בין המעולה לכובש את יצרו - תסריט המשחק הפרק השישי מתוך שמונה פרקים לרמב"ם


רקע

לקראת סוף שנת הלימודים, התבקשה מחנכת הכיתה לבחור תלמיד מצטיין, שיקבל אות הוקרה מיוחד בטקס הסיום, מול כל קהילת בית הספר. 

כעת, המורה מתלבטת בין שני מועמדים סופיים, שכל אחד מהם הרשים אותה בדרכו המיוחדת:

  1. אצל יאיר, המועמד הראשון, נדמה שהכל בא בקלות. מדובר בתלמיד מבריק, שמגיע להישגים יוצאי דופן מבלי להקדיש זמן רב או מאמץ מיוחד ללמידה. בנוסף, מדובר בתלמיד חברותי ומקובל מאוד, שכולם נהנים בחברתו. מעבר להישגיו האישיים,יאיר מרשים במיוחד גם בתחום החברתי - הוא מאוד אוהב להתנדב, לעזור לחבריו, ולהיות מעורב מבחינה חברתית. מעולם לא התקשה להשתלב בכיתה, ובדומה לתחום הלימודי, גם המצוינות החברתית באה ליאיר בקלות - הוא פשוט אוהב לעזור, והוא גם טוב בזה!
  2. נעמה, המועמדת השנייה, מצטיינת גם כן בתחום הלימודי והחברתי. אך בניגוד ליאיר, הישגיה לא באו בקלות, והם תוצאה של עבודה קשה, התמדה, ומאמץ יוצא דופן. האמת היא שבהשוואה ליאיר, נעמה אינה מבריקה, והיא אף התקשתה מאוד בחלק מהמקצועות במחצית הראשונה של השנה. אך דווקא בגלל זה, מעריכה המחנכת את העובדה שרשמה במחצית ב הישגים כה יפים, לאחר שהצליחה להתגבר על הקשיים. אצל נעמה, הציונים לא באים בקלות, וכך גם בתחום החברתי. היא אמנם הכירה לאחרונה בחשיבות המעורבות החברתית, אך גם כאן, נטייתה הטבעית היא לא לבלוט ולהצטיין, והיא מצליחה לעשות זאת אף על פי כן. 

למי צריכה מחנכת הכיתה להעניק את תעודת ההצטיינות? 

הדמויות

אריסטו פילוסוף

אריסטוטלס נולד בסטאגירה שבחצי האי כלקידיקי בשנת 384 לפנה"ס. עיר הולדתו נכבשה על ידי פיליפוס השני בשנת 348 לפנה"ס ונהרסה, אך כאות הוקרה לאריסטו וכחלק משכרו שיקם אותה פיליפוס בהמשך חייו. אביו, ניקומכוס, היה רופא החצר של מלך מוקדון, אמינטס השלישי, וממנו קיבל, ככל הנראה, את ידיעותיו הראשונות בתחום הביולוגיה. בגיל עשר התייתם ממנו והושם בחזקת דודו, פרוקסנוס.

בגיל 17 הגיע לאתונה והיה לתלמיד באקדמיה של אפלטון, ונשאר בה כתלמיד וכמורה במשך 20 שנה. עם מותו של אפלטון, ציפה לרשת את מקומו בניהול האקדמיה, אולם התפקיד ניתן תחת זאת לאחיינו של אפלטון. לאחר מכן עזב את אתונה ועבר לאסיה הקטנה. בשנת 343 לפנה"ס נשכר על ידי מלך מוקדון, פיליפוס השני, כדי לשמש מורה לבנו, אלכסנדר. אריסטו היה מורהו של אלכסנדר במשך שלוש שנים, אך המשיך את הקשר עמו גם אחרי שתקופת הלימוד הסתיימה.

בשנת 335 לפנה"ס שב אריסטו לאתונה וייסד בה מוסד למחקר ולהוראה בליקיאון. בתקופה זו חיבר את רוב כתביו. בדומה לאפלטון, חיבר גם הוא דיאלוגים, אבל אלו לא השתמרו. כתביו שהשתמרו הם סיכומי הרצאותיו אשר נערכו בידי תלמידיו. בשנת 323 לפנה"ס, עם מותו של אלכסנדר, גברה באתונה העוינות כלפי מוקדון ובשל קרבתו לבית המלוכה המקדוני הועלתה נגד אריסטו אשמת כפירה. הוא נמלט מאתונה ועבר לגור בכלקיס - לדבריו, משום שלא רצה שהאתונאים יחטאו פעם נוספת נגד הפילוסופיה (הפעמים הקודמות היו הוצאתו להורג של סוקרטס והגלייתו של אנקסגורס) - ושם נפטר כשנה לאחר מכן. את מקומו בניהול הליקיאון ירש תלמידו, תאופרסטוס.

(מתוך ויקיפדיה)


המשימה שלך

קראו את המקור המצורף, וכתבו מי צריך לקבל את תעודת ההצטיינות - יאיר או נעמה? בססו את הטיעון ונמקו אותו.


משאבים

מערכה - 01

רבן שמעון בן גמליאל נשיא

רבן שמעון בן גמליאל השני היה נצר לשושלתו של הלל הזקן, שהחזיקה בנשיאות מאז הלל עצמו. סבו, רבן שמעון בן גמליאל הזקן, היה מנהיג הפרושים בתקופת המרד הגדול, ונהרג במהלכו. הוא היה מתומכי המרד וממנהיגיו, אם כי מהמחנה המתון יותר - הפרושי ולא הקנאי.

אביו, רבן גמליאל השני, ירש את הנשיאות מקודמו, הנשיא הזמני שלאחר המרד הגדול, רבן יוחנן בן זכאי, מייסד המרכז הסנהדראי ביבנה. רבן גמליאל היה מתון בדעותיו הפוליטיות, ולמעשה היה פרגמטיסט בכל הנוגע למערכת היחסים עם הרומאים. רבן גמליאל זכה, כך דומה, להכרה רומית של נשיאותו, לפחות דה-פקטו, והנהיג את הסנהדרין בתקופה די סוערת, מהשתקמות החברה היהודית לאחר המרד הגדול, אל תוך מרד התפוצות בתקופת הקיסר טריאנוס. מידת השתתפות יהודה במרד זה, מה שידוע במקורות חז"ל כפולמוס קיטוס (על-שם המצביא הרומי לוסיוס קווייטוס, מדכא המרד במסופוטמיה, אשר התמנה לנציב יהודה מיד אחר-כך), אינה ברורה והיא מעורפלת. בכל מקרה, בית הנשיאות לא תמך במרידה. רבן גמליאל דיבנה נפטר סמוך לדיכוי המרידה, בשנת 117 לסה"נ.

(מתוך ויקיפדיה)


המשימה שלך

קראו את המקור המצורף, וכתבו מי צריך לקבל את תעודת ההצטיינות - יאיר או נעמה? בססו את הטיעון ונמקו אותו.


משאבים

מערכה - 01

דניאל בויארין היסטוריון

דניאל בויארין נולד באסבורי פארק (Asbury Park) בניו ג'רזי. הוא למד בקולג' גודאר (Goddard College), בבית המדרש לרבנים באמריקה ובאוניברסיטת קולומביה ועשה דוקטורט בבית המדרש לרבנים באמריקה. לימד באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, באוניברסיטה העברית בירושלים, באוניברסיטת בר-אילן, באוניברסיטת ייל, באוניברסיטת הרווארד, בישיבה יוניברסיטי ובאוניברסיטת קליפורניה בברקלי. ב-1990 התמנה לפרופסור מן המניין לתלמוד במחלקה ללימודי המזרח הקרוב באוניברסיטת קליפורניה בברקלי, משרה בה הוא מחזיק מאז. הוא חבר סמינר חנוך (Enoch seminar) וחבר המועצה המייעצת ל-Journal Henoch, כתב העת של הסמינר. הוא מחזיק באזרחות כפולה, אמריקאית וישראלית.

ב-2005 נבחר כעמית באקדמיה האמריקאית לאמנויות ולמדעים. ‏‏

(מתוך ויקיפדיה)


המשימה שלך

קראו את המקור המצורף, וכתבו מי צריך לקבל את תעודת ההצטיינות - יאיר או נעמה? בססו את הטיעון ונמקו אותו.


משאבים

מערכה - 01

רבי סעדיה גאון גאון

רבי סעדיה בן יוסף אלפיומי גאון (יולי 882 - 21 במאי 942) שנקרא סעדיה הפיומי ובקיצור רס"ג היה איש אשכולות, מגאוני בבל, ראש ישיבת סורא.

הרס"ג הצטיין בבקיאות במרבית כתבי הקודש היהודיים וגם במרבית ענפי המדע שהיו בתקופתו. הוא פיתח פעולה ספרותית גדולה ביותר, כתב ספרים בענייני הלשון העברית ודקדוקה, פיוטים, וחיבורים פילוסופיים. רס"ג הוא גם הראשון שעסק בדקדוק של השפה העברית בצורה מסודרת, כהשפעה מן המדקדקים של הערבית שפעלו באותה תקופה. לפיכך הוא נחשב לראשון מבין מדקדקי ימי הביניים. בין תלמידיו בתחום זה - המדקדקים החשובים דונש בן לברט ומנחם בן סרוק. שפת כתיבתו הייתה ערבית-יהודית.

(מתוך ויקיפדיה)


המשימה שלך

קראו את המקור המצורף, וכתבו מי צריך לקבל את תעודת ההצטיינות - יאיר או נעמה? בססו את הטיעון ונמקו אותו.


משאבים

מערכה - 01
  • דעת רס"ג - אמונות ודעות - ההקדמה למאמר השלישי

הרמב"ם איש אשכולות

רבי משה בן מימוּן‏[1] (ד'תתצ"ג, 1133 או ד'תתצ"ח‏[2], 1138 - כ' בטבת ד'תתקס"ה, 13 בדצמבר 1204; מכונה גם בראשי תיבות הרמב"ם, בערבית מוכר כמוסא בן מימון; ובלשונות אירופה כמיימונידס) היה מגדולי הפוסקים בכל הדורות, מחשובי הפילוסופים בימי הביניים, איש אשכולות, מדען, רופא, חוקר ומנהיג. אחד האישים החשובים והנערצים ביותר ביהדות: עליו נאמר "ממשה עד משה לא קם כמשה"‏[3] והוא הוכתר בכינוי "הנשר הגדול". הרמב"ם החזיק במשנה רציונליסטית מובהקת שבאה לידי ביטוי בכתביו. הוא הוכר כפילוסוף ורופא גם בתרבות הערבית והאירופית.

(על פי ויקיפדיה)


המשימה שלך

קראו את המקור המצורף, וכתבו מי צריך לקבל את תעודת ההצטיינות - יאיר או נעמה? בססו את הטיעון ונמקו אותו.


משאבים

מערכה - 01

מערכה 1: המעולה או הכובש את יצרו



1.

הודעה פומבית

בפרק השישי בשמונה פרקים, מתלבט הרמב"ם בנוגע לטיפוס האידיאלי, בין דמותו של המעולה, לבין הכובש את יצרו. 

המעולה הינו אדם אשר עושה תמיד מעשים טובים, ומעשים אלה תואמים את רצונותיו, ונעשים בהתאם לתשוקותיו. כלומר שהמעולה הוא אדם שעושה טוב, וגם רוצה ושואף לעשות טוב, ואינו נמשך כלל לעשיית מעשים רעים משום שהוא מבין שמדובר במעשים רעים ובלתי-רצויים, ולכן גם בלתי-הגיוניים.

בדומה למעולה, גם הכובש את יצרו עושה תמיד מעשים טובים. אך בניגוד למעולה, תשוקותיו ורצונותיו של הכובש את יצרו מנוגדים למעשים הטובים שהוא עושה, והוא פועל בניגוד לרצונותיו. למרות שהכובש את יצרו רוצה לעשות מעשים רעים וחושק בדברים אסורים, הוא נמנע מלעשות את המעשים הללו, משום שיודע שהם רעים. 

במשחק התפקידים שלהלן ננסה להבין מיהו האדם האידיאלי - המעולה או הכובש את יצרו - דרך עיון במקורות המופיעים בפרק, והנרמזים בו.



הצבעה

[username], אחרי ששמעת (והשמעת) את כל הטיעונים,

מי לדעתך ראוי להערכה רבה יותר: המעולה או הכובש את יצרו?



אפשרות 1
יאיר, שהכל בא לו בקלות
אפשרות 2
נעמה, שמצליחה למרות הקושי


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

בדומה לרמב"ם, שהלך בדרך הפילוסופים, גם אתם מעדיפים את האדם ההרמוני, שבו יש התאמה מלאה בין התשוקות לבין המעשים. אדם שמבין מהו מעשה טוב, רוצה לעשותו, ואכן עושה אותו.


אפשרות 2

בדומה לחז"ל, שהלכו בדרך התורה, גם אתם מבחינים בין חובה דתית לבין חובה מוסרית פילוסופית. לכן, מבחינתכם אדם צריך לקיים את המצוות לא רק בגלל שהוא יודע שמדובר במעשים טובים. אדרבא, לעיתים הגדולה של אדם דתי הוא בכך שיש ביכולתו להתגבר על יצרו ולהפגין בכך מחויבות עליונה לדבר האל. 




נקודות מעניינות לדיון

בעקבות המשחק אפשר להטיל על התלמידים משימות נוספות. 

כיצד נכון ללמד את הפרק הזה בשמונה פרקים?