לומדים 2030 - תסריט המשחק האם בעתיד ימשיכו התלמידים ללמוד תחומי דעת?


רקע

התאריך הוא 29/6/2030.

צ'וריט מברטו היא ראשת העיר הנבחרת של העיר החדשה רמת ים עילית, שהוקמה באיזור גוש דן.

הקמתה של העיר החדשה לוותה לא רק בתהליכי תכנון עירוני חדשניים, אלא גם בנכונות לחשיבה על מודל חינוך עירוני חדשני. ממשלת ישראל אישרה לראשת העיר לגבש תפישת חינוך עצמאית לחלוטין העונה על הצרכים הנוכחיים והעתידיים של התושבים שאותה עליה לגבש עד תחילת חודש יולי 2030.

ועדה שמינתה ראשת העיר לטיפול בנושא הציעה מודל לפיו כל המערכת תתמקד בלמידה בין תחומית. אחת המשמעויות היא שנוותר על תחומי הדעת השונים כשיעורים נפרדים ונעבור ללמידת נושאים. כל נושא מתקשר לכמה תחומי דעת ולמיומנויות שונות.

ראשת העיר החליטה לגבש צוות שיכריע האם ניתן לקבל את ההצעה הזו, או שמא יש להצטרף למערכת החינוך הלאומית במודל הקיים. 

הדמויות

מני חדד תלמיד

אם היינו שופטים את מני לפי הציונים שלו בלבד, היינו אומרים שמני הוא תלמיד בינוני. הוא מגיע לשיעורים, אך לא נראה שהוא מתאמץ יותר מדי בלמידה שלו. בנקודות ההערכה השונות הוא משיג ציונים טובים, אך לא מעבר לכך.

כמו תלמידים רבים אחרים, מני מפתח תחביבים רבים ודואג להעסיק את עצמו כמעט בכל רגע נתון. מעבר לעניין שלו בריקוד ובבניית רובוטים, מני גם מפעיל ערוץ יוטיוב פעיל בו הוא מלמד אחרים צעדי ריקוד חדשים שהוא ממציא. למני יש למעלה ממיליון וחצי עוקבים מרחבי העולם.


המשימה שלך

אתה מאד אוהב ללמוד, אבל לא אוהב את הצורה שבה מלמדים בבתי הספר. ברוב היום אתה משתעמם ובעיקר מנסה למצוא דרכים מעניינות יותר ללמוד את מה שהמורים מנסים ללמד. זה לא תמיד מצליח מאחר שהמורים אוסרים על שימוש באמצעים שאינם קשורים ישירות ללמידה בכיתה.

בדיון עלייך להציע דרכים יצירתיות ללמידה באמצעים שונים, כאלה המאפשרים לתלמידים לבחור את הדרך שלהם ללמוד נושא נתון. אתה מתנגד נחרצות לאמירות המבטאות רצון להשאיר את שיטות הוראה , הלמידה וההערכה כפי שהן.


משאבים

מערכה - 01

יצחק בר-אל מורה

לפני שעבר לגור ברמת ים עילית, יצחק התגורר במקומות שונים. הוא גדל בעפרה, למד לתואר ראשון במדעי המחשב בצורה מקוונת לחלוטין דרך Coursera, המשיך לתואר שני ב- MIT ולבסוף החליט שהדבר היחיד שהוא באמת אוהב ורוצה לעשות זה ללמד.

בבית הספר יצחק נחשב לתלמיד מופרע ואף הושעה כמה פעמים. את האהבה ללימודים הוא גילה רק כאשר התחיל את לימודיו האקדמאיים. את המוטיבציה העצמית ללמידה הוא גילה כשעשה את התואר המקוון, ואת ההשראה והחזון הוא גילה מהמפגשים עם המרצים שלו בתואר השני.


המשימה שלך

ניסיון העבר שלך מלמד אותך שאפשר לשנות הכל בחיים, אם רק מוכנים לנסות לעשות כך ברצינות. אתה אמנם אוהב לעמוד בפני הכיתה וללמד ואפילו מעדיף לעשות כך במקרים רבים, אך אתה מבין שהתלמידים זקוקים גם לשיטות הוראה אחרות.

הדבר שאתה מתנגד לו במיוחד הוא הקביעה שישנם תחומי דעת הנתפשים כחשובים יותר בשל תרומתם לכלכלה. מבחינתך, מבחני השוואה בינלאומיים מייצגים את התפישה הזו בצורה הבוטה ביותר. אתה מאמין שכל ידע תורם לחברה אם מי שלומד אותו עושה את זה מתוך רצון אמיתי ללמוד ולהשתמש בידע הזה בצורה חיובית.


משאבים

מערכה - 01

חנאן ברהום מנהלת

במקור מהכפר עין ראפה ומורה ותיקה בתיכון אבו גוש, חנאן נבחרה להיות המנהלת הראשונה של התיכון הראשון ברמת ים עילית. חנאן מנהיגה בכל מקום בו היא נמצאת, לא רק קבוצת הכדורגל בה היא משחקת בסופי השבוע, אלא גם בתפקידים שמילאה בבית הספר. כרכזת מקצוע אנגלית היא הובילה במשך שנים את תלמידי בית הספר להישגים הגבוהים ביותר במדינה. כסגנית מנהלת, היא הובילה מהלך לשיפור מיומנויות חשיבה מסדר גבוה שרבים ביקשו להעתיק אותו לבתי הספר שלהם. כמנהלת, היא כבר מתכננת את השינויים הבאים שהיא רוצה להוביל.


המשימה שלך

את מאמינה שלמנהלי בתי הספר יש את התפקיד המכריע בעיצוב תפישות עולמם של התלמידים. את מוכנה להתגמש בהרבה נושאים הקשורים למבנה מערכת החינוך ולתכניה, כל הזמן שהם לא מערערים את מקומו של המנהל כמנהיג קהילת בית הספר. את מאמינה מאד במורים ולא מוכנה לשתוק לנוכח אמירות המערערות את מעמדם. למרות הביקורת הרבה שמושמעת על תעשיית הציונים, את עדיין מאמינה שאין דרך טובה יותר להעריך תלמידים בצורה אפקטיבית ומהירה.


משאבים

מערכה - 01

יונית כהן מפקחת ראשית (מפמ"ר)

יונית עשתה קריירה במשחק החינוך. היא התחילה כמורה בחטיבת הביניים וכיום היא המפקחת האיזורית. עובדת בשיתוף פעולה עם העירייה


המשימה שלך

יונית, המשימה שלך היא לבדוק האם ההצעות של המשתתפים האחרים נראות לך הגיוניות וניתנות ליישום. 


משאבים

מערכה - 01

שרון לביא הורה

שרון, ילידת שנת 1982, גדלה בעפולה ולמדה בתיכון בן-גוריון בעיר.

כתלמידה, שרון נחשבה למצטיינת ואף הייתה יושבת ראש מועצת התלמידים. הלימודים תמיד "באו" לה בקלות והכל עניין אותה. 

לשרון שתי בנות: יעל בת ה- 17 ודניאל בת ה- 8. שתי בנותיה שונות ממנה מאד בכל מה שקשור ללימודים ומתלוננות ללא הירף על השיעמום שהן חוות בשיעורים, בייחוד כשהן יכולות ללמוד הכל לבד דרך האינטרנט. שרון מתקשה להתמודד עם האמירות האלה ולדעתה הן נובעות ממורים לא טובים ומהנהלה מתירנית מדי.


המשימה שלך

תקופת התיכון הייתה עבורך תקופה נפלאה - כל השיעורים עניינו אותך, את קראת בשקיקה כל מילה בספרי הלימוד ודמיינת את הדברים לנגד עינייך. את סבורה שכל תלמיד יכול לחוות את הלמידה באותה הצורה בדיוק אילו רק המורים יחזיקו את הקשב של התלמידים בצורה מספקת. את מאמינה שיש היום יותר מדי גירויים לתלמידים ושכל מה שצריך זה מורה מצוין וספרים טובים. את מתנגדת למתן חופש רחב מדי לתלמידים בזמן הלימודים, שכן יש להם מספיק חופש מחוצה להם.


משאבים

מערכה - 01

מערכה 1: לומדים 2030



1.

הודעה פומבית

שלום לכם חברים,

אני מודה לכם מקרב לב על שהסכמתם לבוא בהתראה כל כך קצרה.

זמננו קצר ולכן ניגש ברשותכם ישר לעבודה - הוועדה הציעה לנו מודל לפיו כל המערכת תתמקד בלמידה בין תחומית. אחת המשמעויות היא שנוותר על תחומי הדעת השונים כשיעורים נפרדים ונעבור ללמידת נושאים. כל נושא מתקשר לכמה תחומי דעת ולמיומנויות שונות..

מה דעתכם על ההצעה הזו?



2.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

מני חדד:

עלייך לשכנע את חברי הקבוצה שחייבים לאפשר לכל תלמיד ללמוד בקצב שלו ולהתמקד במה שמעניין אותו באותו הרגע, כל הזמן שזה קשור לנושא הנלמד.

יצחק בר-אל:

אתה יכול להסכים עם כל הצעה שהקבוצה מציעה, כל עוד היא כוללת ביטול של מבחנים סטנדרטיים והתמקדות בהתפתחות האישית ובהעצמה של התלמידים.

חנאן ברהום:

את תומכת ברעיון של ביטול תחומי הדעת והעברת הסמכות לקביעת תכנית הלימודים הבית ספרית לידיים שלך. את לא חושבת שצריכים לבטל את תפקיד המפמ"ר, אך הוא צריך להיות יועץ מומחה ולא הסמכות המקצועית.

יונית כהן:

עלייך לזהות מי מחברי הקבוצה הכי קרוב לאג'נדה שלך ולגבות אותם במרץ.

שרון לביא:

עלייך לשכנע את חברי הקבוצה שמודל כזה יגרום לתלמידים לוותר מהר מדי כשהם נתקלים בקשיים ויפגע ביכולת שלהם להתמודד עם קשיים בחייהם הבוגרים.



3.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

שלום חברים,

בדיוק קיבלתי עדכון ממשרד ראש הממשלה. אישרו לנו להתיר לתלמידים שלא להגיע פיזית למבנה בית הספר בהתאם לשיקול דעת פדגוגי.

קחו את הנתון הזה בחשבון לפני שאתם מקבלים את ההחלטה שלכם.



4.

הודעה פומבית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

בהמשך לעדכון הקודם,

אישרו לנו להשתמש בתקציבים שהיו שמורים להרחבה ותפעול המבנה הפיזי של בית הספר לטובת פיתוח תהליכי ה.ל.ה המתאימים לצרכים שלנו. נוכל למשל להשקיע את הכסף בפיתוח תכניות לימוד מקוונות.

אנא דונו על המשמעות של הדבר לפני שתקבלו את ההחלטה שלכם.



5.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

מני חדד:

זוכר את השיחה בארוחת הערב ביום שישי האחרון, זאת שלא היה לך מה לומר כדי לקחת חלק בשיחה?

אילו בבית הספר היו מלמדים נושאים ולא רק מקצועות, אולי היית יכול להשתלב בה... 

יצחק בר-אל:

זוכר איך למדת לתואר הראשון המקוון שלך? זה היה מרתק ולמדת על עצמך המון, אבל שום דבר לא יכול להחליף את הקשר הישיר עם המורה שהיה לך בתואר השני. אל תוותר על זה!

חנאן ברהום:

זוכרת כמה זמן לקח לך להגיע לתפקיד בו את נמצאת? אם ההצעה של הקבוצה פוגעת בסמכות שניתנה לך כמנהלת בית הספר, על תתפשרי ותתנגדי לה בתוקף. אם ההצעה מטיבה איתך, עשי כל מה שניתן כדי לשכנע את המתנגדים לה.

יונית כהן:

אל תשכח/י את הקול האישי האמיתי שלך! אם רוח הקבוצה סותר את האג'נדה האמיתית שלך, חשוב שחברי הקבוצה ידעו זאת בצורה הברורה ביותר.

שרון לביא:

את זוכרת כמה קל היה לך בבית הספר, אבל את זוכרת כמה קשה היה לחברותייך הטובות ביותר? אולי באמת צריכים לעשות שינוי...



6.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

כתבת דברים מעניינים מאוד. אבל האם קראת את מה שכתבו שאר החברות והחברים בוועדה? זה הזמן לקרוא ולהגיב, להגיב, להגיב...



הצבעה

הגענו לזמן האמת ועלינו להכריע האם תלמידי רמת ים עילית ילמדו לפי תחומי דעת או לפי נושאים רוחביים.

ההחלטה היא לא פשוטה, והיא וודאי עוררה בכם רגשות רבים ומחשבות רבות עוד יותר.

כעת עליכם להצביע לפי דעתכם האמיתית ולא לפי הדמות שלכם:



אפשרות 1
אני בעד למידה מבוססת נושאים רוחביים
אפשרות 2
אני בעד למידה מבוססת תחומי דעת


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

רוב חברי הקבוצה בחרו באפשרות של למידה מבוססת נושאים רוחביים.

זאת החלטה משמעותית מאד שדורשת שיח על התובנות שהעלתם במשחק.


אפשרות 2

רוב חברי הקבוצה בחרו באפשרות של למידה מבוססת תחומי דעת.

זאת החלטה משמעותית מאד שדורשת שיח על התובנות שהעלתם במשחק.




נקודות מעניינות לדיון

איך השפיע הדיון על נקודת מבטכם