עושים שינוי - תסריט המשחק למידה במרחבים פתוחים


רקע

מורים יקרים , 

בבית ספר נחשוני שנמצא דרומית לאור עקיבא  מתכוננים לשינוי משמעותי.

צוות הפיתוח (מו"פ) של בית הספר יחד עם צוות המורים עמל במשך שלוש שנים על פיתוח שיטות הוראה חדשות. המחשבה על תלמיד שיעבור מהפך, מלומד פסיבי ללומד אקטיבי. הרצון להפוך מלומד שרגיל לקבל ללומד עצמאי שלוקח אחריות על הלמידה שלו.

המורה המלמד בכיתה כבר אינו האיש עם הידע הרב ביותר, זה ששולט בכיתה, שכולם מקשבים וכותבים את דבריו. הגישה היא שהמורה יהיה מנחה שיעזור לתלמידיו ללמוד ולחקור תוך שהוא מעורר בהם סקרנות ויצירתיות. לצורך זה החליטו לצאת מחומות הכיתה אל מרחבי למידה עשירים, פתוחים וגדולים.

אבל בבית הספר לא כל הצוות מסכים,  כולם מבינים שצריך לשנות, אבל לא כולם מסכימים ללמד במרחבים פתוחים. הם טוענים שהשיטה החדשה תביא אסון על בית הספר. הם טוענים שלא רק שהתלמידים החלשים ילכו לאיבוד אלא אפילו הטובים שבחבורה יפלו בהישגיהם.

לא רק בקרב המורים הדעות חלוקות גם אצל התלמידים יש חששות גדולות לצד שמחה גדולה. הקולות הסותרים והכ"כ הפוכים בקרב באי בית הספר מצליחים גם לבלבל את ההורים.

במשחק זה אנו נקיים דיון של טענות בעד ונגד למידה במרחבי למידה חדשים ופתוחים.

בהצלחה!

 

 

 

 

 

הדמויות

מוריה כהן מורה שלוחמת בעד למידה במרחבים פתוחים ומודרניים

מורה למתמטיקה נשואה + 6 ילדים.

וותק 25 שנה. מורה מובילה, רכז מתמטיקה ומדריכה ארצית.


המשימה שלך

מוריה היא מורה בבית הספר בו מתקיים השינוי. מוריה אחת המורות המובילות את השינוי היא טוענת שאינה מבינה איך אפשר ללמד שלא במרחב. איך בכיתה רגילה אפשר להגיע לכל תלמיד.


משאבים

מערכה - 01

ד"ר אפרים לוי מורה להיסטוריה

מורה להיסטוריה, נשוי +4 

עבר הסבה מקצועית לאחר ששימש כסמג"ד בגדוד שריון. ותק בהוראה 10 שנים.

מרצה באוניברסיטאות ומכללות המתקדמות בעולם.

 


המשימה שלך

מורה שמתנגד נחרצות לשינוי. בטוח שהשינוי יוביל לכישלון מוחלט הן בהיבט הלימודי והן בהיבט החברתי חינוכי, יגדיל את הפערים בחברה, יוריד את רמת ההישגים של המצטיינים ולא ייתן מענה לתלמידים המאובחנים.


משאבים

מערכה - 01

טל אלישמע תלמיד כיתה יא'

תלמיד מצטיין מדריך שבט נבטים סניף קיסריה. רקע סוציואקונמי גבוה. 

שותף במסגרת מועצת תלמידים עירוני פעיל חברתי. 

אוהב את בית הספר ומוכן להירתם לכל יוזמה.

 

 


המשימה שלך

טל, תלמיד כיתה יא' מתנגד לשינוי למידה במרחב פתוח. מעדיף את המורה הפרונטלי שיביא לו סיכומים שאותם ילמד ועליהם יבחן.

חושש שמעמדו החברתי יפגע בעקבות השינוי ובכלל האווירה החברתית הטובה בבית הספר תיפגע.


משאבים

מערכה - 01

בתיה אברהם תלמידת כיתה ח'

תלמידת כיתה ח' תלמידה בעלת הישגים לימודיים בינוניים מתנדבת בארגון "נשמת חיים",  משתתפת בחוג מחול. מנגנת בכינור בקונסרבטוריון.  


המשימה שלך

בתיה חושבת שהשינוי הוא מהלך גאוני, סופסוף תהיה לה חווית למידה מעניינת. היא בטוחה שהשינוי יכין אותה טוב יותר לעולם ולמבחן. אני אבין את החומר ולא רק אדע אותו, סוף כל סוף אני אצליח להנות  מהלמידה.  


משאבים

מערכה - 01

מיכל עלילי יו"ר ועד הורים

נשואה + 4, 2  ילדים בוגרי בית הספר  ו- 2 ילדים תלמידים עדיין בבית הספר, ילד העולה לכיתה ח' וילד העולה לכיתה יא'.

מנהלת משאבי אנוש במשרד עורכי דין גדול.

פעילה חברתית במהלכים החינוכים של העיירה.  


המשימה שלך

מיכל, מתלבטת מאוד ביחס לשינוי. היא מאמינה שזה יכול להיות הצלחה גדולה אך חוששת מאוד שבית הספר לא יעשה את השינוי בצורה יסודית ולכן המהלך עשוי לגרום לכישלונם של תלמידי בית הספר.


משאבים

מערכה - 01

מערכה 1: מדברים על השינוי



1.

הודעה פומבית

סערה, סערה בבית ספר נחשוני. עוברים ללמד במרחבים פתוחים. חצי מצוות המורים חולמים איזה דברים נפלאים השינוי יכול לחולל  והחצי השני סובל מחלום בלהות. 

גם בקרב התלמידים  סערה, יש תלמידי שמתנגדים ויש תלמידים שמצפים!

תחילה גשו למקורות הידע למדו קצת את הדברים. בשיח עליכם להשתמש ולהביא ידע ממקורות הידע שקראתם. תחילה כל שחקן יציג את שמו, קצת יספר על עצמו (הדמות) ועל דעתו בנושא.

 



2.

הודעה פרטית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

מוריה כהן:

מוריה, את מורה שתומכת בשינוי ולא מבינה כלל מה ההתנגדות. את מרגישה שההתנגדות איננה אמתית והיא נעשית משיקולים זרים. 

עליך לשכנע את צוות המורים בהגיון רב מדוע שינוי זה מתבקש. מה היתרון של המרחב, מה יחס השינוי לשינוי המתרחש בעולם.

נסי לשכנע את  חבריך מדוע זה טוב. יש להסתמך על מקורות הידע שקראת.

ד"ר אפרים לוי:

אתה מורה להיסטוריה שמתנגד נחרצות לשינוי. לטענתך התלמידים עצלנים ואינם ילמדו בשום דרך אחרת. יש לך אחריות על הבגרות שלהם ואתה לא מוכן להיות חתום על כישלונם. הסתמך על מקורות הידע לנמק את היתרונות בלמידה הפרונטלית. נסה  לשכנע את  חבריך מדוע זה רעיון לא  טוב. יש להסתמך על מקורות הידע שקראת.

טל אלישמע :

הנך תלמיד כיתה יא' השנה הראשונה לבגרות אתה רועד מפחד מהשינוי כי אתה כלל לא רגיל להיות לומד עצמאי ומה פתאום שתחיל עכשיו.

תנו לי לסיים עם הבגרות וגמרנו.

בתיה אברהם:

הנך תלמידה כיתה ח' בשנת הלימודים הבאה. 

את כבר משתוקקת ללמוד בשיטה החדשה. יהיה נעים יותר במרחב פתוח מאשר בכיתה אפרורית ומגעילה. אני יודעת שהמורה בכיתה תשים אלי לב יותר. השיעורים יהיו חייבים להיות יותר מעניינים ומאתגרים.

נסי לשכנע את  חבריך מדוע זה טוב. יש להסתמך על מקורות הידע שקראת.

מיכל עלילי :

מיכל, את אמא לשני תלמידים בבית הספר. ילד העולה ליא' וילדה העולה לח'  את מבולבלת לא מבינה אם זה טוב או רע. את ניזונה משמועות ומחליפה כל העת את דעתך, בנוסף את יו"ר וועד ההורים. את מבולבלת, לכן נסי לשאול את חבריך ע"מ לקבל הכרעה ....



3.

הודעה פומבית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

https://www.youtube.com/watch?v=p5rXO8-q0p4&spfreload=10

 

אחרי צפייה בסרטון אנא התייחס למה שקרה שם.



4.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

https://www.youtube.com/watch?v=8xCnzavNiM4

אחרי צפייה בסרטון אנו מבקשים להביע דעתכם בנושא של כיתה הפוכה. אם היה לך את הידע לעשות זאת מה היית עושה בכיתה? מה היית מעביר בסרטון? 

על איזה תחום דעת אפשר. שים לב : אתה לא מייצג את עצמך אלא את הדמות שקבלת.



הודעת סיום

תודה רבה על שיתוף הפעולה!

בהצלחה לכולנו!



נקודות מעניינות לדיון

התאמה ללומד המאה 21

התאמה למה שיהיה בעתיד

הבנת חומר ולא רק לדעת אותו.

הנאה והנעה

תסכול

כישלון הצלחה

אחריות לומד

אחריות מורה