מפגש סודי בין החומות דיון על רבי יוחנן בן זכאי והמרד הגדול




משחק תפקידים ליחידת בגרות בנושא אגדה - נושא רבי יוחנן בן זכאי - חמ"ד - לב לדעת



תסריט המשחק | תצוגה מקדימה
נושא לימוד:
כיתות: יא' - יב'
יוצר/י המשחק : אלעד בר-שלום לב -לדעת

דרישות מוקדמות

שים לב! המשחק מבוסס על השיעורים הקודמים שלמדת בשיעור הראשון יחידה המתוקשבת ולכן חשוב לוודא

שאתה משלים אותם לפני תחילת המשחק.

 


אלעד בר-שלום לב -לדעת

הכירו את המשתתפים


  • רבי יוחנן בן זכאי

    מידע על רבי יוחנן בן זכאי (רק עד תקופת המרד הגדול)

    רבן יוחנן בן זכאי (חי 120 שנה, בערך בין השנים 30 לפנה"ס - 90 לספירה) היה מגדולי התנאים ומנהיג חשוב בתקופת חורבן בית שני והמרד הגדול.
    התואר רבן ניתן לו משום שכיהן תקופה מסוימת כנשיא הסנהדרין, על אף שלא השתייך למשפחת נשיאי בית הלל הזקן. הוא היה תלמידו של הלל הזקן, וכרבו הלל גם הוא חי מאה ועשרים שנה‏.

    רבן יוחנן השתתף בעבודות הכהונה (יש וויכוח האם היה כהן בעצמו)‏ וחי בגוש חלב שבגליל כ-17 שנה, בירושלים עד לחורבן.
    התלמוד מציין את העובדה שהוא שימש כרב העיר גוש חלב, 17 שנה, לשלילה שכן במשך כל השנים הללו, הוא נשאל רק שתי שאלות הלכתיות (מראה שבני העיר זלזלו מאד ברבנים באופן כללי).

    בזמן המרד הגדול וחורבן ירושלים, נשאר רבי יוחנן לפליטה מבין חברי בית הדין בירושלים, והיה חלק מקבוצה קטנה של "רודפי שלום" שישבו ביבנה והתנגדו ל"קנאים". משם התבוננו בימי מצור ירושלים בגסיסה של ארצם ומולדם.

    המאמרים המיוחסים לרבי יוחנן בתלמוד מעידים על מעלותיו המוסריות התרומיות. כתלמידו של הלל הזקן (וגם הקטן שבהם כפי המסופר בחז"ל‏), נהג כדרך בית הלל שביקשו לעשות סייג לתורה ללא חומרות יתירות, ומספר הלכות הוכרעו לצד דעת בית הלל בהשפעתו. אף באגדה הלך בשיטת הלל, בדרך סבלנות ואהבת הבריות (לינק לסיפור לדוגמא/יופיע במשאבים).

    על פי המסופר בתלמוד, חי רבי יוחנן 120 שנה כאשר שליש מתוכם הוקדשו למסחר, שליש ללימוד ושליש להוראה והנהגה: רבן יוחנן בן זכיי עסק בפרגמטיא (מסחר) ארבעים שנה, ושימש חכמים ארבעים שנה ופירנס את ישראל ארבעים שנה.‏[20]. ועוד נאמר עליו כי "מימיו לא שח שיחת חולין" (סוכה כח ע"א). כמו כן מסופר שם:


    לא הניח מקרא ומשנה, גמרא, הלכות ואגדות, דקדוקי תורה ודקדוקי סופרים, קלים וחמורים וגזרות שוות, תקופות וגימטריות, שיחת מלאכי השרת ושיחת שדים, שיחת דקלים, משלות כובסין, משלות שועלים, דבר גדול ודבר קטן דבר גדול מעשה מרכבה דבר קטן הויות דאביי ורבא ‏[21]


     
    הוא עצמו אמר בענווה שלא נטל מחוכמת מלמדיו אלא מעין מה שזבוב נוטל מהים. כמו כן הדגיש: "אם למדת תורה הרבה אל תחזיק טובה לעצמך כי לכך נוצרת" (משנה אבות ב,ח). חמשת תלמידיו היו רבי אליעזר בן הורקנוס, רבי יהושע בן חנניה, רבי יוסי הכהן, רבי שמעון בן נתנאל ורבי אלעזר בן ערך.

    בנו מת בחייו והוא הצטער עליו צער גדול. לבסוף התנחם כאשר המשיל לו תלמידו רבי אלעזר בן ערך משל על פיקדון יקר שניתן מהמלך לאדם. כל זמן שהפיקדון בידו הוא מודאג ומוטרד שמא יתקלקל בידיו. בנמשל בנו הוא הפקדון וכאשר נפטר בנו זך ובלא חטא, ניתן לומר כי הוחזר הפיקדון בשלימות.‏

    בימי החורבן

    באגדות התלמוד מסופר שהיה ברור לו שסוף המלחמה יהיה רע ועוד לפני החורבן חש באותות מבשרי רעה, וגער בדלתות המקדש שנפתחו מאליהן והיה אומר: "יודע אני בך, שסופך עתיד להיחרב" (ירושלמי יומא לג,ג). כשהחל המצור, והבריונים שרפו את התבואה בירושלים, מסופר שזעק מתוך צער. אך לראש הבריונים מטיל האימה בן בטיח (שהיה אחיינו), וכונה "אבא סיקרא" אמר שהייתה זו זעקת שמחה...
    מסופר כיצד נוכח ברעב הנורא ששרר בעיר (לינק לסיפור על הנערה שמחפשת מזון בין הגללים/הסיפור יהיה זמין במשאבים)

    מתנגדיו

    לרבי יוחנן היו קבוצות של מתנגדים, שלכל אחת מהן הייתה סיבה שונה: הצדוקים, הכהנים ובני בתירה 

  • אספסינוס

    טיטוס פלוויוס אספסיאנוס (בלטינית: Titus Flavius Vespasianus;‏ 17 בנובמבר 9 - 23 ביוני 79) היה קיסר רומי משנת 69 עד 79 ומייסד השושלת הפלאבית.

    לפני שעלה לכס הקיסר, היה אספסיאנוס מפקד בצבא הרומי, ופיקד על דיכוי המרד הגדול של היהודים ברומאים. לצד בנו טיטוס מוזכר אספסיאנוס במקורות היהודיים כאחד מגדולי הצוררים שקמו לעם היהודי.

    נעוריו ותחילת הקריירה

    אספסיאנוס נולד במחוז באיטליה. אביו, היה גובה מס ומלווה בריבית. אמו הייתה אחותו של סנטור. משפחתו הייתה משפחה רומית מהמעמד הבינוני, ולא נראה בשנים אלו כי עתידה לצאת ממנה שושלת קיסרים. ההיסטוריון בן התקופה סווטוניוס מספר כי כאשר הראו לאביו של אספסיאנוס אותות מיסטיים (הרומאים נהגו לנחש את העתיד באמצעות הצצה בקרבי הקורבנות שהוקרבו) כי בנו יהיה לקיסר, צחקה אמו, היא סבתו של אספסיאנוס, וטענה כי בנה מטורף.

    אחרי ששירת בצבא בתראקיה עלה אספסיאנוס לדרגת גבוהה, ונשא לאישה את בתו של אדם ממעמד הפרשים, לזוג נולדו שני בנים, טיטוס ודומיטיאנוס, שיהיו לימים לקיסרים.

    מכיוון שצבר ניסיון בשירות בצבא הרומי באזור גרמניה, השתתף אספסיאנוס בפלישה הרומית לבריטניה, שעליה הורה הקיסר קלאודיוס, ובמהלכה התבלט כמנהיג צבאי. הוא הכניע את וקטיס (האי וייט) וחדר לגבולות מחוז סומרסט באנגליה. בשנת 51 היה קונסול במשך זמן קצר, ובשנת 63 מונה למושל באפריקה. הדעות באשר לתפקודו שם חלוקות: סווטוניוס טוען כי ביצע את תפקידו באופן "ישר ומכובד מאוד", ואילו טקיטוס מתארו כ"מביש".

    לאחר ששב מאפריקה, התערער מצבו הכלכלי, והוא הידרדר עד כדי כך שהיה לסוחר בפרדות. על מנת לשפר את מצבו הצטרף לפמליית הקיסר נירון ביוון, אך עורר עליו את חמת זעמו של הקיסר המטורף, שהחשיב את עצמו כבעל כישרון יוצא דופן בתחום השירה, כאשר נרדם במהלך קונצרט שביצע הקיסר. אספסיאנוס נמלט על חייו, אך אז החל ביהודה המרד הגדול, וצבאו של נציב סוריה קסטיוס גאלוס הובס בידי היהודים. אספסיאנוס נבחר להישלח לדכא את המרד, וניתנה לו הסמכות על הפרובינקיה, וכן כוחות צבא. על פי סווטוניוס נבחר אספסיאנוס לתפקיד בשל מוצאו הנחות, שכן "בכל המזרח נפוצה אז האמונה העתיקה שהייתה מקובלת על הכל, כי ברצון הגורל ישתלטו על העולם אנשים, שיבואו מארץ-יהודה"‏, ואספסיאנוס, בשל מוצאו הנחות, לא נראה כמי שעלול לסכן את כסאו של הקיסר נירון.

    במרד הגדול

    אספסיאנוס ובנו טיטוס הגיעו ליהודה באביב שנת 67 לאחר שתבוסת הנציב הסורי קסטיוס גאלוס הביאה לסילוקם של הלגיונות הרומים מהארץ, ובירושלים כבר הוקם ממשל יהודי עצמאי שאף טבע מטבעות עם הכיתוב "ירושלים הקדושה".

    אספסיאנוס הגיע בתחילה אל העיר אנטיוכיה שבסוריה, שם חבר אל מלך יהודה אגריפס השני שאהד את הרומאים, ומשם הגיע לעכו. עד מהרה נכבשו הערים ציפורי וגדר, והתברר כי הגנת הגליל תלויה בהגנת מבצר יודפת, שהיה החזק שבמבצרי הגליל. על פי ההיסטוריון בן התקופה יוסף בן מתתיהו, שהיה גם מפקדו הצבאי של הגליל, נפלה יודפת בידי אספסיאנוס לאחר מצור ממושך בן ארבעים ושבעה ימים, ואף זאת באשמתו של בוגד, שהסגיר לאספסיאנוס את הגנת העיר. במהלך המצור השתתף אספסיאנוס בפעולות הלחימה באופן אקטיבי ואף נפצע בברכו מאבן‏, וחץ שירה לעברו אחד ממגיני העיר פגע בעקבו‏.

    לאחר נפילת יודפת המשיך אספסיאנוס בכיבוש הערים טריכיי וטבריה, וצר על העיר גמלא שברמת הגולן. בעת המצור על גמלא, נכבשו כבר כל מבצרי הגליל פרט לגמלא, לגוש חלב ולהר תבור. גמלא והתבור נכבשו בפעולה משולבת, ואילו גוש חלב נכנעה ללא קרב, בעוד מנהיגה, יוחנן מגוש חלב, נמלט לירושלים. הגליל כולו נכבש בידי אספסיאנוס. בשלב זה שמע אספסיאנוס על מלחמות האחים בירושלים, אך סירב לשמוע בעצת אנשיו לעלות מיד על העיר, שכן סבר כי ככל שימתין, כך יגרמו המלחמות הפנימיות להחלשת היהודים. ואכן במלחמות אלו בין פלגי היהודים, נחלשה ירושלים מאוד, ובין היתר נשרפו מחסני המזון שבה, דבר שגרם לכך שכאשר החל המצור בסופו של דבר, שרר רעב בעיר.

    אספסיאנוס נע עם צבאו דרומה, והחל בכיבוש אתרים הקרובים לירושלים, בהם העיר גדור בעבר הירדן, וכן יריחו, לוד, יבנה ואדום, עד אשר בשנת 68 הייתה כל הארץ בידי אספסיאנוס, פרט לירושלים, הרודיון, מצדהו מכוור.

  • אבא סיקרא

    אַבָּא סִיקְרָא
    כינויו בתלמוד של אחד ממנהיגי המרד הגדול של היהודים ברומאים לפני חורבן בית שני (70-66 לספירה) ומנהיגם של הסיקריים. בתלמוד הוא מוזכר כ"ראש הבריונים".

    היה בן אחותו של רבן יוחנן בן זכאי, מראשי מפלגת המתונים. בתלמוד מסופר, כי הקנאים הציתו בזמן המרד את כל מחסני המזון שבירושלים, כדי לאלץ את תושבי העיר להילחם, ובכך גרמו לרעב כבד בעיר הנצורה.

    מסופר בתלמוד שרבן יוחנן בן זכאי קרא לאבא סיקרא, ואמר לו: בוא אצלי בצנעא. בא, אמר לו (רבן יוחנן בן-זכאי): עד מתי אתם עושים כך וממיתים את האנשים ברעב?
    אמר לו (אבא סיקרא): מה אעשה? אם אומר להם דבר – יהרגוני.

    יש המזהים את אבא סיקרא עם בן בטיח המוזכר בתלמוד.

  • בת נקדימון בן-גוריון

    גדלה בבית של אחד מעשירי ירושלים נקדימון בן-גוריון שהיה גם נדבן ידוע.

    ידועה כאשת המעמד הגבוה שחייה חיי תפנוקים, אך גם דואגת לעניי העם ושותפה

    לאביה לפעולות התרומה והחסד.

    רבן יוחנן בן זכאי חיתן אותה ודאג בעבורה לכתובה עם סכומי כסף גבוהים ביותר.

    נמצאת כרגע בחרפת רעב ולא מצליחה להאכיל את ילדיה, היא שכלה את בת בת השנתיים לפני ימים אחדים שמתה ברעב, וחשה ששני בניה הנוספים ימותו תוך זמן קצר מרעב אם לא יגיע מזון לפיהם.

     

  • פילאטיס

    נולד ברומא, משתתף בקרבות כחייל 3 שנים ברחבי האימפריה הרומאית


משאבים



ביקורות (0)


דירוג כולל למשחק

המשחק יצר דיון משמעותי

התוכן רלוונטי לחומר הנלמד

המשאבים טובים ומותאמים

התלמידים נהנו