הצגת בכורה - תסריט המשחק סיפור יעקב ועשיו


רקע

הי חברים,

בואו נדמיין את הסיטואציה הבאה:

יצחק ורבקה נמצאים בארץ כנען, רחוקים מבנם יעקב הנמצא בארץ נכר, מנותק מאמו האהובה, מהארץ המובטחת לאבותיו וממשפחתו הקרובה. נוסף על כך נודע להוריו בכנען על התלאות שהוא עובר בבית לָבָן.

במצב זה, באיחור של יותר מעשור – יצחק ורבקה יחד עם דמויות נוספות מתכנסים באוהלו של יצחק, מחליטים לדון באופן מעמיק וכֵּן באירועים הדרמטיים שטלטלו את משפחתם ושיסעו אותה.

הם יבחנו בדיעבד אם פעלו נכון, וכן יבחנו את השלכות הסיפור על בניהם ועל גורל שני העמים בדורות הרחוקים, כפי שה' הודיע לרבקה: "שְׁנֵי גֹיִים בְּבִטְנֵךְ, וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ, וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ, וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר" (כ"ה 23).

האם יש להצדיק את התנהגותה הבעייתית של רבקה בסיפור?

האם המטרה מקדשת את האמצעים? באיזו מידה מותר לנו להשיג את היעדים החשובים גם כשהמחיר הוא פגיעה בערכי המוסר?

האם יעקב פעל נכון כאשר ציית להוראות אמו וגנב את הברכה, וכך למעשה העצים את צאצאיו בעתיד הרחוק? או שמא עדיף היה שיוותר על הברכות גם במחיר של ויתור על הברכות לצאצאיו/לעם ישראל בעתיד?

***

בקרוב תשתתפו במשחק תפקידים מקוון. עקבו אחר ההוראות, היכנסו לנעלי הדמות שתקבלו וקראו היטב את מקורות המידע בכדי שתוכלו לבסס עליהם את טענותיכם.

בהצלחה!

הדמויות

רבקה אם יעקב ועשו

רִבְקָה היא דמות מקראית, השנייה בארבע האמהות של עם ישראל. אשתו של יצחק, בתו של בתואל ואחות לבן הארמי. אם יעקב ועשו.

אביה של רבקה (בתואל) היה בנו של נחור (אחיו של אברהם אבינו) - ומכאן שאביה של רבקה היה בן דודו של יצחק. המקור העיקרי לידע על רבקה, הוא המסופר בספר בראשית, ומדרשי חז"ל העוסקים בסיפור זה.

שמה של רבקה בא מלשון 'מרבק'. פירוש המילה מרבק הוא עגל מפוטם. במזרח הקדום נחשבו נשים מלאות ליפות. נראה ששמה רומז על חיצוניותה. 


המשימה שלך

עלייך להסביר מדוע פעלת כפי שפעלת למען השגת ברכת הבכורה לבנך יעקב.

היעזרי במקורות המידע שיצורפו לך בכדי לבסס את טענותייך! 


משאבים

מערכה - 01

יצחק אבי עשו ויעקב

מכונה במסורת היהודית יִצְחָק אָבִינוּ, דמות מקראית, אחד משלושת האבות והיחיד בהם שלא עזב בחייו את ארץ ישראל. בנם של אברהם ושרה, נולד כשאברהם היה בן 100 ושרה בת 90. על פי מדרש סדר עולם בשנת ב'מ"ח (2048) לבריאת העולם וחי בתקופת האבות. סיפור חייו מסופר בספר בראשית, בעיקר בפרקים כ'-כ"ח, ועל פיו נפטר בגיל 180.


המשימה שלך

עליך להסביר מדוע עֵשָׂו היה צריך לקבל את ברכת הבכורה.

היעזר במקורות המידע שיצורפו לך בכדי לבסס את טענותיך!


משאבים

מערכה - 01

עו"ד צָדִיקָה משפטנית (דמות בדיונית)

מלווה את רבקה. תנסה להצדיק את מעשיה של רבקה ושל בנה יעקב מההיבט המשפטי.


המשימה שלך

עלייך להצדיק את מעשיה של רבקה ושל בנה יעקב מההיבט המשפטי.

היעזרי במקורות המידע שיצורפו לך בכדי לבסס את טענותייך!


משאבים

מערכה - 01

עו"ד דָּן משפטן (דמות בדיונית)

מלווה את יצחק, מתנגד למעשיהם של רבקה ויעקב מהיבט משפטי.


המשימה שלך

עליך להתנגד למעשיהם של רבקה ויעקב ולתרץ זאת מההיבט משפטי.

היעזר במקורות המידע שיצורפו לך בכדי לבסס את טענותיך!


משאבים

מערכה - 01

רְאוּמָה קָרָה ידעונית, חוזָת העתידות (דמות בדיונית)

הוזמנה לדיון בזכות יכולתה לקרוא את העתיד.

תציג את עתידה של רבקה במקרא וכן את העתיד הרחוק של שני העמים (אדום וישראל). 


המשימה שלך

עלייך להציג את עתידה של רבקה במקרא וכן את העתיד הרחוק של שני העמים (אדום וישראל). 

היעזרי במקורות המידע שיצורפו לך בכדי לבסס את טענותייך!


משאבים

מערכה - 01

מערכה 1: הצגת בכורה



1.

הודעה פומבית

שלום לכל החברות והחברים הנכבדים כאן,

נתכנסו כאן בכדי לדון ולהחליט - האם יש להצדיק את התנהגותה של רבקה בסיפור?

 נשמח אם תוכלו לשמור על סדר הדוברים הבא:

1. רבקה - הסבירי לנו בבקשה את המניעים שלך. מדוע פעלת כפי שפעלת?

2. יצחק - מדוע לדעתך עֵשָׂו היה צריך לקבל את הבכורה, מדוע רבקה ויעקב שגו בדרך פעולתם?

3. עו"ד צדיקה - מה עושה את העסקה בין האחים חוקית?

4. עוד דן - מה עושה את העסקה בין האחים בלתי-חוקית?

5. ראומה - נשמח אם תוכלי להשתמש בקסמייך ולהציג את השלכותיה של הפרשה בעתיד כדי לסייע לנו להכריע באופן שקול!

***

קדימה - מחכים לשמוע אתכם - רבקה, את הראשונה!



2.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

רבקה:

עלייך להסביר מדוע פעלת כפי שפעלת למען השגת ברכת הבכורה לבנך יעקב.

היעזרי במקורות המידע שצורפו לך בכדי לבסס את טענותייך! 

יצחק:

עליך להסביר מדוע עֵשָׂו היה צריך לקבל את ברכת הבכורה.

היעזר במקורות המידע שצורפו לך בכדי לבסס את טענותיך!

עו"ד צָדִיקָה :

עלייך להצדיק את מעשיה של רבקה ושל בנה יעקב מההיבט המשפטי.

היעזרי במקורות המידע שצורפו לך בכדי לבסס את טענותייך!

עו"ד דָּן:

עליך להתנגד למעשיהם של רבקה ויעקב ולתרץ זאת מההיבט משפטי.

היעזר במקורות המידע שצורפו לך בכדי לבסס את טענותיך!

רְאוּמָה קָרָה:

עלייך להציג את עתידה של רבקה במקרא וכן את העתיד הרחוק של שני העמים (אדום וישראל). 

היעזרי במקורות המידע שצורפו לך בכדי לבסס את טענותייך!



3.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

אל תשכחו לבסס את טענותיכם על המקורות שברשותכם!

רק כך תצליחו לשכנע את חבריכם!



4.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

חשבו...

האם המטרה מקדשת את האמצעים? באיזו מידה מותר לנו להשיג את היעדים החשובים גם כשהמחיר הוא פגיעה בערכי המוסר?

האם לדעתכם יעקב פעל נכון כאשר ציית להוראות אמו וגנב את הברכה, וכך למעשה העצים את צאצאיו בעתיד הרחוק?  או  שמא עדיף היה שיוותר על הברכות גם במחיר של ויתור על הברכות לצאצאיו/לעם ישראל בעתיד?



5.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

אתם מוזמנים להתייחס זה לדברי זה.

בחרו דמות אחת שאינכם מסכימים עם דבריה, העמידו אותה על טעותה ואתגרו אותה!



הצבעה

[username], אחרי ששמעת (והשמעת) את כל הטיעונים,

האם לדעתך האישית (לא של הדמות שגלמת) יש להצדיק את התנהגותה הבעייתית של רבקה בסיפור?



אפשרות 1
כן
אפשרות 2
לא
אפשרות 3
יש לי רעיון אחר ואשמח להציג אותו במליאה


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

תודה על דיון מרתק.

רובכם חשבתם שיש להצדיק את התנהגותה של רבקה בסיפור.

נפגש לדיון בכיתה! 


אפשרות 2

תודה על דיון מרתק.

רובכם חשבתם שאין להצדיק את התנהגותה הבעייתית של רבקה בסיפור.

נפגש לדיון בכיתה! 


אפשרות 3

תודה על דיון מרתק.

הרבה רעיונות מעניינים עלו בקבוצתכם.

נפגש לדיון בכיתה! 




נקודות מעניינות לדיון

1. דונו בתוצאות ההצבעה ובטיעונים מעניינים שעלו בקבוצות השונות.

2. הצעה לפעילות העשרה:

קראו קטע משיר מס' 69 (יהודה עמיחי) ודונו בו:

יעקב ועשו מתוארים כשני פנים של אדם.

בסיום השיר (בהמשך) מופיעה השורה - 'וכל הדורות סוחטים חג, בר מצווה למענך'.

מה הקשר לגיל בר המצווה? האם מדובר בהתבגרות? כיצד הדבר קשור לנושא? (ניתן להזכיר את ההתפתחות המוסרית של קולברג, האם התבגרות היא הבנה של מורכבויות החיים?)