סיכון מול סיכוי דיון בפרשת המרגלים. במדבר י"ג – י"ד




למשה רבינו איש החזון יש חלום,  להנחיל את העם בארץ האבות. מבחינתו שום מכשול, שום סיכון לא יעצור את התוכנית הגדולה שלו - הסיכוי להפוך עם של עבדים לעם חופשי בארצו. שום הליך בירוקרטי של שליחת מרגלים, או דעה תבוסתנית שלהם לא תעצור אותו - משה רואה את הסיכוי, את ההזדמנות. 

מעניין לגלות כי לפי דברי הסופר בספר במדבר - ה' ציוה עליו.

ולפי ספר דברים - בדברי משה, העם הוא שביקש בעצמו לשלוח את המרגלים. 

וכך, בעל כורחו שלח משה את המרגלים אבל...עם הנחיות ברורות להביא מידע בלבד.

עשרה מרגלים מתוך השנים עשר, החליטו שזכותם וחובתם להציג בפני העם בגלוי ובאומץ לב,  לא רק מידע אובייקטיבי על המציאות שממילא היתה קשה מבחינת בני ישראל אלא גם להביע את דעתם על הסיכון הרב בניסיון לכבוש את הארץ.  

הצטרפו לגיבורי הסיפור והכריעו מי צודק? ואחר מי יש ללכת? אחרי אנשי החזון - הרואים את הסיכוי וההזדמנות למרות הקשיים והמחיר הכבד שיש לשלם? או אחרי אנשי הריאליה הזהירים חפצי החיים- שאינם מוכנים לקחת שום סיכון ? 



תסריט המשחק | תצוגה מקדימה
נושא לימוד:
כיתות: ז'
יוצר/י המשחק : אבישי פרידלר (To Be) ותיקי פיילגוט (מרכזת תנ"ך בעירוני א', ת"א)

דרישות מוקדמות

קריאה בפרשת המרגלים (במדבר י"ג–י"ד,  פס' 1-10) והשלמת מידע מדברים פרק א' פס' 22 - 29 


אבישי פרידלר (To Be) ותיקי פיילגוט (מרכזת תנ"ך בעירוני א', ת"א)

הכירו את המשתתפים


  • משה

    מכונה ‎מֹשֶׁה רַבֵּנוּ, גדול הנביאים שקמו לעם ישראל.

    בנם של זוג העבדים יוכבד ועמרם משבט לוי, אומץ על ידי בת פרעה, גדל והתחנך בארמון. עם התבגרותו כאשר גילה מי הם הוריו הביולוגים החל לפעול למען משפחתו ולמען העם שהרגיש שאליו הוא שייך ושעמו הזדהה. כבר בצעירותו גילה אומץ לב, ומחוייבות חברתית,  התעמת עם בעלי כח למען החלשים שבחברה, פעולות שאילצו אותו לברוח למדבר. בהיותו במדבר נשא את ציפורה, נולדו לו שני בנים גרשום ואליעזר. משה היה לרועה צאן יתרו חותנו ושם הוא חווה מחזה מופלא של הסנה הבוער , אז נגלה אליו האל ומבשר לו שהוא נבחר לגאול את בני ישראל ממצרים. משה פעל ונאבק עם פרעה לשחרור העבדים - בני ישראל, הובילם הנהיגם ושפטם  בעת לכתם במדבר לארץ ישראל. משה הוא שהביא לעם את  התורה במעמד הר סיני . בכך החל להגשים את חלומו -  ליצור משבטי העבדים עם, בעל היסטוריה משותפת, אמונה אחת ועם חוקים וסדרים חברתיים. 

  • גדי בן סוסי

    לוחם אמיץ, עשוי ללא חת. אחד משנים עשר המרגלים שנבחרו ע"י משה לתור את ארץ כנען.

    משתייך לשבט מנשה אותו מייצגת אבן השוהם שאותה נשא אהרן הכהן עם שאר האבנים הטובות שנשא על לבו. ה"אות" של שבט זה (כלומר הדגל שלו) היה ציור של ראם על רקע שחור. בזמן מסעם של בני ישראל במדבר, חנה שבט מנשה במחנה שהיה ממערב למשכן.

  • כלב בן יפונה

    אדם אמיץ וחכם, הראשון שעמד לצידו של משה כנגד כל השאר ולא הוציא דיבת הארץ רעה.

    על פי המדרש, כלב נפרד משאר המרגלים שנשלחו לתור את הארץ והלך לבדו לחברון, להשתטח על קברי האבות בחברון, להתפלל ולפרוש משאר המרגלים שרצו להגיד דברים רעים על הארץ כשישובו. מדרש זה בונה את דמותו של כלב כאדם עצמאי.

    מדרש אחר מספר כי כלב הערים על העם כשהתפרץ לדברי המרגלים. כלב פתח בדברים שנשמעים כמו תלונות נוספות על משה: "ולא רק זאת עשה לנו משה..." כדי למשוך את הקהל לשמוע לו, והמשיך בשבחו של משה על כך שגם הוציא ת העם ממצרים, קרע את הים וכו'

    טריוויה: המבנה המזוהה עם מקום קבורתו של כלב בן יפונה נמצא בכפר הערבי כפל חרת' בשומרון, כק"מ צפונית מערבית לאריאל.

  • יהושע בן נון

    מרגל משבט אפריים. משרתו ותלמידו של משה רבינו. כאשר עלה משה להר סיני לקבל  את לוחות הברית, ליווה אותו יהושע חלק מן הדרך. יהושע מוזכר לראשונה בקרב בו ניהל את בני ישראל מול עמלק ברפידים. 

    סוד קטן: יהושע עומד בפני התלבטות לא פשוטה: מצד אחד הוא מעריץ גדול של משה אבל מצד שני, כאיש צבא הוא יודע שיהיה מאוד קשה להיכנס לארץ כנען המסוכנת.

    לדעתו משה מתנהג לעתים באופן לא מציאותי. למשל כשחותנו יתרו 'ניער והעיר' אותו ואמר לו שהוא לא יכול לשפוט לבדו את כל העם (שמות י"ח, 13-22)

     

  • נועה בת צלפחד

    אישה ישראלית אחת דעתנית וחריפה שנקלעה לדיון הסוער שהתפרץ עם חזרת המרגלים.

    אחת מחמש בנות צלפחד, נשים פמינסטיות שנאבקו על זכותן לרשת את נחלת אביהן לאחר מותו, ואכן הביאו לשינוי החוק על ידי משה, לפיו בנות יורשות את רכוש אביהן כאשר אין לו בנים.

    נועה מאוד מוטרדת לאחר ששמעה על הסכנות האורבות בארץ כנען.

    הכניסה ל'ארץ המובטחת' נראית לה משימת התאבדות חסרת אחריות.


משאבים



ביקורות (0)


דירוג כולל למשחק

המשחק יצר דיון משמעותי

התוכן רלוונטי לחומר הנלמד

המשאבים טובים ומותאמים

התלמידים נהנו