הצילו! האמנם? - תסריט המשחק דיון לפתיחת נושא 'לא תעמוד על דם רעך'


רקע

ביום שני ה-4 במאי, טבעה אלופת ישראל בחתירה בקיאק, בנחל הירקון, בזמן אימון שגרתי.

עשרות עוברי אורח התקבצו בסמוך לנחל וצפו בנערה הטובעת,ובקיאק ההפוך שאינו מאפשר לה להחלץ.

חלק מהצופים באירוע אף צילמו אותו במכשיר הטלפון החכם, איש לא זינק למים להציל את הנערה.

בשעות הערב, החלו להופיע בכלי התקשורת, הסרטונים של הנערה הטובעת ושל עוברי האורח הצופים.

בעקבות שידור הסרטונים החליטה משטרת ישראל לחקור את האירוע.

חלק מהצופים באירוע, שלא קפצו לעזרתה, עומדים כעת לדין, בבית משפט המחוזי בת"א.

השאלה העומדת בפני בית המשפט היא:

האם ראוי להרשיע בדין, את מי שנמנע מלהציל אדם אחר?

הדמויות

מושיקו סמארטפוניקו מושיקו הוא אחד מעוברי האורח שצילמו את האירוע ונמנעו מלקפוץ לעזרתה של אלופת ישראל.

מושיקו הוא אחד הנאשמים העומדים לדין.


המשימה שלך

אתה אחד מעוברי האורח שצילמו את האירוע. לא קפצת למים משום שפחדת שמי הירקון מזוהמים.

עליך להסביר לבית המשפט את עמדתך על מנת לצאת זכאי בדין.

הסתמך על המשאבים שיצורפו לך במהלך המשחק.


משאבים

מערכה - 01

עו"ד מושית אזרחי עו"ד אזרחי מייצגת את הנאשמים

עו"ד מושית אזרחי היא עורכת דין ידועה העוסקת בהגנה על זכויות אדם ואזרח.


המשימה שלך

את עורכת דין המתמחה בהגנה על זכויות אדם ואזרח.

במשפט זה את מגנה על הנאשמים שעמדו וצפו באירוע הטביעה ולא קפצו לנהר להציל את הנערה. חלק מהנאשמים אף צילמו את האירוע.

עלייך לשכנע את בית המשפט שאסור לכפות על אדם להציל אדם אחר,  משום שאם נחייב אדם להציל את זולתו, הנמצא בסכנה, נפגע בזכויות האדם והאזרח הבסיסיות שלו (הזכות לבטחון ולשלמות הגוף, חופש התנועה ועוד...).

לדעתך, אסור למדינה לחייב אדם להציל אדם אחר

 


משאבים

מערכה - 01

רמב"ם-רבי משה בן מיימון עד מן העבר

נולד ב- 1135 או 1138 בקורדובה, ספרד.  נפטר ב-1204 בפוסטאט (קהיר), מצריים.

היה מגדולי הפוסקים בכל הדורות, מחשובי הפילוסופים בימי הבינייםאיש אשכולותמדעןרופאחוקר ומנהיג. אחד האישים החשובים והנערצים ביותר ביהדות. עליו נאמר "ממשה עד משה לא קם כמשה", והוא הוכתר בכינוי "הנשר הגדול" (בגימטריה: רבנו משה). הרמב"ם החזיק במשנה רציונליסטית מובהקת שבאה לידי ביטוי בכתביו. הוא הוכר כפילוסוף וכרופא גם בתרבות הערבית והאירופית. (הועתק מתוך ויקיפדיה)


המשימה שלך

אתה רבי משה בן מימון ואתה מופיע במשפט כעד הבא מן העבר (רמב"ם נפטר בשנת 1204).

עמדתך היא, שלפי המשפט העברי, אדם חייב להציל את חברו , במידה שהוא מסוגל לכך, ובמידה שהדבר אינו מסכן את חייו.

אדם שאינו מסוגל להציל את חבירו חייב להזעיק עזרה, ואם אין ברירה אפילו לשלם לאדם שלישי, כדי שיציל במקומו.


משאבים

מערכה - 01

ה'חפץ חיים' - רבי ישראל מאיר הכהן עד מן העבר

רבי ישראל מאיר הכהן מראדין, נולד (כנראה) ב-1839 בעיירה ז'אטיל שבבלארוס,  נפטר ב-1933.

מחשובי הרבנים בדור שלפני השואה. מחבר הספרים משנה ברורה וחפץ חיים. מכונה "החפץ חיים" על שם ספרו. 

התעקש שלא לקבל שכר על רבנותו ואת פרנסתו מצא בחנות מכולת שהייתה בבעלותו ובמכירת ספריו בעילום שם. השתתף בייסוד אגודת ישראל ותמך בהקמת רשת בתי הספר לבנות בית יעקב.

(הועתק מתוך ויקיפדיה)

 


המשימה שלך

אתה   החפץ חיים, ממנהיגי היהדות החרדית בתקופה שלפני השואה.

אתה עד מן העבר (החפץ חיים נפטר בשנת 1933).

אתה ממליץ לבית המשפט לשקול את מידת הסכנה שנשקפה למי שקופץ למי הירקון אל מול סכנת המוות שנשקפה לנערה.

עליך לשכנע את בית המשפט, שאדם לא צריך לסכן את חייו כדי להציל אחרים, אם קיימת סכנה מוחשית לחייו. יחד עם זאת, אם אין הסכנה ברורה ומשמעותית, חייב האדם להציל. אין להפריז בסכנה הנשקפת למציל, כדי להמנע ממעשה ההצלה.

 

 

 


משאבים

מערכה - 01

רב פקד אגאתה כריסטי מוזס חוקרת בכירה לשעבר במשטרת ניו-יורק

רב פקד מוזס, השתתפה בשנת 1964 בצוות החקירה של פרשת רצח מפורסמת. . פרשת הרצח של קיטי ג'ינובז.

רב פקד מוזס הוזמנה ע"י בית המשפט להביע את דעתה, על סמך נסיונה רב השנים בחקירות מוות ובמיוחד בשל הניסיון שצברה בחקירת רצח קיטי ג'ינובז


המשימה שלך

את רב פקד אגאתה כריסטי מוזס. יש לך ניסיון רב בחקירות של אסונות שונים ומשונים.

במהלך השנים ולאור נסיונך, הגעת למסקנה שאסור לאזרחים להיות אדישים כלפי סביבתם.

בחקירות שונות שעברת במהלך הקריירה, גילית,  שטבע האדם הוא להתעלם מאירועים ומדברים שאינם נוחים לו. כך למשל, אמהות ואבות  בניו יורק נוטים לכסות את עיני הילדים כשהם עוברים ליד חסר בית (הומלס). גם תינוקות נוהגים לכסות את עיניהם כשהסיטואציה אינה לרוחם (בבחינת אם אני לא רואה אותך-את/ה לא קיים/ת). 

טענתך היא שאירועים קשים קיימים לידינו ומחוץ לדלת ביתנו גם אם אנו מתעלמים מהם.

במהלך 40 שנותייך  כחוקרת בכיר הבמשטרת יו –יורק הגעת למסקנה שככל שנמשיך להתעלם מחוסר צדק ומאירועים קשים המחוללים בסביבתנו, סופם שיפגעו בנו או ביקרים לנו.

 


משאבים

מערכה - 01

מערכה 1: אשם או זכאי?



1.

הודעה פומבית

ראש צוות השופטים, השופט מוסא איבן קאדי:

נושא עקרוני חשוב ומסובך הובא בפנינו היום.

האם ניתן לחייב אדם להציל אדם אחר שאינו מכיר?

על מנת שנוכל להגיע להחלטה מושכלת,

אנא!

הביעו דעתכם באופן מסודר ומנומק.



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

מושיקו סמארטפוניקו:

להסביר לבית המשפט את הסכנה הפחד שחשת כשחשבת על קפיצה למי הירקון.

הזכר לבית המשפט את אסון המכביה.

אל תשכח- סביר להניח שתשאל על העובדה שצילמת את האירוע. הכן תשובה!

עו"ד מושית אזרחי:

להגן על הנאשמים ולשכנע את בית המשפט שאסור למדינה לדרוש מאזרחיה להציל אדם אחר, אם אינם חפצים לעשות זאת.

זכרי, שרבים מהנאשמים שאת מייצגת עמדו וצילמו את האירוע, כך שלא ניתן להשתמש רק בטיעון של חשש ממי הירקון המזוהמים.

ייתכן שתשאלי, מדוע הנאשמים לא הזעיקו עזרה. הכיני תשובה לשאלה זו!

 

רמב"ם-רבי משה בן מיימון:

אתה עד מומחה הבא לסייע לבית המשפט לקבל את ההחלטה המוסרית הנכונה.

הסבר לבית המשפט את החשיבות של חיי אדם!

הזכר לבית המשפט את האפשרות שעמדה בפני הנאשמים להזעיק עזרה. מדוע לא פעלו ורק צילמו?

ה'חפץ חיים' - רבי ישראל מאיר הכהן:

אתה עד מומחה  הבא לסייע לבית המשפט.

הסבר לבית המשפט את הדילמה העומדת על כפות המאזניים:

מחד חיי האדם הטובע, מאידך חיי האדם המציל.

האם דמו של הטובע אדום מדמו של המציל?

הצע לבית המשפט את דרך האמצע-

להעריך את מידת הסכנה שבאמת נשקפת למי שקופץ בימינו למי הירקון.

אם נשקפת סכנה אמיתית- הרי שזו טעות לקפוץ ולהציל.

מצד שני- סכנה כלשהי קיימת תמיד (גם שחוצים את הכביש).

אסור שטיעון הסכנה יהיה פתח לפטור מחובת ההצלה. הרי גם דמו של המציל אינו אדום יותר מדו של הטובע

 

 

 

 

רב פקד אגאתה כריסטי מוזס:

היא, להביא להרשעת הנאשמים שצילמו את הנערה הטובעת במקום לסייע לה.

מטרתך היא להסביר לשופטות ולשופטים את האחריות המוטלת עליהם, להבהיר לאזרחים שאסור להם להיות אדישים.

הושטת עזרה למי שנמצא במצוקה היא חובה מוסרית אנושית בסיסית.

בלי ערבות הדדית החברה תתמוטט.

 



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

מושיקו ספארטפוניקו:

מה עם החיים שלי?

אפילו רבי עקיבא אמר: 'וחי אחיך עמך - חייך קודמים לחיי חבירך',

כך שעם על הכבוד, גם אני אמור לחיות! וחי אחיך עימך- זה לא יעזור שהיא תנצל ואני אמות.

חיי קודמים וחשובים בעיני  יותר מהחיים של כל אדם אחר...למה שאני אקפוץ למים ואסתכן?

אפילו רבי עקיבא אמר שאני צודק



4.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

החפץ חיים:

הלל הזקן אמר: 'מה ששנוא עליך , לא תעשה לחברך',

לא ניתן ללמוד מזה  שעליך לנהוג בחברך כפי שהיית מצפה שינהגו בך?

לא היית רוצה שיצילו אותך, לו היית טובע בירקון?



5.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

הרמב"ם:

אני לא מבין , איך יכול אדם, יהודי או לא, לראות מישהו שנמצא בסכנה ולא להציל אותו.

לו הייתי נכה, ולא הייתי יכול לקפוץ, הייתי משלם כסף למישהו אחר כדי שיקפוץ במקומי ויציל את הנערה.



6.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

רב פקד אגאתה כריסטי מוזס:

שמעתי שאצלכם היהודים יש ביטוי כזה: 'ואהבת לרעך כמוך'.

הסבירו לי שהכוונה היא שעליך לאהוב את האחר כמו שאתה אוהב את עצמך.

אם בן משפחה קרוב שלך היה טובע, לא היית קופץ להציל?

אני חושבת שהחברה כולה היא קצת כמו משפחה מורחבת...



7.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

מושיקו סמארטפוניקו:

שמעתי שאצלכם היהודים יש ביטוי כזה: 'ואהבת לרעך כמוך'. הסבירו לי שהכוונה היא שעליך לאהוב את האחר כמו שאתה אוהב את עצמך. אם בן משפחה קרוב שלך היה טובע, לא היית קופץ להציל? אני חושב שהחברה כולה היא קצת כמו משפחה מורחבת...



8.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

רב פקד אגאתה כריסטי מוזס:

לדעתי, מאוד קשה  לפעול בניגוד לרגש הטבעי של  האדם (להתעלם מדברים שאינם נוחים לו).

לכן אני חושבת, שחשוב לתרגל את עצמנו מראש ולדון במקרים כמו של קיטי המסכנה או כמו במקרה של

הגב' הישראלית אלופת החתירה.

ככל שנרבה לדון במקרים האלו נתרגל את "שרירי המוסר" ונגדיל את הסיכוי להגיב נכון במקרה אמת!



9.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

בקיצור, הם יכלו לעשות משהו.

מושיקו צודק, הוא לא חייב להקריב את חייו בשביל להציל אדם אחר. אבל גם אם יש סכנה-אי אפשר לקרוא לעזרה? למשטרה? למכבי אש? בפארק הירקון עוברים הרבה אנשים אי אפשר לבקש עזרה ממישהו?

העיקר עומדים ומצלמים...לא חשבו שאפשר גם להתקשר עם הטלפון?



הצבעה

כעת עזרו לבית המשפט להחליט.

מה דעתכם האישית:

האם נכון לחייב אדם להציל את אדם שאינו מכיר ,הנמצא בסכנת חיים?



אפשרות 1
ברור!
אפשרות 2
למה מי מת? אני בכלל לא מכיר/ה אותו
אפשרות 3
אפשר לחייב רק אם אין שום סכנה בפעולת ההצלה
אפשרות 4
אפשר לחייב גם אם יש סבירות נמוכה לסכנה בפעולת ההצלה


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

נסו לחשוב,

מדוע במקרים רבים  אנשים נמנעים מהצלה ומעדיפים להעלים עין?


אפשרות 2

נסו לחשוב,

כיצד היית עונה אם את/ה היית בסכנת חיים?


אפשרות 3

נסו לחשוב,

אילו פעולות הצלה ניתן בוודאות  לבצע מבלי להסתכן בכלל?


אפשרות 4

נסו לחשוב,

מדוע במקרים רבים  אנשים נמנעים מהצלה ומעדיפים להעלים עין?