מנהיגים את המרד - תסריט המשחק דילמות המנהיגים בגטו ורשה


רקע

גטו ורשה בעיר ורשה שבפולין, היה מבין הגדולים והמפורסמים בגטאות. בשיאו מנה 450,000 נפשות יהודים. המחנה הוקם בספטמבר 1939, לאחר כיבוש העיר בידי הגרמנים ונסגר במאי 1943. בתחילת דרכו, הגטו אפשר ליהודים המתגוררים בו כניסה ויציאה ממנו בחופשיות והובטח להם שכך המצב יישאר, אולם בסוף שנת 1940, עם החרפת היחס של השלטון הנאצי כלפי היהודים נבנתה חומה סביב הגטו, הוגבל מעבר היהודים דרך החומה אך ורק בהתאם לאינטרסים של השלטון (הנאצים אפשרו רק למסייעים להם לצאת למטרות מסויימות), התעסוקה והכלכלה היהודית הוגבלו ודוכאו, נוצר בגטו מצב של צפיפות נוראית ובהמשך התפשטות מחלות ומגיפות שגרמו אף למוות. עם הדרדרות מצב היהודים באירופה, נותק הגטו מהעיר ורשה עצמה וכל סמכויותיו הופקדו בידי היודנראט בלבד (בידוד מוחלט של היהודים מהקהילה הפולנית).

 מרד גטו ורשה היה המרד הגדול והמשמעותי,  הוא נחשב לסמל של התנגדות היהודים בשואה.
למורדים בגטו הייתה תמיכה משאר התושבים בגטו, לצד הפחד של יהודים מהשלטון הנאצי, הם היו חששו שאם הם יפעלו נגד הנאצים הם יעלו עליהם בגלל כוחם הגדול מול כוח המורדים בגטו שהיה להם כוח חלש הם יחסלו את הגטו.
המורדים ערכו מפגשים סודיים, השיגו נשקים וחומרי נפץ, בנו בונקרים גדולים.

הדמויות

מארק אדלמן מנהיג גטו ורשה

  • יהודי
  • אנטי ציוני
  • איש לא יודע מה גילו האמתי והיכן נולד
  • עם פרוץ מלחמת העולם השנייה התקבל לעבודה כשליח בבית החולים ע"ש ברנסון ובאומן
  • אחרי הקמת הגטו המשיך לערוך ולהדפיס במכונת שכפול את ה"ביולטין" של הבונד, שבו עידכן את תושבי הגטו בפרטים על מהלך המלחמה וגורל יהודי פולין
  • נמנה עם ראשי "הארגון היהודי הלוחם" (מחתרת יהודית חמושה שהוקמה בורשה) בגטו ורשה, האחראי על המודיעין.
  • הוא היה נציג "הבונד" ( מפלגה יהודית סוציאליסטית ואוטונומית שפועלת ע"פ אידאולוגיית צדק ושוויון כלכליים וחברתיים ועמם זכויות פוליטיות ליהודים כפרטים וכמיעוט לאומי דובר-יידיש)
  • שימש כסגנו של מרדכי אנילביץ'
  • הוא האמין כי יש להכין כוח הגנה שיופעל במקרה של ניסיון לגרש את היהודים מגטו ורשה למחנות המוות למרות ההתנגדות מצד זרמים שונים במחתרת.

המשימה שלך

אתה סוציאליסט, יש בך חוצפה והרבה אומץ, אתה חיות שטח, מפקד נועז ומתוחכם מאוד. אתה מקווה להרוג את הגרמנים ולקחת את נשקם. אתה אחראי גם על המודיעין, אתה אוסף ידע מגטאות סמוכים ומפעיל רשת של סוכנים וסוכנות שפועלים בצד הארי.

 


משאבים

מערכה - 01

מרדכי אנילביץ' מנהיג אי"ל- הארגון היהודי הלוחם

  • יהודי
  • נולד וגדל בוורשה, בשכונת עוני ומצוקה בסביבת "כנופיות" העולם התחתון
  • כבר מגיל נעורים היה חבר בתנועת הנוער "השומר הצעיר" והראה כושר מנהיגות מובהק
  • ציוני
  • אחרי ניסיון בריחה ועלייה לישראל, נתפס בידי הצבא האדום (הרוסי) ונשלח לכלא. בשחרורו חזר לוורשה כשאר המצב בגטו החמיר והדרדר
  • עומד מאחורי המקרה הידוע בו הכה שוטרים שניסו לשלוח אותו לעבודות כפייה, מאז המשטרה היהודית לא יצרה עמו קשר נוסף
  • ממארגני תנועת המרד בגטו וורשה

עומד בהנהגת הארגון היהודי הלוחם (אי"ל) שהוקם בגטו וורשה כתגובה לאקציה הגדולה


המשימה שלך

יש לך כושר מנהיגות ואתה מסוגל לסחוף אחריך את בני הנוער והצעירים בארגון סמינרים, הרצאות ואף אימונים צבאיים. מבחינתך היעד ברור- אסור להישאר אדישים או להסס מול הנאצים אלא להראות להם את כוחנו, ואת זה צריך לעשות בהפגנת כוח פיזי ומרד אמיתי.
יש באפשרותנו להשיג כמות מזערית של נשק וחומרי נפץ מהצבא הפולני, בה נוכל להשתמש במרד עצמו נגד הנאצים.
השתמש בניסיונך- היכרות עם אנשי עולם תחתון, שהייה בכלא, בריחה מוורשה ופעילות בתנועת נוער וביכולתך לפקד ולהנהיג כדי לאגד חברים נוספים מהגטו שיהיו לוחמים בארגון ויתמכו במרד כפי שהוא צריך להתבצע- בהפגנת כוח פיזי ובשימוש בנשק.

זכור כי הדבר הכי גרוע שיכול לקרות הוא הכנעות לנאצים או נפילה בשבי.
"חלום חיי… הגנה יהודית בכל גדולה ותפארתה"


משאבים

מערכה - 01

עמנואל רינגלבלום ממשכילי הגטו ומקים ארכיון

  • יהודי
  • נולד ב-1900 בעיירה באוסטריה
  • היסטוריון משכיל ובעל תחומי עניין שונים, עוסק בהיסטוריה, פוליטיקה, תרבות
  • ממונה במוסד לעזרה עצמית סוציאלית ליהודי וורשה: הקמת מטבחים ציבוריים וסיוע ליהודי ורשה
  • בתור היסטוריון האמין כי יש לתעד ולשמר את ההווה כדי שיישמר כחומר היסטורי לדורות הבאים
  • במשך שהותו בגטו עסק בתיעוד ורישום מתמיד של חיי היהודים במסגרת ארכיונו "עונג שבת"
  • פועל במחתרת הפוליטית
  • מאז הגירוש הגדול בוורשה, תמך בהתנגדות חמושה ובאי"ל (הארגון היהודי הלוחם)

המשימה שלך

הצג את תמיכתך בהתנגדות חמושה מול הנאצים בתור אדם משכיל וסוציאליסטי.
הראה את חשיבות הדבר בעיניך, לצד הערכים החברתיים והאנושיים שישנם  בחברה היהודית בגטו לצד הקשיים הרבים של המלחמה.
זה הזמן לעשות היסטוריה ולכתוב אותה!

לכתיבה הארכיונית משמעות רבה, ובתור הכותב שלה ניתן לראות שיש משמעות וחשיבות רבה למתרחש בהיסטוריה. בתור כותב הארכיון חשוב כיצד תרצה שיראה אירוע המרד היהודי בגטו וורשה, וכמה חוזקה ועוצמה אפשר להביע בחברה היהודית באמצעות התנגדות חמושה- תוספת מצוינת לארכיון ההיסטורי שתוצאותיה יונצחו לדורות הבאים.


משאבים

מערכה - 01

אדם צ'רניאקוב יושב ראש היודנראט בגטו

  • יהודי
  • נשוי עם שני ילדים
  • נולד בוורשה, 30 בנובמבר 1880
  • היה איש ציבור יהודי-פולני וחי בפולין
  • כיהן כחבר מועצת העיר ורשה, כחבר בסנאט הפולני (גוף פוליטי מייצג),
  • סגן יושב ראש הקהילה היהודית בוורשה.
  • באוקטובר 1939 הגרמנים הטילו על צרניאקוב להיות בראש היודנראט.
  • הוא היה איש משכיל, מהנדס, ישר והגון.  
  • היה שייך לשכבת היהודים המתבוללים- התרחק מהדת היהודית לטובת הדת הנוצרית, ובגלל זה הרבה יהודים לא קיבלו אותו.
  • היודנראט היה גוף שתפקידו למלא את הרצון של הנאצים בקשר ליהודים.  בתחילה עסק היודנראט רק באספקת כוח עבודה לעבודות הכפייה. לאחר זמן נדרש לספק את היהודים שנשלחו להשמדה. 

המשימה שלך

אתה ממלא את תפקידך בנאמנות ומנסה להקל על תושבי הגטו כמה שיותר. הגרמנים לא מתייחסים אליך בכבוד אבל אתה לא מפחד להביע את דעתך כלפיהם.
אתה אמיץ, הגון ויש לך יושר, התכונות האלה לא מאפשרות לך להסגיר אנשים לגורל לא ידוע ומפחיד.


משאבים

מערכה - 01

צביה לובטקין פעילה ומנהיגה בתנועות הנוער

  • לוחמת מרד גטו ורשה.
  • נשואה פלוס אחד
  • יהודית מסורתית
  • אחת מסמלי ההתנגדות
  • מראשי המחתרת היהודית בפולין וממקימי ה'הארגון היהודי הלוחם'- ארגון שפעל בתוך הגטו בהתנגדות לגרמנים הנאצים.
  • מאוד פעילה בנוגע למה שקורה בגטו ומחוץ לו.
  • מנהיגה בתנועות הנוער כגון "דרור" ו"החלוץ"

המשימה שלך

את פעילה מאוד, בולטת, ואינך מפחדת להפגע ובפרט מהנאצים.
את מורדת בתקווה ואמונה שהמלחמה תיגמר ואת מוכנה לקחת על עצמך את האחריות הזאת לפעול למען עתיד טוב יותר, לא מאמינה בלשבת ולחכות לאקציה הבאה או שיבואו להציל את היהודים מהגטו. אמיצה.
חוששת שלא יהיה סיכוי לנצח בגלל החולשה הצבאית של היהודים ביחס לחוזקה של הגרמנים, אבל את וחבריך לארגון יודעים ומאמינים ביהודים שיש להם תקווה לנצח כחלשים וזהו החוזקה שלהם.
את מאמינה בצדק ובערכים שהנאצים לא פעלו דרכם ובטוחה כי זאת הדרך לנצח במלחמה!


משאבים

מערכה - 01

מערכה 1: איפה אנחנו ואיפה המרד?



1.

הודעה פומבית

ברוכים הבאים לדיון!
באמצעות הצגת עמדתכם, ושימוש מנומק וחכם במשאבים שניתנו לך, שכנע את חבריך למרד לפעול על פי הדרך והערכים שלך.

בהצלחה!



2.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)



3.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

אתה כבר מתקדם! 

נצל את הזמן שנותר לך והצג נימוקים נוספים על מנת לשכנע את חבריך המנהיגים לפעול בדרכך.



הצבעה

האם הפקת באופן מעניין מידע חדש?



אפשרות 1
כן!
אפשרות 2
לא


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

רוב חבריך בחרו בתשובה כן!


אפשרות 2

רוב חברי הקבוצה בחרו בתשובה לא.




נקודות מעניינות לדיון

  • הצג את עמדתך באופן ברור
  • הקפד על שפה נקייה ונאותה
  • הסתמך על מקורות המידע שניתנו לך