לעוף או לא לעוף? זו השאלה! השיר "לבדי" של ח.נ. ביאליק




לעוף או לא לעוף? זו הדילמה איתה מתמודדים צעירים וצעירות ברחבי העולם... זו גם הדילמה העיקרית של הדובר/הגוזל בשירו של ביאליק, "לבדי". זו דילמה אישית, אך גם לאומית: האם לוותר על אוצרות המסורת היהודית, המיוצגת על ידי השכינה ובית המדרש – ולהעדיף את אוצרות תנועת ההשכלה ולהיות ככל העמים? זו גם דילמה של התבגרות: האם להישאר תחת כנפי האם, או להתבגר ולעוף ו"לחתוך את השמיים"?

כל השאלות האלו עולות במשחק התפקידים "לעוף או לא לעוף"...

במשחק שתי סצנות, המשוחקות זו אחר זו



תסריט המשחק | תצוגה מקדימה
נושא לימוד:
כיתות: י' - יב'
יוצר/י המשחק : יוכי שלח

דרישות מוקדמות

קריאת השיר "לבדי" של ח.נ ביאליק והבנתו. 

(הטקסט מצורף גם למשחק, כולל פירושים)


יוכי שלח

הכירו את המשתתפים


  • שכינה בן ציפור

    אַת אם מסורה לילדייך – אַת רוח הקודש עלי אדמות! שנים רבות מאוד פרשת עליהם כנפיים מגנות ואוהבות. הם התבגרו ובחרו לעזוב את הקן, למרות התנגדותך. עכשיו, כשאת מבוגרת והכנפיים כבר לא מה שהיו, נותר עוד ח"ן הקטן, שרוצה לעזוב גם הוא... את חוששת שלא תשרדי בלעדיו...

  • ח"ן בן ציפור

    אתה הבן הקטן שנותר בבית המדרש עם אמך, ציפורה שכינה. כל השנים למדת לימודי קודש בבית המדרש החשוך והצר והיא שמרה אותך תחת כנפיה. היה לך חם והיית מוגן, אבל גדלת... אתה רוצה להתבגר...

  • חופש בן ציפור

    אתה נציג האחים, שעפו דרך  החלון, אל האור, אל החופש... הכנפיים שלכם צמחו מזמן, והייתם חייבים לנסות אותן... העולם הגדול קרא לכם. נמאס לכם מההתבודדות של היהודים, מהיידיש הכובלת, מהמנהגים השונים. רציתם ללמוד שפות חדשות (ולחדש את העברית המיושנת), לרכוש השכלה כעורכי דין, עיתונאים, סופרים, מוסיקאים... להיות חלק מהעולם סביבכם. 

  • משה בר עילוי

    אתה דור שביעי לראשי בית המדרש. כמו אבותיך, הדאגה העיקרית שלך היא ליצור דורות של לומדי תורה וגמרא, הלומדים יחד את ההלכה היהודית. 

  • אור מנדלסון

    אתה נציג תנועת ההשכלה היהודית באירופה. אתה מתעניין במוסיקה, פילוסופיה, מתמטיקה ועוד – תחומים שהיו אסורים ללימוד בבית המדרש. כשמגיעים אליך "גוזלים" – צעירים שעזבו את בית המדרש החשוך והצר, אתה מראה להם את הדרך אל האור, אל הרחבת האופקים. 


משאבים



ביקורות (0)


דירוג כולל למשחק

המשחק יצר דיון משמעותי

התוכן רלוונטי לחומר הנלמד

המשאבים טובים ומותאמים

התלמידים נהנו