'אלימות - המפלט האחרון של חסרי היכולת' (א.אסימוב) - תסריט המשחק דיון בנושא אלימות, ענישה והכלה


רקע

מנהל בית הספר התיכון ביישוב 'אין אונים' שבגליל עומד בפני דילמה, לאור אירוע אלים שהתרחש בבית ספרו.

לשם כך, הוא מזמן בבהילות ועדת מומחים בנושא אלימות

אתם עומדים לגלם את חברי הועדה השונים. והנה מכתב ההזמנה שקבלתם:

***

מומחים יקרים,

בתיכון שלי יש ילד מאוד בעייתי ואלים מכיתה י"א שמטיל אימה על כל התלמידים. התיק האישי שלו "עשיר".

אתמול בהפסקת הצהריים קרה דבר מוזר: אותו תלמיד אלים הציק באקראי (כהרגלו) לתלמיד תמים מכיתה ט' שנמוך ממנו בשני ראשים. למרבה הפלא "החזיר לו" אותו תלמיד חלשלוש וצעיר - "קצת יותר מדי", הכה אותו נמרצות ושלח אותו לבית החולים עם יד ורגל שבורות, שן מתנדנדת ופנס בעיין. ההורים משני הצדדים כועסים ולוחצים עליי. 

כידוע לכם אני מגנה כל צורה של אלימות אך עדיין מתלבט מה לעשות:

האם להעניש רק את התלמיד "הבריון" מי"א או להעניש גם את התלמיד הצעיר התמים שאיבד עשתונות והתגלה כאלים לא פחות? 

אשמח לזמן אתכם לפגישה ולקבל את עצתם החכמה, נסו להתבסס על המקורות שיינתנו לכם! 

(אגב, העונש בחוקת בית הספר שלנו הוא קבוע - שבוע עבודות גננות בשעת אפס) 

אני מחכה לשמוע את דעותיכם החכמות!

הדמויות

אלי פאניש

בן 40. כשמו כן הוא. ניסיונו הרב כמדריך ומורה של בני נוער לימד אותו שחינוך טוב נעשה רק באמצעות ענישה והרתעה. תמיד נלחם למען הצדק הטהור ומגן עליו. לא יכול לסבול מעשים של אי צדק ועיוות של דין. לא ישקוט עד שיוכרע הדין. עד שהאשם יבוא על עונשו ועד שהזכאי יזוכה!

למרות כל אלו, האופי הנוקשה והבלתי מתפשר שלו פגע בו ובסביבתו יותר מפעם אחת...


המשימה שלך

עליך לשכנע את הפאנל ואת מנהל הביה"ס שבכל הקשור לאלימות, יש לנקוט ב'אפס סובלנות' ולהעניש באופן מיידי את התלמיד שהיכה. (גם כשהגן על עצמו כביכול)

התבסס על המשאבים שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה - 01

מיכל המכילה

בת 60. מטפלת משפחתית בהכשרתה. ראש משפחה ענפה. כשמה כן היא. תמיד מכילה כל אדם ורואה את התמונה המלאה, השלמה והמורכבת. (שאנשים אחרים מתקשים לראות) 

ידועה בשלוותה ובאורך הרוח שלה שנובעות מחכמה גדולה שנצברה במשך שנים רבות.

חכמתה הרבה מקנה לה יכולת לצפות קדימה ולנבא את הבאות, לרוב בהצלחה.

 תמיד תעדיף את הפתרון החכם על פני זה הצודק.

ראתה מספיק אנשים טובים שה"צדק" פגע בהם – חפים מפשע שהופללו, פושעים שנענשו קשה מדי ולא הצליחו להשתקם ועוד.


המשימה שלך

הנטייה שלך בכל הקשור לגילויי אלימות - לבחור ב"הכלה" על פני "ענישה". 

עלייך לשכנע את הפאנל ואת מנהל הביה"ס שאסור להעניש את התלמידים המעורבים אלא להבין ולהכיל אותם.

התבססי על המשאבים שניתנו לך. תוכלי ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה - 01

דינה המשפטנית

בת 30. עו"ד צעירה, כוכבת עולה בשמי העולם המשפטי. למדנית ידענית חריפה ובעלת יכולות רטוריות יוצאות מהכלל. אי אפשר לעבוד עליה. אם זאת, מודעת למורכבות הדברים ותמיד תעדיף את הפתרון החכם (הפחות פופולרי) על פני זה הצודק.


המשימה שלך

בכל הקשור לגילויי אלימות - תעדיפי להימנע מענישה ולבחור להבין ולהכיל את כל הצדדים. 

עלייך לשכנע את הפאנל ואת מנהל הביה"ס שאסור להעניש את התלמיד שהגן על עצמו אלא להבין ולהכיל אותו.

התבססי על המשאבים שניתנו לך. תוכלי ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה - 01

דוקטור טישו פסיכולוג ילדים

בן 55. שמו הטוב נישא למרחקים. רשימת הפציינטים הממתינה לו מגיעה עד לשנת 2030. המטופלים שלו יעידו שעצותיו חכמות ומצוינות. בשנים האחרונות גם פניו מוכרות – בזכות השתתפותו בשלל תכניות הייעוץ הטלוויזיוניות בנושאי חינוך וילדים.

מוכר בתפישתו המכילה והמבינה ובאמונתו כי דווקא הדרך הארוכה (הדורשת סבלנות) היא גם המשלמת בסופו של דבר.


המשימה שלך

 בכל הנוגע לאלימות, אתה מעדיף להבין ולהכיל את הצדדים המעורבים על פני ענישה.

עליך לשכנע את הפאנל ואת מנהל הביה"ס שאסור להעניש את התלמיד שהגן על עצמו אלא להבין ולהכיל אותו.

התבסס על המשאבים שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה - 01

ג'ון בריון בריון

ג'ון...ג'ון...בן 20 ומתנהג כמו בריון. אנשים לא יגידו לו את זה משום שהם מפחדים ממנו ומתגובותיו. תמיד היה בעייתי. נפלט ממספר בתי ספר ומקומות עבודה. מעטים יודעים שקשה לו להתרכז במסגרות כמו כיתה ובכלל בחברת אנשים. הוא נעשה עצבני מהר מאוד. בקיצור, מדובר בטיפוס אימפולסיבי, אלים שחושב מהבטן ותמיד -צודק!


המשימה שלך

למרות האופי האלים שלך - אתה דוגל במדיניות של "אפס סובלנות" בכל הקשור לאלימות!

עליך לשכנע את הפאנל ואת מנהל הביה"ס שיש להעניש באופן מיידי את התלמיד המכה, אפילו שכביכול הגן על עצמו.

התבסס על המשאבים שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!

 


משאבים

מערכה - 01

מערכה 1: 'אלימות - מפלטם האחרון של חסרי היכולת' (א.אסימוב)



1.

הודעה פומבית

חברי צוות חכמים ויקרים!

העניין בוער ואין פה הרבה זמן!

בתיכון שלי יש ילד מאוד בעייתי ואלים מכיתה י"א שמטיל אימה על כל התלמידים. התיק האישי שלו "עשיר".

אתמול בהפסקת הצהריים קרה דבר מוזר: אותו תלמיד אלים הציק באקראי (כהרגלו) לתלמיד תמים מכיתה ט' שנמוך ממנו בשני ראשים. למרבה הפלא החזיר לו אותו תלמיד חלשלוש וצעיר - "קצת יותר מדי", הכה אותו נמרצות ושלח אותו לבית החולים עם יד ורגל שבורות, שן מתנדנדת ופנס בעיין. 

כידוע לכם אני מגנה כל צורה של אלימות אך עדיין מתלבט מה לעשות:

האם להעניש רק את התלמיד הבריון מי"א או להעניש גם את התלמיד הצעיר התמים שאיבד עשתונות והתגלה כאלים לא פחות?

אשמח לקבל את עצתם החכמה, נסו להתבסס על המקורות שלכם! 

(אגב, העונש בחוקת בית הספר הוא קבוע - שבוע עבודות גננות בשעת אפס) 



2.

הודעה פרטית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

אלי פאניש:

עליך לשכנע את הפאנל ואת מנהל הביה"ס שבכל הקשור לאלימות, יש לנקוט ב'אפס סובלנות' ולהעניש באופן מיידי את התלמיד שהיכה. (גם כשהגן על עצמו כביכול)

נסה לבסס את טיעוניך על המשאבים שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!

מיכל המכילה:

עלייך לשכנע את הפאנל ואת מנהל הביה"ס שאסור להעניש את התלמיד שהגן על עצמו.

יש להכיל ולהבין אותו.

השתדלי לבסס את טיעונייך על המשאבים שניתנו לך. תוכלי ללמוד מהם המון!

(טיפ: נסי לעניין את המנהל בשיטה של יאנוש קורצ'אק!)

דינה המשפטנית:

עלייך לשכנע את הפאנל ואת מנהל הביה"ס שאסור להעניש את התלמיד שהגן על עצמו.

הוא כלל אינו אשם. יש להכיל ולהבין אותו.

השתדלי לבסס את טיעונייך על המשאבים שניתנו לך. תוכלי ללמוד מהם המון!

(טיפ: ספרי לפאנל על עיקרי החוק להגנה עצמית ועל מטרות הענישה בכלל ונסי לקשור זאת למקרה הנדון)

דוקטור טישו:

עליך לשכנע את הפאנל ואת מנהל הביה"ס שאסור להעניש את התלמיד שהגן על עצמו.

הוא כלל אינו אשם. יש להכיל ולהבין אותו.

השתדל לבסס את טיעוניך על המשאבים שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!

ג'ון בריון:

עליך לשכנע את הפאנל ואת מנהל הביה"ס שבכל הקשור לאלימות, יש לנקוט ב'אפס סובלנות' ולהעניש באופן מיידי וחמור את התלמיד שהיכה. (גם כשהגן על עצמו כביכול)

נסה לבסס את טיעוניך על המשאבים שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!

(טיפ: נסה להסביר לפאנל ולמנהל מדוע מתאימה הגישה של 'מידה כנגד מידה')



3.

הודעה פומבית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

מומחים יקרים,

גזרתי מהעיתון איזה קטע שתפס את עיניי על מושג מעניין בשם 'צדק מאחה'.

קראו את הדברים והסבירו בבקשה בקצרה האם וכיצד נוכל ליישם גישה זו במקרה בו אנו דנים.

 



4.

הודעה פומבית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

רבותיי,

בחרו טענה אחת של דמות אחת שלא הסכמתם איתה. נמקו מדוע ואתגרו את אותה דמות.

מחכה לשמוע אתכם!



הצבעה

[username], אחרי ששמעת (והשמעת) את כל הטיעונים,

האם לדעתך יש להעניש את התלמיד שהגן על עצמו?



אפשרות 1
כן
אפשרות 2
לא


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

תודה רבה,

לפי החלטת הרוב החלטתי שלא להעניש את התלמיד שבסה"כ להגן על עצמו.

אני מודה לך מקרב לב על תרומתך למניעת האלימות,

פרויקט "מומחים נגד אלימות" זכה להצלחה והתפרסם בזכותך בכל הארץ.

בקרוב ניפגש בכיתה ונדבר (-:


אפשרות 2

תודה רבה,

לפי החלטת הרוב החלטתי להעניש את התלמיד שהגן על עצמו.

(שבוע עבודות גננות בשעת אפס!)

אני מודה לך מקרב לב על תרומתך למניעת האלימות,

פרויקט "מומחים נגד אלימות" זכה להצלחה והתפרסם בזכותך בכל הארץ.

בקרוב ניפגש בכיתה ונדבר (-:




נקודות מעניינות לדיון

  1. התייחסו לתוצאות ההצבעה בקבוצות השונות ולטיעונים מעניינים שעלו.
  2. דונו ביתרונות ובחסרונות של הבנה והכלה כלפי מקרי אלימות? 
  3. דונו ביתרונות ובחסרונות של ענישת יתר כלפי מקרי אלימות? 
  4. הציעו כיצד כדאי היה לטפל במקרה של התלמיד שהגן על עצמו.
  5. הצעה לפעילות: נסו לחבר, בקבוצות, אמנה לצמצום האלימות  וליצירת אקלים בטוח בביה"ס.