יום הולדת, חגיגה נחמדת?? - תסריט המשחק דיון בנושא דילמה חברתית


רקע

תחילת שבוע, המורה ימית נכנסת ללמד את הכיתה. היא שמה לב שהתלמידים לא רגועים, רובם לא מרוכזים. משהו מטריד אותם. חלק מהילדים מתלחששים. במהלך השיעור ירדן, ילדה מתוקה, שקטה, חרוצה - מתפרצת, מתחצפת ומתנהגת בצורה שלא אופיינית לה. המורה ימית מבקשת ממנה לצאת מחוץ לכיתה לכמה דקות ולהירגע. ירדן מסרבת. ממשיכה בהתנהגותה השלילית. שירן, התלמידה המקובלת של הכיתה, מתערבת ומעירה הערה לגבי מצבה של ירדן. ירדן מתפרצת, צועקת על שירן ולוקחת את קלמרה ומעיפה אותו על הרצפה. כל התכולה שלו מתפזרת על הרצפה. המורה ההמומה דורשת מירדן לצאת מיד ולשבת מול החדר של המנהלת. היא מענישה אותה שבהפסקה עליה לשבת מול החדר של המנהלת ולחכות לה. 

בהפסקה המורה נפגשת עם ירדן מול החדר של המנהלת ומשוחחת עימה על התנהגותה המוזרה. ירדן מתפרצת ומתחילה לבכות. ירדן מספרת למורה על יום שישי ועל מסיבת יום ההולדת שדנה עשתה ואליה לא הוזמנה.

המורה מבררת את הנושא ומתברר שזאת לא הפעם הראשונה שדבר כזה קורה. ילדים בכיתה נוהגים לחגוג את יום הולדתם ולא להזמין את כל הכיתה אלא מספר מצומצם של ילדים או להזמין את רוב הילדים ומספר ילדים מצומצם לא להזמין. 

המורה המאוכזבת מתייעצת עם המנהלת על הנושא. המנהלת קובעת פגישה דחופה עם חמישה מומחים: 

לאה הפסיכולוגית

ימית המחנכת

שירן הכלטובלה

אורית תחונה

אדוה אדיבה

 

 

 

הדמויות

לאה דרמה פסיכולוגית בית הספר

לאה, פסיכולוגית ותיקה בבית הספר. מכירה את כל הילדים ואת כל הסיפורים של ההורים.  לאה בעד לחייב את התלמידים להזמין את כל הכיתה למסיבות ימי הולדת. היא אומרת שזה באחריות ההורים לדאוג שכל הילדים יוזמנו למסיבה. היא טוענת שזאת השפלה חמורה עבור ילד שלא הוזמן. ובמידה ואין להורה תקציב כלכלי להזמין למסיבה את כל הילדים - שלא יעשו בכלל!


המשימה שלך

אתה מייצג את לאה הפסיכולוגית. עליך לשכנע את הקבוצה שיש לחייב את התלמידים שחוגגים יום הולדת להזמין את כל ילדי הכיתה. ואסור להם לעשות אפליות ולא להזמין את כולם. 


משאבים


ימית חמדתית מחנכת הכיתה

ימית, מורה צעירה. שנה ראשונה בהוראה. חשוב לה שהתלמידים יגיעו לבית הספר בשמחה ושיהיה להם טוב. בכיתה עובדת המון על הצד החברתי. 

המסר שלה - כולם שווים. אסור לעשות אפליות. היא מרגישה שזוהי חובתה כמחנכת להכריח את התלמידים להזמין את כל התלמידים למסיבת יום הולדת על מנת למנוע תסכול של ילדים, ופגיעה במעמד החברתי של הילדים.


המשימה שלך

אתה מייצג את ימית, מחנכת הכיתה. עליך לשכנע את הפאנל שיש לחייב את התלמידים להזמין את כל הכיתה. שזהו מסר חינוכי שחייבים להעביר להורים ולתלמידים. כל הילדים שווים ואין אפשרות לאפשר לתלמיד להחליט להזמין רק את מי שהוא חושב שראוי.


משאבים


שירן הכלטובלה תלמידה מקובלת

שירן, תלמידה גבוהה ויפה, ספורטאית מצטיינת וחביבת הבנים. בלימודים מתקשה. היא מוזמנת לכל חגיגות ימי ההולדת שנחגגים בכיתה. 

לדעתה אין להכריח את התלמידים להזמין את כל הילדים. כל אחד יזמין את מי שהוא רוצה. לא הגיוני שילד יזמין למסיבת יום ההולדת שלו ילד אחר שהוא לא חבר שלו, שהוא לא מסתדר איתו או שהוא רב איתו והציק לו בעבר.


המשימה שלך

אתה מייצג את שירן. עליך לשכנע את הפאנל ולגרום להם לא לחייב את התלמידים להזמין את כל הכיתה. זה לא בזמן בית הספר, ולמורה אין זכות להחליט בשבילי את מי להזמין למסיבה שלי. 


משאבים


אורי מליין אבא של תלמיד

אורי. אבא של תלמיד מכיתתה של ימית. עובד במשרד גדול ויש לו את הבית והרכב הכי יפים בשכונה. הוא מתנגד לעובדה שצריך לקבוע בשביל התלמידים את מי הם יכולים להזמין לחגיגת יום ההולדת שלהם ואת מי לא. הוא לא חושב שזה נורא אם פעם אחד ילד לא יוזמן למסיבה. צריך לאפשר לתלמידים להתמודד עם מצבים שהם גם לא נעימים ולהפסיק לעטוף אותם בצמר גפן. 


המשימה שלך

אתה מגלם את אורי. אבא של ילד מהכיתה. עליך לגרום לפאנל להבין שהילדים יודעים מה טוב בשבילם. עלינו לאפשר להם להתמודד במצבים שונים על מנת להכין אותם לחיים האמיתיים ולהפסיק להחליט בשבילם. במיוחד בדברים שלא קשורים לבית הספר. זה לא בזמן בית הספר ולא באחריותו.


משאבים


אדוה תמידשם נציגה של ועד הכיתה

אדוה נציגת הוועד. זאת השנה השלישית שלה בועד. היא מעורבת מאוד . מתנדבת תמיד. מכינה עוגות ומשמשת כהורה מלווה בכל הסיורים והטיולים (כיוון שאין הורים אחרים שמתנדבים). אדוה בעד הרעיון שבו כל תלמיד שחוגג ימי הולדת יזמין את כל הכיתה. אמנם היא מבינה את המגבלות של הנושא (חוסר מקום, עניין כלכלי) אך יש אפשר למספר תלמידים לחגוג ביחד ובכך להתגבר על החלק הכלכלי ולמנוע מפגיעה של ילדים שלא הוזמנו. 

 

 


המשימה שלך

אתה מגלם את אדוה. נציגת וועד הכיתה. אדוה מעורבת מאוד בכיתה, עוזרת ומתנדבת. עליך לגרום לשאר הקבוצה להסכים עם ההחלטה שבה יש לקבוע אחידות בכיתה ולחייב את כל מי שחוגג יום הולדת להזמין את כל ילדי הכיתה בלי יוצא מהכלל. על מנת למנוע פגיעות בתלמידים ומעמדות.


משאבים


מערכה 1: מערכה



1.

הודעה פומבית

תחילת שבוע, המורה ימית נכנסת ללמד את הכיתה. היא שמה לב שהתלמידים לא רגועים, רובם לא מרוכזים. משהו מטריד אותם. חלק מהילדים מתלחששים. במהלך השיעור ירדן, ילדה מתוקה, שקטה, חרוצה - מתפרצת, מתחצפת ומתנהגת בצורה שלא אופיינית לה. המורה ימית מבקשת ממנה לצאת מחוץ לכיתה לכמה דקות ולהירגע. ירדן מסרבת. ממשיכה בהתנהגותה השלילית. שירן, התלמידה המקובלת של הכיתה, מתערבת ומעירה הערה לגבי מצבה של ירדן. ירדן מתפרצת, צועקת על שירן ולוקחת את קלמרה ומעיפה אותו על הרצפה. כל התכולה שלו מתפזרת על הרצפה. המורה ההמומה דורשת מירדן לצאת מיד ולשבת מול החדר של המנהלת. היא מענישה אותה שבהפסקה עליה לשבת מול החדר של המנהלת ולחכות לה. 

בהפסקה המורה נפגשת עם ירדן מול החדר של המנהלת ומשוחחת עימה על התנהגותה המוזרה. ירדן מתפרצת ומתחילה לבכות. ירדן מספרת למורה על יום שישי ועל מסיבת יום ההולדת שדנה עשתה ואליה לא הוזמנה.

המורה מבררת את הנושא ומתברר שזאת לא הפעם הראשונה שדבר כזה קורה. ילדים בכיתה נוהגים לחגוג את יום הולדתם ולא להזמין את כל הכיתה אלא מספר מצומצם של ילדים או להזמין את רוב הילדים ומספר ילדים מצומצם לא להזמין. 

המורה המאוכזבת מתייעצת עם המנהלת על הנושא. המנהלת קובעת פגישה דחופה עם חמישה מומחים: 

לאה הפסיכולוגית

ימית המחנכת

שירן הכלטובלה

אורית תחונה

אדוה אדיבה



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

לאה דרמה:

אתה מייצג את לאה הפסיכולוגית. עליך לשכנע את הקבוצה שיש לחייב את התלמידים שחוגגים יום הולדת להזמין את כל ילדי הכיתה. ואסור להם לעשות אפליות ולא להזמין את כולם. 

ימית חמדתית:

אתה מייצג את ימית, מחנכת הכיתה. עליך לשכנע את הפאנל שיש לחייב את התלמידים להזמין את כל הכיתה. שזהו מסר חינוכי שחייבים להעביר להורים ולתלמידים. כל הילדים שווים ואין אפשרות לאפשר לתלמיד להחליט להזמין רק את מי שהוא חושב שראוי.

שירן הכלטובלה:

אתה מייצג את שירן. עליך לשכנע את הפאנל ולגרום להם לא לחייב את התלמידים להזמין את כל הכיתה. זה לא בזמן בית הספר, ולמורה אין זכות להחליט בשבילי את מי להזמין למסיבה שלי. 

אורי מליין:

אתה מגלם את אורי. אבא של ילד מהכיתה. עליך לגרום לפאנל להבין שהילדים יודעים מה טוב בשבילם. עלינו לאפשר להם להתמודד במצבים שונים על מנת להכין אותם לחיים האמיתיים ולהפסיק להחליט בשבילם. במיוחד בדברים שלא קשורים לבית הספר. זה לא בזמן בית הספר ולא באחריותו.

אדוה תמידשם:

אתה מגלם את אדוה. נציגת וועד הכיתה. אדוה מעורבת מאוד בכיתה, עוזרת ומתנדבת. עליך לגרום לשאר הקבוצה להסכים עם ההחלטה שבה יש לקבוע אחידות בכיתה ולחייב את כל מי שחוגג יום הולדת להזמין את כל ילדי הכיתה בלי יוצא מהכלל. על מנת למנוע פגיעות בתלמידים ומעמדות.



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

אנא הסבר לקבוצה את עמדתך



4.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

בתשובתך התייחס גם לעמדה הנוגדת את העמדה שלך



הצבעה

ולקראת סיום, מהי עמדתך? 

האם אתה בעד להגביל את התלמידים - ולחייב אותם להזמין את כל התלמידים למסיבה.

האם אתה נגד - לא להגביל את התלמידים ולאפשר להם לזמין את מי שהם רוצים למסיבת יום ההולדת.



אפשרות 1
בעד להגביל את התלמידים
אפשרות 2
נגד - לא להגביל את התלמידים
אפשרות 3
יש לי הצעה אחרת ואשמח לשתף את המליאה


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

רובכם חשבתם שיש להגביל את התלמידים ולחייב אותם להזמין את כל ילדי הכיתה לחגיגת יום הולדת.


אפשרות 2

רובכם חשבתם שאין להגביל את תלמידי הכיתה, כלומר, לאפשר להם להזמין את מי שהם רוצים למסיבת יום ההולדת.


אפשרות 3

רובכם החלטתם שיש דרכים נוספים להתמודדות עם הדילמה. נשמח לשמוע את דעתך במליאה.




נקודות מעניינות לדיון

טיעונים טובים ושקולים לשני הצדדים.

תודה על דיון מרתק