איש באמונתו יחיה (פרק 3) עניי עירך קודמים - תסריט המשחק מה אנחנו יודעים על דתות אחרות?


רקע

השנה היא 2030. בשנת 2015 נחתם הסכם שלום ומאז שקטה הארץ והציבור נהנה משגשוג כלכלי, תרבותי וחברתי.  ירושלים הקדושה לשלושת הדתות יודעת פריחה עצומה, במשך השנים נהרו אליה יהודים, נוצרים ומוסלמים ונבנו שכונות משותפות רבות. "אנאחנא" היא אחת משכונות אלה.

כריסטופר, סאלם, יהודית, שולמית ודין הם חבורת ילדים בני 13 עליזה ומגובשת הגדלה בשכונה יחד מגיל הגן. הם מרגישים צורך להתערב בכל נושא  בשכונה מכיון שהם סקרנים ואוהבי הרפתקאות ומשוכנעים שהם מסוגלים למצוא פתרונות טובים יותר משל הוריהם. שנים הם הולכים זה עם זה "באש ובמים" ותמיד פועלים כקבוצה מאוחדת לפי רצון הרוב. (בבחינת "הכל או לא כלום")

בשכונה מתפרסם עיתון הנקרא 'קול אנאחא"  הנוהג לפנות אל ה״חבורה״ מידי פעם על מנת להציג גם את עמדת "הדור הבא" בסוגיות שונות ומשונות המסעירות את השכונה. האם יצליחו הצעירים להתגבר על הקשיים ולהישאר מאוחדים, על אף השונות הרבה ביניהם? האם יצליחו להישאר נאמנים לאמונותיהם ולבתים בהם גדלו?

 

הדמויות

כריסטופר שמידט חבר ב״חבורה״

בן למשפחה נוצרית אדוקה (יוונית אורתודוכסית) , סבו היה כומר שניהל כנסיה בויה-דהלהרוזה. מגיל צעיר הוא שר במקהלת הכנסיה המהווה עבור משפחתו מקום חשוב ומרכזי אליו הם הולכים בקפדנות בכל יום ראשון.


המשימה שלך

כריס יקר,

אתה בן למשפחה נוצרית אדוקה (יוונית אורתודוכסית) , סבך היה כומר שניהל כנסיה בויה-דהלהרוזה. מגיל צעיר אתה שר במקהלת הכנסיה המהווה עבור משפחתך מקום חשוב ומרכזי אליו אתם הולכים בקפדנות בכל יום ראשון.

אל תשכח את כל אלו כשתדרש להחליט בנושאים שונים ומשונים במשחק זה.

בהצלחה!


משאבים

מערכה - 01

סאלם דרוויש חבר ב״חבורה״

בן למשפחה מוסלמית-סונית בת 6 ילדיםאימו דתיה ומקפידה על קיום חמשת יסודות הקוראן אבל אביו חילוני.

בשעות אחה"צ הוא מסייע לאביו בחנות המשפחתית. 


המשימה שלך

סאלם יקר,

אתה בן למשפחה מוסלמית-סונית בת 6 ילדיםאמך דתיה ומקפידה על חמשת יסודות הקוראן אבל אביך חילוני.

אתה בן טוב ומסייע כל אחה"צ לאביך בחנות המשפחתית. אימך עקרת בית. 

אל תשכח לייצג את העולם ממנו אתה בא בכל נושא ונושא שיעלו בפניך.

בהצלחה!


משאבים

מערכה - 01

יהודית כהן חברה ב״חבורה״

בת למשפחה חרדית. סבה היה מהרבנים הראשיים של חסידות גור בירושלים בשנים שקדמו להסכם השלום.  יש לה 8 אחים ואחיות. היא הרביעית. אביה משגיח כשרות ואימה מנהלת גמ"ח (גמילות חסדים, עזרה לנזקקים) 


המשימה שלך

יהודית יקרה,

את בת למשפחה חרדית. סבך היה מהרבנים הראשיים של חסידות גור בירושלים בשנים שקדמו להסכם השלום. ש לך 8 אחים ואחיות ואת הרביעית. אביך משגיח כשרות ואימך מנהלת גמ"ח (גמילות חסדים, עזרה לנזקקים). 

אל תשכחי את כל אלו כשתדרשי להחליט בסוגיות הבוערות שיעלו בפניך.

בהצלחה!


משאבים

מערכה - 01

שלומית קמרון חברה ב״חבורה״

בת יחידה למשפחה אתיאסטית. סבתה הייתה יהודיה וסבה נוצרי אבל הם בחרו לחיות כחסרי דת וכך גם הוריה. על פי ההלכה היהודית היא יהודיה אבל היא אינה מגדירה את עצמה ככזו. אביה מנהל את בית הספר האתיאיסטי בעיר אשר ידוע כבית ספר יוקרתי במיוחד. אמה מורה לפסנתר.  הוריה חוששים שחבירה הדתיים חלילה יכניסו לה לראש רעיונות סרק.  


המשימה שלך

הי שולמית,

את באה ממשפחה אתיאסטית. סבתך הייתה יהודיה וסבך נוצרי אבל הם בחרו לחיות כחסרי דת וכך גם חיים הוריך. על פי ההלכה היהודית את יהודיה אבל אתם ממש לא מאמינים בהלכה היהודית. אביך מנהל את בית הספר האתיאיסטי בעיר אשר ידוע כבית ספר יוקרתי ומבוקש במיוחד. אימך מורה לפסנתר. את בת יחידה. הוריך אוהבים את חברייך המיוחדים אך מעט חוששים שחלילה יכניסו לך לראש רעיונות סרק.  

אל תשכחי את הבית ממנו באת כשתדרשי להחליט בדילמות שיעלו בפנייך.

בהצלחה!


משאבים

מערכה - 01

דין גואטמה חבר ב״חבורה״

בן למשפחה בודהיסטית. דת שאינה מוכרת כל כך לחברה בישראל (למעט החבר'ה שטיילו במזרח...) אולי בשל כך הוא מרגיש כמו שגריר ושמח לפרט ולהסביר על דת זו בפני כל מי שמתעניין. 


המשימה שלך

הי דין,

אתה בן למשפחה בודהיסטית. דת שאינה מוכרת כל כך לחברה בישראל (למעט החבר'ה שטיילו במזרח...) אולי בשל כך אתה מרגיש כמו שגריר ושמח לפרט ולהסביר עליה בפני כל מי ששואל. 

אל תשכח מהיכן באת כשאתה נדרש להחליט בסוגיות השונות שיעלו בפניך.

בהצלחה!


משאבים

מערכה - 01

מערכה 1: עניי עירך קודמים



1.

הודעה פומבית

מערכת העיתון של "קול אנחנא" מאוד מרוצה משני הראיונות הקודמים עם החבורה המפורסמת וכעת מגיעה עם נושא חדש שמסעיר את השכונה:

סירובה של גברת כהן (מנהלת הארגון לגמילות חסדים ואימא של יהודית) לעזור לדודתו של סאלם.

כידוע, דודתו של סאלם התאלמנה לא מזמן ונותרה לבדה עם ילדיה הקטנים ללא מפרנס וללא כסף ונתמכת רק ע"י משפחתו של סאלם (שמצבם הכלכלי לא בשמיים כזכור).

בשבוע האחרון מנסה דודתו של סאלם להשיג מזון ובגדים חמים לחורף, תוך שהיא מזכירה לגברת כהן כי מושג ה"זאכת" מוכר ומקובל כמו אצל היהודים, גם אצל המוסלמים. 

אך כל זאת ללא הצלחה...

למרבה הצער, גברת כהן טוענת שלמרות שהייתה מאד רוצה לעזור, משאביה דלים וביהדות מאמינים ש"עניי עירך קודמים" אשר על כן היא מסייעת אך ורק ליהודים נזקקים.

התעוררה מחלוקת גדולה בשכונה, האם עניי עירך מכוון רק לאלה שהם חלק מדתך? או שהוא כולל גם את שכניך? האם כלל יהודי זה חזק יותר מכלל יהודי אחר ״ואהבת לרעך כמוך״?  השכונה חצויה לשני מחנות והמתח באוויר ניכר.

ועד השכונה אובד עצות...

מערכת העיתון מבקשת לשמוע את דעת החבורה: האם עמדת גברת כהן מוצדקת? ומה אתם הייתם עושים? מסייעים קודם לבן העדה/דת שלכם או לכל אדם הזקוק לסיוע?  אנא בססו את טיעונכם על עמדת הדת שלכם!



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

כריסטופר שמידט:

צדקה מקובלת גם בנצרות ואינה מבחינה בין אדם לאדם. אתה בעד לסייע לכולם. קרא את החומר המצורף ועלה את טיעוניך בהקדם.

סאלם דרוויש:

סאלם, זה מובן מאליו שאתה בעד, לא רק בגלל הדודה אלא גם בגלל שאתה חושב שרק כך בונים קהילה משותפת.

קרא את החומר המצורף ועלה את טיעוניך בהקדם.

יהודית כהן:

יהודית את מתנגדת! גם בגלל שאת תומכת באמא וגם כי מקובל עליך שכשיש הרבה מאד אנשים נזקקים ולא ניתן לסייע לכולם מותר להחליט לתת קודם למי שקרוב יותר.

אף אחד לא מונע מקבוצות אחרות להקים קרנות סיוע למקורביהם. ראי את החומר המצורף ועלי את טיעוניך בהקדם.

שלומית קמרון:

היי שולמית, את חושבת שלכל אחד מותר לעשות מה שהוא רוצה ולכן למרות שאת נגד אפליה על בסיס דתי את חושבת שזה שיקול פרטי ואין להתערב בו ולכן את תומכת באמא של יהודית.

 קראי את החומר המצורף ועלי את טיעוניך בהקדם.

דין גואטמה:

אתה מתנגד לכל אבחנה בין אדם לאדם, צריך לסייע לנזקקים באשר הם. אתה מבין קריטריונים של נזקקות אבל לא קריטריונים של דת. אתה מתנגד לעמדה של אמא של יהודית.



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

תראו מה כתוב בתלמוד היהודי ('בבא מציעא א'):

"ענייך ועניי עירך - ענייך קודמין. עניי עירך ועניי עיר אחרת- עניי עירך קודמין"

כלומר: כשאתה צריך לבחור בין העניים הקרובים אליך לבין העניים הרחוקים יותר - עליך לבחור קודם בעניים הקרובים אליך. 

 



4.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

כריסטופר שמידט:

אולי אם הם היו יודעים משהו על מושג הצדקה בנצרות הם היו מבינים שאפשר גם אחרת. ספר להם.

סאלם דרוויש:

גם באיסלם מושג הצדקה מפותח אלזכאה בערביתالزكاة ספר לחברים.

יהודית כהן:

 ״כל ישראל ערבין זה לזה״ אולי הם לא יודעים מה זה ולמה זה כל כך חשוב. נסי להסביר להם.

שלומית קמרון:

את לא מבינה על מה הרעש. שכל אחד יעשה מה שהוא מבין! מצד שני - אולי זה סוג של אפלייה?

דין גואטמה:

גואטמה בודהה (כן אתה נושא את שמו) דיבר רבות על חמלה, צדקה וחסד. ספר לחברים אולי הם ילמדו משהו. 



5.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

הידעתם?

כאשר הלל הזקן, התבקש ללמד לגר את כל התורה כולה על רגל אחת, הוא השיב לו: "דעלך סני - לחברך לא תעביד, זו היא כל התורה כולה, ואידך פירושה הוא, זיל גמור". (ובתרגום לעברית: 'מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך, זו (תמצית)  המהרש"א מפרש שם, שהדבר נלמד ממצוות "ואהבת לרעך כמוך".

על הפסוק "ואהבת לרעך כמוך", אמר רבי עקיבא, , "זהו כלל גדול בתורה".

אז מה חשוב יותר - "עניי עירך" או "ואהבת לרעך כמוך ומה ששנוא עליך אל תעשה לרעך"?



6.

הודעה פומבית (זמן קצר לפני הודעה הבאה)

נותרו דקות ספורות להצבעה, זה הזמן לעלות את הטיעונים האחרונים שלכם על מנת לשכנע.

 



הצבעה

אחרי ששמעת את כל הטיעונים בעד ונגד מה לדעתך האישית צריך לעשות? בעד לסייע גם לערבים או לתת רק ליהודים?



אפשרות 1
בעד
אפשרות 2
נגד


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

אין ספק שהחבורה הטביעה את חותמה על השכונה.

בזכותכם החליט ארגון הצדקה היהודי לעזור לכל אדם ללא הבדל דת, גזע או מין.

הסיפור המרגש התפרסם ברבים וזיכה את שכונת "אנחנא" בפרס נשיא המדינה לשנת 2030.

כל הכבוד ותודה רבה על השתתפותך!


אפשרות 2

אין ספק שהחבורה הטביעה את חותמה על השכונה.

בעקבות החלטתכם הלא-קלה, בחר ארגון הצדקה היהודי להמשיך ולפעול בבחינת "עניי עירך קודמים" 

המתיחות עדיין קיימת, הבעיות צצות ובאות השכם וערב. אבל כשחושבים על כך, אלה החיים...

כל הכבוד ותודה רבה על השתתפותך!




נקודות מעניינות לדיון

  1. מה לדעתך צריך להיות קריטריון למתן סיוע לאוכלוסיות נזקקות?
  2. האם גם הממשלה צריכה להעדיף קבוצה אחת על פני קבוצה אחרת? על פי איזה עיקרון?
  3. מה הם התנאים הטובים ביותר לקיומם של חיים משותפים? 
  4. מה למדת על צדקה, חמלה וחסד? למה הם חשובים?
  5. מהו תפקידם של ארגונים וולנטריים (לא ממשלתיים) הנרתמים לסיוע ותמיכה במטרות חברתיות שונות? למה הם קיימים?