רבי אליעזר והמכוער על "דרך ארץ" דרכו של הארז ודרכו של הקנה




אירוע חברתי בכיתה בו תלמיד חזק  העולב במורה ובתלמיד חלש ופגיע מובילה את הכיתה לדיון בסוגייה תלמודית מפורסמת לדיון יחס לאחר ולשונה, בכבוד לזולת ובבקשת סליחה והתרצות.



תסריט המשחק | תצוגה מקדימה
כיתות: ה' - ט'
יוצר/י המשחק : מאור מזרחי

דרישות מוקדמות

קראו את הטקסטים הבאים:

במשימת חקר בקבוצות בשיעור מדעים חילקה המורה נאווה את הכיתה לקבוצות. באותו שבוע הגיע לכיתה ארז, תלמיד חדש מבאר-שבע. הייתה זו תקופת מבחנים והגשת משימות, לקראת תעודות המחצית. כולם בכיתה ו'2 היו שקועים בללמוד למבחנים ולהגיש את העבודות.

כולם ידעו שיריב נרשם למבדקים ל"בויאר" ול"לי"דה" שניים מבתי הספר היותר נחשבים בירושלים. כולם גם ידעו כמה חשוב ליריב להגיע למבדקים הללו עם תעודה שיש בה רק "מצויינים" ושאינו מוכן להתפשר אפילו על "טוב-מאוד" אחד. 

יריב שבאופן כללי מעדיף משימות אישיות או לבחור את חבריו למשימה לא נבחר הפעם, לראשונה כראש קבוצה ושובץ בקבוצה שבראשה "ארז החדש". בקרבו של יריב החל לקנן כעס.  אל אף שבטרם חילקה נאווה את הקבוצות ותיארה את המשימה הדגישה שבכוונתה לתת ביטוי לתלמידים שלא תמיד בולטים בשיעור אך בהחלט ניתן לסמוך עליהם. יריב הרגיש כי כאשר המשימה מתבצעת באופן קבוצתי והוא לא עומד בראש הקבוצה אין הוא באמת שולט בתוצר הסופי שעל הקבוצה להשיג. תחושות קשות אלו הביאו את יריב להתפרצות וחוסר שליטה שהפתיעה אף אותו.

יריב קם הפך שולחן ואמר שהוא לא מוכן לעבוד בקבוצה עם תלמידים שאף אחד כולל המורה אינו יודע למה הם מסוגלים ומה הם יודעים במדעים. "וואלה יופי כל אחד פתאום יבוא לי מהמדבר ויהפוך לראש קבוצה בפרוייקט" , יריב פנה אל נאווה המורה ואל מול כל הכיתה ושאל אותה אם מורה שברירית ואנמית כמוה בכלל חשבה שהילד הזה מהדרום יכול לעשות "פרוייקט במדעים שאינו "הגמל" או "איך מכינים קפה אצל הבדואים". 

נאווה שידעה שסיבת המעבר של ארז לירושלים היא שהוריו פרופסורית ודוקטור, רופאים בכירים בבית החולים "סורוקה" בבאר שבע קיבלו מימון למחקר פורץ דרך של ריפוי מחלת הסרטן בעזרת  שכפול גן של קיפודי ים בביה"ח הדסה עין כרם בירושלים. גם ארז שחונך להיות ענו וצנוע לא סיפר זאת לתלמידים המעטים שהתחבר עימם. ארז שהיה ילד רגיש במיוחד גם נמנע מלספר שהוא אלוף הארץ עד גיל 15 בשחמט, השתתף בתחרות בינלאומית לילדים ולנוער בנושא מדעים וטכנולוגיה ושלמד בבאר שבע שלוש פעמים בשבוע בתוכנית מצויינות של  אוניברסיטת בן- גוריון.

מיד לאחר דבריו של יריב נשמע צלצול לסיום יום הלימודים. ארז לקח את ילקוטו ויצא מהכיתה והלך לתחנת האוטובוס כאשר היעד ברור. הוא חוזר לבאר שבע!!!

באותו יום אחה"צ צלצל הטלפון בביתו של יריב. בצידו השני של הקו הייתה נאווה שסיפרה יריב ולהוריו כי ארז לא נראה מאז סוף היום, לא שב הביתה ואינו עונה לצלצול הטלפון הסללורי שלו. יריב חש אשמה ובושה והוא והוריו יצאו לעבר בית הספר כדי להצטרף למאמצי החיפוש. 

בדרך סיפר יריב להוריו אודות האירוע על חוצפתו כלפי נאווה ופגיעתו בנאווה. הוריו אמרו לו שמעשהו חמור וברור להם שהוא מצטער ומודע לכמה נורא מעשהו. אמו אמרה לו שאם ייתן להצלחותיו להפוך אותו לגאוותן וגס כל-כך היא תהיה הרבה יותר מבוישת באדם שגידלה מאשר גאה בתלמיד המצטיין.  אביו הוסיף שאם האדם גס ודורסני כל הישגיו שווים לעפר ושהידע בא לשרת אותנו כאנושות ולא להשכיח מאיתנו כיצד להיות אנשים.

כשהגיעו יריב והוריו לבית הספר סיפר יריב להוריו של ארז על מעשהו ושהעלמותו של ארז היא תוצאה של מעשיו. הוריו של ארז קיבלו בהבנה יחסית והבינו כי יריב בוש ומצטער על מעשיהו.  לפתע צץ רעיון במוחו של יריב !  השבוע קרא על אפליקציה חדשה שמאתרת מכשירי טלפונים אבודים ומציגה אותם על המפה.  הוא סיפר זאת להוריו של ארז שנסעו מיד להביא את מחשבו הנייד של ארז ובתוך דקות נכנס יריב לחשבונו של ארז ומצא את מיקומו  בעזרת איכון המכשיר הסלולרי שלו. הוא היה בדרכו לבאר שבע...

 

למחרת נאווה המורה הלכה במסדרון שכבת ו' לעבר ו'2. יריב חיכה לה בכניסה והתנצל בפניה על החוצפה, היהירותו וגסות הרוח בה נהג. נאווה אמרה לו  שכבר סלחה לו ואמרה ששמעה על רעיונו המבריק לחפש את ארז באפליקציית "מצא את הטלפון שלי" של גוגל.

נאווה ויריב התעכבו עוד רגע קל בחוץ ואז יריב החל לבכות תוך שהוא מספר לנאווה שניגש לארז, ביקש את סליחתו וזה הפנה לו את אמר שהוא "עסוק בחקר הגמל בדיוק".  יריב אמר שניסה להגיד לארז שהוא מצטער ואפילו התחנן שיסלח אך ארז פשוט לא היה מוכן להקשיב. נאווה ענתה ליריב, "בוא וסמוך עליי" . הם נכנסו לכיתה, נאווה חיברה את המחשב הנייד שלה למקרן והעלתה על הלוח טקסט מדרשי מאתר "מאגר ספרות הקודש" והחלה לקרוא:

"תנו רבנן: לעולם יהא אדם רך כקנה, ואל יהא קשה כארז. מעשה שבא רבי אלעזר בן ר' שמעון ממגדל גדור מבית רבו, והיה רכוב על החמור ומטייל על שפת נהר. ושמח שמחה גדולה, והיתה דעתו גסה עליו מפני שלמד תורה הרבה. נזדמן לו אדם אחד שהיה מכוער ביותר. אמר לו: שלום עליך רבי, ולא החזיר לו. אמר לו [ר' אלעזר]: ריקה (חסר תוכן, חלול), כמה מכוער אותו האיש, שמא כל בני עירך מכוערין כמותך? אמר לו: איני יודע, אלא לך ואמור לאומן שעשאני כמה מכוער כלי זה שעשית.

כיון שידע בעצמו שחטא ירד מן החמור ונשתטח לפניו ואמר לו נעניתי לך מחול לי, אמר לו איני מוחל לך עד שתלך לאומן שעשאני ואמור לו כמה מכוער כלי זה שעשית.

היה מטייל אחריו עד שהגיע לעירו, יצאו בני עירו לקראתו והיו אומרים לו: שלום עליך רבי רבי, מורי מורי. אמר להם: למי אתם קורין 'רבי רבי'? אמרו לו: לזה שמטייל אחריך. אמר להם: אם זה רבי, אל ירבו כמותו בישראל. אמרו לו: מפני מה? אמר להם: כך וכך עשה לי. אמרו לו: אף על פי כן מחול לו, שאדם גדול בתורה הוא. אמר להם: בשבילכם הריני מוחל לו, ובלבד שלא יהא רגיל לעשות כן. מייד נכנס רבי אלעזר בן רבי שמעון ודרש: לעולם יהא אדם רך כקנה ואל יהא קשה כארז".

(תלמוד בבלי, סדר מועד, מסכת תענית, פרק ג',  דף כ' ע"א- דף כ' ע"ב)

 

לאחר שקראה את הטקסט בפני הכיתה אמרה: בטקסט שתואר לפנינו ישנו סיפור אשר מזהיר אותנו מפני שחצנות ודיבור לא-נאות. מעבר לכך, הוא חושף בפנינו את האפשרות שגדולי חכמינו זכרונם לברכה מעדו לעתים בדרכי התנהגותם.

היום במקום שיעור מדעים נעסוק בצורך להשוות את ההתנהגות בסיפורים המציגים את חז"ל כדמויות אנושיות הטועות ואף חוטאות, לבין הרושם שחז"ל היו מושלמים מוסרית בתפיסתם ובהתנהגותם.

לא קל להתעלם מהצורך העולה בעריכת השוואה בין סיפור זה לכל האגדות והסיפורים שבהם מתוארים גדולי חכמינו כחסרי פגם ודופי.

אך מעבר לזאת, האם יש מסר נוסף הטמון בסיפור?

 

 


מאור מזרחי

הכירו את המשתתפים


  • רבי אליעזר בן רבי שמעון

    רבי אלעזר ברבי שמעון- ויקיפדיה

  • יכעס בן ימחל

    יכעס נולד למשפחה מעוטת יכולת,  אביו ימחל, שעבד כל יום שעות מרובות כחוטב עצים של עשירי הגליל.

    אימו שכלכלה את יכעס ואחיו בדוחק רב עבדה בשתי משרות ככובסת וכמנקה וזאת על מנת לרכוש מזון לילדיה ולממן את לימודיו של יכעס בבית המדרש מאחר שידעה כי יכעס המוכשר והנבון יוכל להיות תלמיד חכם גדול  ולצאת ממעגל העוני.

    יום אחד, התבצעה פשיטה של הלגיון הרומי על כפר ילדותו של יכעס. בפשיטה הוחרב כפרו, אימו נחטפה לעבדות ורכושם המועט נשדד.  בניסיונו של יכעס להגן על ילדי הכפר ולהצפינם בבאר המים של הכפר נחבלו פניו ונותרו בהן צלקות קשות.

    מיום זה עזב יכעס את ספסל בית המדרש ועמל בכדי לכלכל את אחיו הצעירים. אחת מהמשרות שלקח על עצמו הייתה שמש בית המדרש. בעת שביצע את עבודות הנקיון והתחזוקה בבית המדרש, נהג יכעס להאזין בעניין לדיונים ולשיעורים של תלמידי החכמים.  

    תמיד התרשם יכעס כי תלמידי החכמים מתחלקים באופיים לשניים: אלו שלימוד התורה עושה אותם אנשים טובים ומוסריים יותר ומאידך אלו שלימוד התורה עושה אותם גאוותנים, מתנשאים ויהירים.

     

     

  • המורה נַאווה יָפֵה

    המורה נַאווה יָפֵה בת 55 היא מחנכת ו'2 ומורה למדעים בביה"ס "נווה נוי". נאווה מלמדת כבר 31 שנה, במהלך השנים למדה גם תואר שני אותו סיימה בהצטיינות ולדוקטורט בביוכימיה אותו השלימה כבר בגיל 32.

    על אף שבזמנה הפרטי ממשיכה נאווה לכתוב מאמרים, לקחת חלק במחקרים שונים ולמרות שיכלה להתקדם במסלול האקדמי בחרה נאווה להמשיך ללמד בביה"ס יסודי מאחר והיא רואה במשימת החינוך שליחות חשובה לא פחות מפריצות דרך מדעיות.

    נאווה אישה שקטה ונעימה, לעולם לא תשמעו אותה מרימה את קולה או מתבטאת באון רכלני, פוגעני או לא ראוי. 

    נאווה היא גם דוגמא ומופת לצניעות ולכבוד לזולת. היא לעולם לא תתפאר בהישגיה ולעולם לא תיתפס מתנשאת אף לא על הצעירה וחסרת הניסיון שבמורות. רבים מעמיתותיה אינן יודעים כלל שהיא בעלת השכלה רחבה כל-כך .

  • יריב

    יריב בן 12 גר בירושלים ולומד  בכיתה ו'2 בביה"ס "נווה נוי". יריב ילד חכם ויפה תואר ונחשב בכיתתו ל"גאון מהלך", ל"חביב הבנות" ואפשר לומר גם "מלך הכיתה".

    יריב אף ידוע כמשיג ציונים מעולים ובקלות. כשתלמידי כיתתו רוצים להשפיע על משהו בביה"ס כולם יודעים שרק יריב, חשיבתו החדה ויכולותיו המילוליות יוכלו לשכנע את המנהלת.

    יריב משתתף בחוגי תכנות ורובוטיקה המיועדים לתלמידי חטיבת ביניים ותיכון, לוקח חלק בנבחרת האתלטיקה הבית ספרית.

    עד סוף כיתה ג' קרא יריב את כל הספרים וכמעט כל ספרי העיון בספריית ביה"ס והיום הוא קורא כבר ספרי פילוסופיה ש"אפילו המורות עוד לא קראו". 

    לכאורה נראה שיריב מושלם...

    אך כמו שאומרים החבר'ה "זהו, שלא"  יריב אומנם חכם , נאה, ספורטאי מצליח ותלמיד בעל ידיעות והישגים מרשימים, אך הוא מרבה לזלזל ולבוז לסביבתו. נראה כי כל נקודות החוזק שלו גורמות לו להיות לפעמים כל-כך גס ומתנשא שפשוט הופכות אותו לבלתי נסבל. 

    יריב מעולם לא חש רגשות אשמה ומאידך אף אחד מחבריו, הוריו או מוריו לא העמידו אותו במקומו מספיק בתקיפות, בכדי שיבחין בתכונה מכוערת זו ויחדל לנהוג כך.

    עד שיום אחד תלמיד חדש שהגיע לכיתה הראה לו שהעולם אינו בכף ידו ושידע זה כוח אך גם לענווה ונועם יש את כוחם.


משאבים



ביקורות (0)


דירוג כולל למשחק

המשחק יצר דיון משמעותי

התוכן רלוונטי לחומר הנלמד

המשאבים טובים ומותאמים

התלמידים נהנו