התמודדות עם קבוצה הטרוגנית אל מי נכון למקד את תשומת הלב בהוראה פרטנית, למתקשים או למתקדמים?




הדילמה של שרון:

שרון תכננה פעילות חקר בנושא "צפיפות מספרים", בקבוצה הטרוגנית בת 5 תלמידים מתוך מחשבה שכל התלמידים בקבוצה יוכלו להתמודד איתה.

למעשה, בשיעור, נוצר פער בין התלמידים: שנים מתוכם השיגו את מטרת הפעילות בשלביה הראשונים ושלושה מתוכם התקשו בכך בגלל קושי בהבנת המבנה העשרוני.

שרון מתלבטת: האם להמשיך ברצף הפעילות שתכננה ולקדם את הקבוצה באמצעות התמקדות במתקדמים, מתוך אמונה כי האחרים ישאפו לגבהים אלה גם בעצמם, וכך הרמה הכללית של בלמידה בקבוצה תעלה, או לעצור, ולקיים חזרה באמצעות דוגמאות נוספות כדי להפחית את פערי הרמה בין התלמידים, באמצעות חיזוקם של החלשים על חשבון קידומם של החזקים?



תסריט המשחק | תצוגה מקדימה
כיתות: אקדמיה
יוצר/י המשחק : צוות מט"ח

דרישות מוקדמות

אין


צוות מט"ח

הכירו את המשתתפים


  • תום

    תום הוא ילד מתקשה שפיתח דימוי עצמי נמוך בגלל כישלונות לימודיים חוזרים ונשנים. הוא נוטה יותר לייחס את כישלונותיו הלימודיים לגורמים חיצוניים כגון מזל או חוסר מזל.

    חוסר הצלחתו לעמוד ביעדים הלימודים גורם לו לרגשות שלילים כלפי המקצוע, רגשות שפוגעות בפעילות הנדרשת  ממנו ומחבלות בהשגת המטרה שאליה הוא שואף להגיע.

    בנוסף לקשיי התפקוד הלימודי שלו, עולים בו רגשי אשמה על כי אינו יכול לעמוד בציפיותיהם ובציפיות הילדים בסביבתו, והוא חושש לאבד את מקומו בלב הוריו, ולאבד כבוד ומעמד בחברת ילדים בני גילו.

  • שי

     

    שי היא תלמידה מתקדמת, היא יוצאת דופן ביכולותיה הקוגניטיביות בהשוואה לבני גילה. היא זקוקה לחוויות חינוכיות כדי לא להגיע לשעמום עקב חוסר באתגר לימודי, וירידה במוטיבציה האישית שלה.

    רמת ידיעותיה עלולה לגרום לחוסר נחת בקרב חבריה כי היא מבליטה את היותם שונים ונבדלים ממנה, לכן לעיתים קרובות היא מוצאת את עצמה מסתירה מהם את יכולותיה הגבוהות.

  • רחל

    רחל היא רכזת מתמטיקה  בבית הספר של שרון ומורה מובילה בתחום.

    לרחל מאד חשוב שכל התלמידים יעמדו ביעדי תכנית הלימודים, והיא מאמינה שהמורה הפרטנית יכולה לתת מענה מותאם לרמתו של כל תלמיד. רחל מאמינה בצמצום פערים ובקידום החלשים.

    לדעתה, משימות חקר המזמנות עבודה ברמות שונות ומעודדות דרכי פתירה שונות, אינטגרציה של נושאים, שימוש אינטנסיבי באמצעי המחשה, וכן שיתוף בין תלמידים עשויים להעשיר את השיעורים הפרטניים שעומדים לרשות מיכל ולתרום רבות לכל התלמידים.

  • שירה

    שירה היא מורה בצוות ביה"ס בו שרון מלמדת.

    שירה רואה בכל תלמיד משאב חברתי, שראוי להשקיע בו ולפתחו לטובת החברה כולה ולתועלת הכלל. בהתאם לכך, מצוינות נתפסת בעיניה כפיתוח הפוטנציאל האישי הקיים בתלמיד עצמו, ביחס לעצמו.

    שירה שואפת לקדם את הכיתה שלה באמצעות התמקדות במתקדמים, מתוך אמונה כי האחרים ישאפו לגבהים אלה גם בעצמם, וכך הרמה הכללית של הלמידה בכיתה תעלה.

  • שרון

    שרון היא מורה למתמטיקה בכיתה ו' המכירה בחשיבות השעה הפרטנית המזמנת מפגש אינטימי בין התלמידים לבין עצמם ובינם לבינה.

    היא נוהגת לקיים קשר עין בין כל המשתתפים, לשמוע כל אחד ולהתייחס אליו .

    שרון מביאה איתה למפגשים אלו שפע התנסויות ופעילויות עם חפצים וחומרים, התלמידים שותפים להדגמות ולניסויים במסגרת למידת חקר. תוך כדי עבודתם היא נוהגת­ לצפות בהם ולעקוב אחר תפקודם בהיבטים השונים.

    לשרון חשוב מאד שהלמידה בקבוצה הקטנה תתקיים במגוון הרכבים לימודיים וחברתיים כדי למנוע תיוג על נזקיו וכדי לאפשר למידת עמיתים ברמה גבוהה לכל התלמידים. 


משאבים



ביקורות (0)


דירוג כולל למשחק

המשחק יצר דיון משמעותי

התוכן רלוונטי לחומר הנלמד

המשאבים טובים ומותאמים

התלמידים נהנו