מכל הלב או מפני שמישהו חִיֵּב? - תסריט המשחק התנדבות בני נוער


רקע

אזרחים יקרים שלום,

תחום ההתנדבות בולט מאז ובמתמיד בארצנו ואף בעולם כולו.

ההתנדבות מוגדרת כמעשה שנעשה מרצונו החופשי של האדם, ללא תמורה חומרית או אחרת, המונע על ידי רעיון או מטרה מסוימת.

בשנים האחרונות תופעה זו תפסה תאוצה בקרב בני נוער בארצנו המתנדבים במסגרות שונות כמו: בתי אבות, תנועות נוער, מועדוניות לילדים בסיכון ועוד. יש שיטענו שהסיבה להתרחבות התופעה, היא החלטת משרדנו להתנות את הזכאות לתעודת בגרות בהשתתפות תלמידים בתכנית "מעורבות חברתית וקהילתית" בה יידרשו לבצע כמות מוגדרת של שעות התנדבות. לתכנית זו קמו מתנגדים הטוענים שהחלטת המשרד פוגעת ברעיון ההתנדבות וכי יש לבטל החלטה זו.

כדי לבחון סוגיה זו החלטתי להקים וועדה מיוחדת שתדון בסוגיה ותקבל החלטה.

אני פונה אליכם, תלמידים, הורים, מורים וגורמים נוספים המעורבים בדבר, שתפו את דעתכם בנושא: האם יש לחייב את הנוער להתנדב בקהילה או לא?

 

בברכה,

     שרת החינוך

 

 

הדמויות

עומר אגרוף קוף מנהל סניף של תנועת הצופים במרכז הארץ

במסגרת עבודתו ממונה על בני נוער רבים המתנדבים ומדריכים בתנועה. עומר תומך בהחלטת משרד החינוך כי יש לחייב בני נוער להתנדב במסגרת לימודיהם. הוא טוען כי מניסיונו האישי בעבודה עם בני הנוער, נראה כי ההתנדבות יוצרת בקרבם תחושת סיפוק עצומה ואף מונעת התנהגויות מסכנות (שימוש בסמים, אלכוהול ועוד). הוא מסביר כי ההחלטה לחייב בני נוער להתנדב, תאפשר ליותר בני נוער לחוות תחושת סיפוק זו.

 


המשימה שלך

עליך לשכנע את בני הנוער שחוק ההתנדבות שנקבע על ידי משרד החינוך תורם להם.


משאבים

מערכה - 01

סבתא גילה עמידה דיירת בבית אבות בדרום הארץ

גילה היא דיירת בבית אבות בדרום הארץ. בשנתיים האחרונות ביקר את גילה תלמיד מכיתה י"א במסגרת שעות ההתנדבות שבי"ס קבע. התלמיד ניפגש עם גילה פעמיים בשבוע בהן בילו יחד, שוחחו ושיחקו בקלפים. בין השניים נוצר קשר הדוק. עקב חווייתה החיובית תומכת גילה בהחלטת משרד החינוך ושואפת שבעתיד בני נוער רבים יתנדבו עם בני גילה.

 


המשימה שלך

עליך לתמוך בהחלטת משרד החינוך לחייב בני נוער להתנדב. 


משאבים

מערכה - 01

אבא עמוד תומך אבא של תלמידת תיכון

אב לתלמידה מצטיינת בכיתה מדעית בתיכון. בתו משקיעה את כל זמנה הפנוי בלימודים ומשתתפת בתכנית מצוינות באוניברסיטה במרכז. לדבריו, אין לבתו זמן פנוי בו היא יכולה להתנדב, ואילו תחויב להתנדב, יהיה עליה להשקיע פחות בלימודים והישגיה יפגעו. נוסף על כך, חושש האב כי בתו תאלץ לוותר על תכנית המצוינות באוניברסיטה עקב החלטת משרד החינוך.


המשימה שלך

עליך להתנגד להחלטת משרד החינוך לחייב בני נוער להתנדב.


משאבים

מערכה - 01

נער בני פנדל תלמיד תיכון

בני הוא תלמיד כיתה י' בתיכון בצפון הארץ. הוא ספורטאי מצטיין במסגרת נבחרת ישראל באתלטיקה ואף ייצג את המדינה בתחרויות בחו''ל. מלבד עיסוקו בספורט, בזמנו הפנוי בני משקיע בלימודיו, ומשתדל לשמור על קשרים עם חבריו מבית הספר. בני אינו תומך בהחלטה הכופה עליו להתנדב. לדבריו, הוא מעניק רבות למדינה במסגרת תרומתו כספורטאי מצטיין. בעיניו אין לחייב בני נוער להתנדב בזמנם הפנוי, אלא רק מרצונם החופשי.

 


המשימה שלך

עליך להתנגד להחלטת משרד החינוך לחייב בני נוער להתנדב.


משאבים

מערכה - 01

המורה עזרא חוט מורה ומחנך בבית הספר

עזרא הוא מורה ומחנך מעל 20 שנה בתיכון באזור השפלה. בעקבות ניסיונו הרב במקצוע, הוא הבחין בתרומתה החיובית של חובת ההתנדבות בקרב בני הנוער. לטענתו, למרות שמחייבים את בני הנוער להתנדב, התנסות זו תורמת לפיתוח אישיותם ולצמיחתם האישית של התלמידים, ואף לפיתוח אישיותם כאזרחים אכפתיים במדינה.


המשימה שלך

עליך לתמוך בהחלטת משרד החינוך לחייב בני נוער להתנדב. 


משאבים

מערכה - 01

מערכה 1: הדיון הבוער



1.

הודעה פומבית

אזרחים יקרים,

כדי לקבל החלטה נכונה בנוגע לחובת בני נוער להתנדב, אני זקוק לכם.

שכנעו אותי בצדקת דעתכם.

הקפידו לנמק את דבריכם ולתת נימוקים עובדתיים שלא ניתן להתווכח עמם.

החלו את הדיון.

בברכה, 

שרת החינוך



2.

הודעה פרטית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

עומר אגרוף קוף:

שכנע את האזרחים השונים בחשיבות התנדבות בני הנוער. התבסס על סיפורים אישיים מתוך עבודתך עם בני נוער מתנדבים.

סבתא גילה עמידה:

שכנעי את האזרחים השונים בחשיבות התנדבות בני הנוער. התבססי על סיפורייך האישיים בעבודה עם המתנדבים.

אבא עמוד תומך:

שכנע את האזרחים השונים שאין לכפות ההתנדבות על בני הנוער. התבסס על ניסיונך האישי כהורה ועל חוויות ילדייך.

נער בני פנדל:

שכנע את האזרחים השונים שאין לכפות ההתנדבות על בני הנוער. התבסס על ניסיונך האישי כבן נוער החווה את חובת ההתנדבות

המורה עזרא חוט:

שכנע את האזרחים השונים בחשיבות התנדבות בני הנוער. התבסס על סיפורים אישיים וחוויות של תלמידיך.



3.

הודעה פומבית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

בעיתון "ידיעות אחרונות" פורסמה ידיעה:

תלמיד כיתה יב המתקשה בלימודים טוען: "לא הצלחתי במבחני הבגרות כיוון שאולצתי לבצע את שעות ההתנדבות שהפריעו לי ללמוד".



4.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

צה''ל קבע כי נכון לשנת 2017 : "בני הנוער המתנדבים במסגרת לפני בצבא ימוינו לתפקידי קצונה ופיקוד בצה''ל". צה''ל טענו כי יכולותיהם הגבוהות של בני הנוער המתנדבים יתרמו לשירותם הצבאי ולקידום הצבא.



הצבעה

אזרחים יקרים,

כעת הגיע הרגע להחליט מי היה המשכנע ביותר. גשו להצביע!

אל תשכחו לחשוב על טובת בני הנוער.

 שלכם,

שרת החינוך



אפשרות 1
בעד חובת התנדבות בני הנוער
אפשרות 2
נגד חובת התנדבות בני הנוער


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

אזרחים יקרים,

הוחלט כי בני הנוער יחויבו להתנדב במסגרת בית הספר.

נראה כי ההתנדבות היא ערך חשוב ועליון ותרומתה לקהילה עצומה.

מאחלת לכם הצלחה,

שרת החינוך


אפשרות 2

אזרחים יקרים,

הוחלט כי בני הנוער לא יחויבו להתנדב במסגרת בית הספר, ויתנדבו כאוות נפשם.

הוכחתם כי לא ניתן לחייב אדם להתנדב, ושאם עושים זאת אז מכל הלב!

מאחלת לכם הצלחה,

שרת החינוך




נקודות מעניינות לדיון

האם דעתכם השתנתה במהלך הדיון? אם כן, מה גרם לכך?

האם המשאבים תרמו לכם מידע חדש אשר עזר לכם לשכנע אחרים בדעת הדמות שלכם?

איזו מהדמויות שהשתתפו במשחק שכנעה אתכם במיוחד? מה לדעתכם הייתה הסיבה לכך?