01

שרה תרבות אמנית ובעלת גלרייה

פסלת, ציירת, אוצרת ובעלת גלרייה נחשבת ביותר בירושלים.

התערוכה הנוכחית שהיא מציגה עוסקת בסיפור מגדל בבל וזכתה לביקורות מצוינות.


המשימה שלך

עלייך להציג לפאנל יצירת אמנות אחת הקשורה למגדל בבל, לתאר מה מוסיפה היצירה על הסיפור התנ"כי ומה הביקורת שניתן ללמוד ממנה.


משאבים

מערכה - 01

מערכה 1: בונים את מגדל בבל מחדש



1.

הודעה פומבית

שלום רב לפאנל הנכבד,

תודה שהגעתם בהתראה כל כך קצרה.

חברת הבניה 'בניה ובניו' מתכננת לבנות שוב את מגדל בבל בדרך טובה יותר. לשם כך הוזמנתם. 

נבקש מכם לסייע לנו בדברים הבאים:

המורה פלורה (מומחית למקרא) - הסבירי לנו בבקשה במה חטאו האנשים בפני האל.

הגברת אני ואני (אינדיוידואליסטית) - הסבירי מהן הסכנות במצב של אחדות ואחידות ('שפה אחת ודברים אחדים')

אדם מנטש (הומניסט) - כמאמין במרכזיותו של האדם בעולם, עליך להסביר מדוע הערך הנעלה ביותר הוא ערך חיי האדם, טובתו וכבודו.

הפרופסור מדעסוף (מדען) - ספר לנו בבקשה מה הקשר בין מדע, מוסר וטכנולוגיה, ומה הדילמות העולות מיחסי הגומלין ביניהן. 

שרה תרבות (בעלת גלרייה) - הציגי לפאנל בבקשה יצירת אמנות אחת הקשורה למגדל בבל ונסי לתאר מה מוסיפה היצירה על הסיפור התנ"כי ומה הביקורת שניתן ללמוד ממנה.

 

מחכים לשמוע את דעותיכם החכמות,

חברת הבניה 'בניה ובניו'



2.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

המורה פלורה:

עלייך להסביר לפאנל במה חטאו האנשים בפני האל.

נסי להביא דוגמאות מהמשאבים שניתנו לך - זה בטוח ישכנע את הפאנל!

גברת אני ואני:

עלייך להסביר מהן הסכנות במצב של אחדות ואחידות ('שפה אחת ודברים אחדים')

נסי להביא דוגמאות מהמשאבים שניתנו לך - זה בטוח ישכנע את הפאנל!

אדם מנטש:

כמאמין במרכזיותו של האדם בעולם, עליך להסביר מדוע הערך הנעלה ביותר הוא ערך חיי האדם, טובתו וכבודו.

נסה להביא דוגמאות מהמשאבים שניתנו לך - זה בטוח ישכנע את הפאנל!

פרופסור מדעסוף:

ספר לנו בבקשה מה הקשר בין מדע, מוסר וטכנולוגיה, ומה הדילמות העולות מיחסי הגומלין ביניהן. 

חשוב, מהם היתרונות והחסרונות של מהפכה טכנולוגית. בתקופת מגדל בבל והיום.

נסה להביא דוגמאות מהמשאבים שניתנו לך - זה בטוח ישכנע את הפאנל!

שרה תרבות:

הציגי לפאנל בבקשה יצירת אמנות אחת הקשורה למגדל בבל ונסי לתאר מה מוסיפה היצירה על הסיפור התנ"כי ומה הביקורת שניתן ללמוד ממנה. (את יותר ממוזמנת לערוך חקר ברשת על היצירה שתבחרי)

נסי להביא דוגמאות מהמשאבים שניתנו לך - זה בטוח ישכנע את הפאנל!



3.

הודעה פרטית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

המורה פלורה:

הי המורה הפלורה,

קראי בבקשה את בראשית ג', 1-19. מה ניתן לדעתך ללמוד על היחסים הרצויים בין האדם לאל?

התבססי על דברים אלו בפני הפאנל - זה בטוח ישכנע אותם!

גברת אני ואני:

הי גברת אני ואני,

קראי את מה שכתב ישעיהו ליבוביץ' על הסוגייה הנדונה (2 המשאבים מצורפים) ונסי להסביר לפאנל:

- מדוע המצב של אחדות ואחידות ללא חילוקי דעות פסול בעינייך?

- מדוע המצב של בליל השפות והתפוצה הרחבה של בני האדם על פני הארץ - אמנם עלול להזיק לאדם אך בכל זאת הוא מצב מבורך.

התבססי על דברים אלו בפני הפאנל - זה בטוח ישכנע אותם!

אדם מנטש:

הי אדם מנטש,

האם לדעתך השקפתו של ג'ון לנון בשיר "דמיין/IMAGINE" תואמת את העולם (האחיד) של מגדל בבל? 

חשוב על כך ושתף את הפאנל בדעתך!

פרופסור מדעסוף:

הי פרופסור מדעסוף,

ה"טיטאניק" הייתה ספינה ענקית ומפוארת, ומתכנניה סברו שהיא חסינה מפני טביעה, כיוון שנבנתה במיטב הטכנולוגיה המודרנית. ואם לא די בכך עוד אמרו: "אלוהים עצמו לא היה יכול להטביע את הספינה הזו". הספינה טבעה ארבעה ימים לאחר יציאתה, בגלל התנגשות בקרחון.

חשוב, איך דברים אלו קשורים לסיפור מגדל בבל?

אתה מוזמן לשתף את הפאנל במחשבותיך.



4.

הודעה פרטית (זמן קצר לפני הודעה הבאה)

המורה פלורה:

הי המורה פלורה,

בניסיונותייך לחשוב על דרך לתקן את היחסים הפגומים עם האל, את נזכרת בקטע אהוב עלייך מתוך ישעיה ב', 12-20. 

חשבי כיצד בני האדם צריכים לנהוג כדי שבניית המגדל החדש תהיה רצויה לה'.

ספרי זאת לפאנל - זה בטוח ישכנע אותם! 

גברת אני ואני:

הי גברת אני ואני,

הביטי בקלף הטארוט המצורף לך ובו ציור של מגדל בבל.

קלף זה מסמל את 'חטא הגאווה', את האגו האנושי ואת התפישה העצמית השגויה שעלולים להוביל לאסון.

נסי לחלץ מכך מסקנה והמלצה כיצד כדאי לבנות את המגדל החדש.

אדם מנטש:

הי אדם מנטש,

נסה להתייחס למדרש שמצורף לך (פרקי דרבי אליעזר כ"ד).

מה ניתן ללמוד ממנו לקראת בניית המגדל הבא של חברת 'בניה ובניו'?

שתף את הפאנל במחשבותיך - זה בטח יעניין אותם!



5.

הודעה פומבית (זמן קצר לפני הודעה הבאה)

חברים יקרים,

הדיון כאן מרתק ואנחנו לומדים המון.

כעת, בחרו דמות אחת (לפחות) מהפאנל שאינכם מסכימים עמה. והסבירו לנו ולה מדוע.

תודה!

חברת הבניה 'בניה ובניו'



6.

הודעה פומבית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

פאנל יקר,

עד עכשיו דברנו על סיפור מגדל בבל על שלל פרשנויותיו. שמענו על החטא שחטאו האנשים ועל עונשם.

וכעת, נבקש מכם (כל אחד לפי תחום התמחותו) לספק עקרונות ולקחים לפיהם נבנה בקרוב את מגדל בבל החדש.

נבקש מהמורה פלורה לנהל מעתה את הדיון, לרכז את הנקודות ובסיום - להכין באופן מסודר את ההצעה.

תודה,

חברת הבניה 'בניה ובניו'



7.

הודעה פומבית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

פאנל נכבד,

בקרוב תסתיים הישיבה. נבקש מהמורה פלורה לרכז את ההמלצות. נדבר על כך במליאה.

תודה,

חברת הבניה 'בניה ובניו'



הצבעה

[username], שמעת (והשמעת) טיעונים רבים,

וכעת נשמח לשמוע את דעתך בעניין קצת שונה אך באותו נושא:

האם לדעתך האישית מותר למדענים לבצע "שיבוט" (שיכפול אדם)?



אפשרות 1
כן
אפשרות 2
לא


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

תודה רבה על דיון מרתק,

נפגש לדיון בכיתה!


אפשרות 2

תודה רבה על דיון מרתק,

נפגש לדיון בכיתה!




נקודות מעניינות לדיון

  1. דונו בהמלצות של הקבוצות השונות כיצד לבנות את מגדל בבל מחדש.
  2. אילו מפעלים דוגמת מגדל בבל קיימים היום לדעתכם? 
  3. אילו תחומים לדעתכם יש להגביל בשל ערכים כמו מוסר, דת וכבוד האדם? מדוע?