אדם נשך כלב דיון על הזכות להשכלה גבוהה בעקבות קריאה בסיפור רבי ינאי והאורח (ויקרא רבה, ט', ג')




'אדם נשך כלב', הסיפור ממדרש "ויקרא רבא" מתאר שתי דמויות המייצגות שני קצוות בחברה.

רבי ינאי מייצג את המעמד הגבוה, בעל ההשכלה והממון ואילו האורח מייצג את המעמד של פשוטי העם, חסרי ההשכלה. רבי ינאי טועה וחושב את האורח הלבוש בהידור לאדם משכיל ומצפה תחילה למפגש אינטלקטואלי מעניין.

ככל שחולף הזמן מגלה רבי ינאי שהאורח אינו משכיל. מכך ואילך רבי ינאי מתנהג כמי שמעמדו מקנה לו זכות להעליב את אורחו, שדווקא מעמיד לבסוף את ר' ינאי במקומו. 

ומהימים ההם לימינו אנו.

היום ברור בישראל שחובת ההשכלה מוטלת על המדינה. כמו גם החינוך המיוחד שמסובסד ע"י המדינה. 

אבל מה קורה 'בתחום האפור' שבין החינוך הרגיל לחינוך המיוחד? מי אמור לממן את אלו שיש להם לקויות הלמידה קטנות? מי אמור לממן את השיעורים הפרטיים לתלמידים המתקשים?

מחקרים מוכיחים שקיים קשר ישיר בין מעמד סוציו-אקונומי להשכלה.

אתם מוזמנים להצטרף לדיון מרתק שנשען על הסוגיה הנ"ל ובו שר החינוך מזמן פאנל חכמים שידון בסוגייה: על מי מוטלת החובה לדאוג לתלמידים עם מעט לקויי למידה? על המדינה או על הורי התלמיד?  



תסריט המשחק | תצוגה מקדימה
כיתות: ז' - ט'
יוצר/י המשחק : אבישי פרידלר (To Be) ותיקי פיילגוט (מרכזת תנ"ך, עירוני א', ת"א)

דרישות מוקדמות

הכיתה תקרא את סיפור רבי ינאי והאורח. (ויקרא רבה, ט', ג') 


אבישי פרידלר (To Be) ותיקי פיילגוט (מרכזת תנ"ך, עירוני א', ת"א)

הכירו את המשתתפים


  • משה רבינו

    המנהיג והגואל של בני ישראל, שהוציא אותם ממצרים, נתן להם את התורה והוביל אותם במדבר עד כניסתם לארץ ישראל. משה היה אבי הנביאים, וזכה להתקרב אל האלוהים יותר מכל נביא או אדם אחר: "וְלֹא קָם נָבִיא עוֹד בְּיִשְׂרָאֵל כְּמֹשֶׁה, אֲשֶׁר יְדָעוֹ ה' פָּנִים אֶל פָּנִים" (דברים, ל"ד פס' 10). משה רבינו הביא את בני ישראל עד לעבר הירדן, אך הוא עצמו לא זכה להיכנס לארץ. לפי המסופר בתורה, ה' הראה למשה את הארץ המובטחת מפסגת הר נבו שבארץ מואב, ושם מת משה בגיל מאה ועשרים: "וַיָּמָת שָׁם מֹשֶׁה עֶבֶד ה' בְּאֶרֶץ מוֹאָב ... וְלֹא יָדַע אִישׁ אֶת [מקום] קְבֻרָתוֹ עַד הַיּוֹם הַזֶּה. וּמֹשֶׁה בֶּן מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה בְּמֹתוֹ לֹא כָהֲתָה עֵינוֹ וְלֹא נָס לֵחֹה*" (דברים ל"ד פס' 5 – 7). לפי המסורת מת משה בתאריך ז' באדר – שהוא גם יום הולדתו.

    "לא כהתה עינו ולא נס ליחו": הוא נשאר רענן ומלא חיוניות למרות גילו המופלג והצרות שעברו עליו.

  • הרמב"ם

    רבי משה בן מימוּן‏ (1133-1204), בערבית מוכר כמוסא בן מימון ובלשונות אירופה כמיימונידס, היה מגדולי הפוסקים בכל הדורות, מחשובי הפילוסופים בימי הביניים, איש אשכולות, מדען, רופא, חוקר ומנהיג. אחד האישים החשובים והנערצים ביותר ביהדות: עליו נאמר "ממשה עד משה לא קם כמשה"‏ והוא הוכתר בכינוי "הנשר הגדול". הרמב"ם החזיק במשנה רציונליסטית מובהקת שבאה לידי ביטוי בכתביו. הוא הוכר כפילוסוף ורופא גם בתרבות הערבית והאירופית.

  • רבי ינאי

    חי במחצית הראשונה של המאה השלישית לספירה, והשתייך לדור הראשון של אמוראי ארץ ישראל. הוא היה תלמידו של רבי יהודה הנשיא - חותם המשנה. רבי ינאי ייסד בית מדרש בעכברה ששכנה ליד צפת בגליל העליון ובו לימד תורה, וכן שימש כדיין בבית הדין בציפורי. בין תלמידיו נמנו רב - מחבר ספרא וספרי; רבי יוחנן - ממחברי התלמוד הירושלמי, ריש לקיש ועוד. שמו של רבי ינאי מוזכר בתלמוד הבבלי 176 פעמים ובתלמוד הירושלמי 254 פעמים.

  • האורח

    לא ידוע עליו כלום מלבד זאת שאינו משכיל אך הוא לבוש בהידור.

  • פאולו פריירה

    פאולו פריירה (1921-1997) היה מחנך ברזילאי ותאורטיקן רב השפעה של החינוך . התפרסם בזכות עבודתו בתחום החינוך העממי, שבאה לידי ביטוי בפעילותו להרחבת ומיסוד מערכת החינוך וייסוד בתי ספר כמו גם ביצירת תודעה לערכו של החינוך. פריירה נחשב לאחד ההוגים הבולטים ביותר בהיסטוריה של הפדגוגיה העולמית.


משאבים



ביקורות (0)


דירוג כולל למשחק

המשחק יצר דיון משמעותי

התוכן רלוונטי לחומר הנלמד

המשאבים טובים ומותאמים

התלמידים נהנו