אתגר התקשוב - תסריט המשחק בעד ונגד הכנסת מחשבים לכיתות


רקע

מערכת החינוך בישראל חווה בשנים האחרונות תהליך מתמיד של שינוי. תוכנית התקשוב הלאומית, שמצטרפת למגמות דומות בעולם, מביאה לכך שיותר ויותר בתי ספר מצטיידים במחשבים או במחשבי לוח עבור התלמידים שלהם, והמורים עוברים ללמד בשיטה שונה מזו אליה התרגלו.

בית הספר שלכם, "מקיף ג' ע"ש טים ברנרס לי" הוא בית ספר מצוין עם מורים מחויבים ותלמידים נפלאים. הוא שוקל כניסה למודל המתקדם של תוכנית התקשוב הלאומית ורכישת מחשבים ניידים עבור התלמידים. התהליך יקר מאוד ודורש התקנת תשתית מתקדמת, אך קולות רבים קוראים ליישמו שכן "על החינוך להתקדם עם הטכנולוגיה". מנגד, קיימים אלו שסבורים שהדבר לא נחוץ, איש איש מסיבותיו שלו.

מה עמדתכם בנושא?

הדמויות

מרים ארז מנהלת בית הספר

גב' ארז הינה מנהלת מצוינת, היא דואגת לתלמידים ומקפידה על הוראה ברמה הגבוהה ביותר. מאחוריה עשרות שנים של נסיון ומאות תלמידים מעריצים.


המשימה שלך

כמנהלת בית הספר, את משוכנעת כי התקשוב הינו חלק משמעותי מההוראה כיום וכי בית הספר צריך להצטייד בחומרה ברמה הגבוהה ביותר ולהכשיר את המורים להוראה בעזרת הטכנולוגיה.

עלייך לשכנע את המשתתפים לתמוך בהכנסת מחשבים ניידים לכיתות ולפעול לקידום התהליך. 


משאבים

מערכה - 01

יורם הרמתי יו"ר ועד ההורים בבית הספר

מר הרמתי הינו הורה לילדה בכתה ח' בבית הספר. במקצועו הוא רואה חשבון בחברה גדולה. הוא מעורב מאוד בחיי התלמידים בבית הספר ורואה בתפקידו שליחות.


המשימה שלך

אתה חושש מאוד מקרינה WIFI בבית הספר ולא חושב שדרכי החינוך הקיימות גרועות כל כך. בנוסף אתה מתנגד נחרץ להכנסת מחשבים ניידים לבתי הספר וסבור כי הדבר עשוי לסכן את בריאות התלמידים. עליך לשכנע את המשתתפים לתמוך בעמדתך ולמנוע את השינוי המוצע.


משאבים

מערכה - 01

מיכל לוי תלמידת כיתה ט' בבית הספר

מיכל תלמידה רצינית מאוד. היא שוקדת על לימודיה ומשיגה ציונים מעולים אך לעתים משתעממת בכתה. אחרי שעות הלימודים היא מתנדבת בעמותה להצלת כלבים משוטטים ופעילה בתנועת הנוער ובמועצת התלמידים. מיכל לא הולכת לשום מקום בלי הטלפון הנייד שלה ומכשיר האייפד האהוב עליה ורוב הזמן אפשר למצוא אותה מתכתבת עם חברות בווטסאפפ.


המשימה שלך

את לא מבינה איך אפשר ללמוד בלי מחשבים בכיתות. בכל פעם שאת נתקלת בבעיה או בשאלה הדבר הטבעי הוא לפנות מיד לאינטרנט כדי לחפש את הפתרון. את תומכת בתקשוב בית הספר ורוצה כבר לשנות את הדרך בה לומדים בכתתך. הסבירי את עמדתך למשתתפים ונסי לשכנע אותם לתמוך בכך. 


משאבים

מערכה - 01

גבי ירחמיאל מורה למתמטיקה ורכז תקשוב בבית הספר

גבי הוא מורה ותיק ומנוסה. תלמידיו אוהבים אותו והוא נחשב למומחה בתחומו. לאחרונה מונה לרכז התקשוב בבית הספר אך הוא חש שהתפקיד "הופל" עליו וישמח להשתחרר ממנו. 


המשימה שלך

אתה סבור כי התקשוב חשוב לחינוך אך ממש לא מתאים לך העומס שהכנסת המחשבים החדשים תביא. אתה תשתף פעולה עם התהליך באופן חלקי ומסויג ותתנגד לכל מה שעשוי להוסיף לך עבודה. נסה להסביר זאת למשתתפים ולשכנעם מבלי לעורר אנטגוניזם.  


משאבים

מערכה - 01

יהודה לביא מורה ומחנך

יהודה מורה צעיר יחסית. הוא חכם ותלמידיו אוהבים אותו, אך לרוב הוא מתקשה לשלוט בכיתות שלו ותמיד יש אצלו הרבה רעש והפרעות. 


המשימה שלך

אתה חושש מאוד מאבדן שליטה במקרה שיוכנסו מחשבים לכיתות וסבור שתמצא את תלמידיך בפייסבוק ובמשחקים במקום בתוכן השיעור. על כן, אתה מסויג מאוד ומתנגד להכנסת המחשבים לכיתות. נסה לשכנע את המשתתפים לתמוך בעמדתך.


משאבים

מערכה - 01

מערכה 1: אתגר התקשוב



1.

הודעה פומבית

משתתפים יקרים שלום, ברוכים הבאים לבית הספר ע"ש טים ברנרס לי. משרד החינוך מציע לבית הספר תקציב וליווי כדי להכניס מכשירי קצה לכיתות. אתם משתתפים כעת בישיבת ההנהלה בה יוחלט מה יעלה בגורל ההצעה. נסו לנמק את עמדתכם באופן המשכנע ביותר. בהצלחה!

 



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

מרים ארז:

כתומכת נלהבת בתוכנית בתקשוב בבית הספר, עלייך לקדם את התהליך כמה שיותר. להדגיש את היתרונות ולצמצם את החששות מפני החסרונות.

יורם הרמתי:

יורם, עליך לנסות ולסכל את התוכנית. אתה חושש מהקרינה ומהעלויות ומעוניין שבית הספר ימשיך להתנהל כבעבר לפחות עד שבתך תסיים את הלימודים. 

מיכל לוי:

מיכל, עליך לנסות ולקדם את הכנסת המחשבים תוך הצגת היתרונות הגדולים לתלמידים ואת הרלוונטיות של התהליך לחיי היום יום שלך ושל חבריך. 

גבי ירחמיאל:

אתה מסויג מאוד מהתהליך המוצע. מצד אחד אתה מבין את החשיבות אבל ממש לא מתחשק לך לקבל עוד אחריות ועבודה. תתמוך בתהליך עקרונית אך תסתייג מהפנים המעשיים שלו. באופן זה לא תשתף פעולה עם תוכניות אופרטיביות אך תסכים שיש צורך בשינוי.

יהודה לביא:

עליך להציג את הצד השלילי של התהליך. אתה חושש שבעוד כמה שנים כבר לא יהיה צורך במורים ושהמחשבים יגרמו להפרעות ולירידה ברמת הלימודים. לכן תתנגד בתוקף לשינוי. 



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

כעת נודע כי שלושת בתי הספר המקבילים לכם בעיר החליטו פה אחד להיכנס לתוכנית התקשוב ולקנות לתלמידיהם מחשבים ניידים. האם צעד זה משנה את עמדתכם?



4.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

מרים ארז:

זכרי! כמנהלת עליך לדאוג לתדמית בית הספר ולשווקו בקרב ההורים והתלמידים אך גם לשמור על ממוצע הבגרויות המרשים של בית הספר. 

יורם הרמתי:

כאב דואג חשוב לך שרמת הלימודים בבית הספר תישאר גבוהה ושבתך תלמד במוסד עדכני ורציני. האם המחשבים יפגעו ברמת הלימודים או יסייעו להעלותה?

מיכל לוי:

פעמים רבות את חוזרת מבית הספר מתוסכלת ומשועממת, את העניין את מוצאת בסרטונים לימודיים ובאתרים מתוקשבים. קצת קשה לך להבין על מה הוויכוח, הרי ברור שעדיף ללמוד עם מחשבים!

גבי ירחמיאל:

בסתר לבך אתה מבין את החשיבות של השימוש במחשבים בכיתות, אך החשש מהמעמסה עדיין מציק. נסה לשכנע את המנהלת שהתהליך לא נחוץ באמת. 

יהודה לביא:

האם המחשבים יסייעו לך לשלוט במשמעת בכתה בצורה מוצלחת יותר? אתה לא בטוח, אבל חושב להשתתף בהשתלמויות כדי ללמוד איך להשתמש במחשבים בצורה מיטבית. נסה לשכנע את הנוכחים בחשיבות הכשרת המורים בתהליך.



5.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

משרד החינוך החליט להוסיף לתקציב התקשוב גם מקרנים חדשים ורמקולים לכל הכיתות, צעד שיהפוך את בית הספר למוביל התקשוב בעיר. האם צעד זה משנה את עמדתכם?



הצבעה

[username], אחרי ששמעת (והשמעת) את כל הטיעונים,

האם לדעתך האישית יש צורך להכניס מחשבים לשימוש אישי של התלמידים?



אפשרות 1
בוודאי
אפשרות 2
עדיף שלא


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

בית הספר החליט שלא להכניס מחשבים לכיתות. כעת נדון בהשלכות של המהלך.


אפשרות 2

בחרתם להכניס מחשבים לכיתות ולהצעיד את בית הספר לחזית החינוך בישראל! כל הכבוד! כעת נדון בהשלכות של המהלך.




נקודות מעניינות לדיון

  1. התיחסו לתוצאות ההצבעה בקבוצות השונות ולטיעונים מעניינים שעלו.
  2. היכרות עם יכולות המחשב כערובה להצלחה
  3. חשש מטכנולוגיה (מורים טכנופובים)
  4. סכנות בריאותיות?
  5. שימוש במשחק בכתה