בעד או נגד רישיון נהיגה לנשים בעדה הדרוזית דיון סוער בנושא רישיון נהיגה לנשים מחברה הדרוזית




הגיע ראש המועצה של הכפר הדרוזי "זית" לבית התפילה וביקש רשות להיכנס לבית התפילה ולומר את דבריו לפני תחילת התפילות על ידי השיח'ים והנשים הדתיים. הוא בירך את כולם והדגיש כי אנחנו נמצאים בעידן הפוסט מודרני, וישנם שינויים כבר התחילו בחברה הדרוזית כמו ההשכלה הגבוהה של הנשים במגזר, השתלבות האישה בשוק העבודה, עיסוק הגבר בענייני עבודה שמקשה עליו  להמשיך לתפקד כ"מנהיג המשפחה". אז לכן, הגיע הזמן  להתיר לנשים הדרוזיות לנהוג . כמה מהשיח'ים התנגדו לדבריו של ראש המועצה. השיח'ים טוענים שיש בעיה בלימוד עם מורה נהיגה  – ועד עכשיו יש בעיה למצוא מורות שמלמדות נהיגה .

 האישה מעורבת בתאונות דרכים יותר מהגברים. סכנה נוספת ניצבת מול האישה הנוהגת במידה והאוטו התקלקל במהלך הנסיעה מחוץ לכפר. אז מה יקרה לה? מי יעזור לה? הרי זה לא מקובל וגם לא רצוי שהיא תקבל עזרה מגברים לא מוכרים לה  שירצו להגיש לה עזרה.

במקביל, שיח'ים נוספים שהם בעד נהיגת נשים דרוזיות ביקשו להדגיש מידע עדכני שע"פ הסטטיסטיקה, נשים מעורבות פחות מגברים בתאונות (בנתוני הלמ"ס: נשים מעורבות ב26% מהתאונות אף שהם 42% מהנהגים), ובפרט בתאונות קטלניות (אז שיעור הנשים המעורבות יורד ל11% בלבד. השיח'ים הדגישו כי צריכים להתאים את עצמנו לעידן החדש ולמה שקורה בסביבה .

ראש המועצה ביקש מהשיח'ים שצריך ורצוי להגמיש עמדות, וזאת לאור צרכי המשפחה וקיומן של הבית - אם זה הסעת הילדים או קניות, הקפצות, הובלות, הגעה למקום העבודה והגנה מפני תנאי מזג האוויר בקיץ ובחורף.

 

השמש של בית התפילה בכפר "זית", הבטיח להעביר את הטענות האלה לראש העדה בכדי לדון בסוגיה הזו מאחר ועדיין חלק רב מבני העדה מתלבטים בעניין מתן אישור לאישה בכדי לנהוג. גם דתיים וגם חילוניים , גברים ונשים  מתעקשים כי נשים השואפות להשיג רישיון נהיגה הן צריכות לנהוג בתוך הכפר ובסביבה הקרובה לו בלבד. במקביל,  אסור לנשים דתיות לנסוע  מחוץ לכפר עם נשים נוהגות כדי שלא תיתקלנה בבעיות ובסכנות מיותרות. לפי כך, נשים דתיות וגם נשים חילוניות מתבקשות לנסוע מחוץ לכפר רק עם גבר נוהג. אישה דרוזית נוהגת לא תוכל להתייצב בבית התפילה הדרוזית ולקיים את חובותיה הדתיים כל עוד והיא משתמשת ברישיון נהיגה ונוהגת. ברגע שהאישה תפסיק לנהוג ותוותר על רישיון הנהיגה אז בהחלט תוכל לקיים את חובותיה הדתיים. החלטה זו, עוררה כעס בקרב נשים שנוהגות שגילן מעל 47. הן רוצות לקיים את החובות הדתיות שלהן ולהתפלל בבית התפילה מאחר ולהן אילוצים שמחייבות אותן להמשיך לנהוג.

לשם כך, הבעיה הזו משותפת לכל הכפרים הדרוזים, אז ראש העידה הדרוזית, החליט להכניס את הועידה לענייני העדה הדרוזית, שיח'ים וגברים דתיים , גברים חילוניים משכילים ולא משכילים, נשים נציגות מכפרים שונים במגזר במטרה לדון בסוגיה זו מנקודות מבט שונות.

האישה היא החצי השני של החברה , היום הנשים שנוהגות הם אפילו יותר מהגברים בחברה הדרוזית, לכן יש לפתוח את הנושא לדיון מחודש וצריך למצוא פתרון כולל שירצה את כל הצדדים.



תסריט המשחק | תצוגה מקדימה
נושא לימוד:
כיתות: ז' - אקדמיה
יוצר/י המשחק : מונדר אבו שאהין, נאיף אהו שאהין, נזיהה עבאס

דרישות מוקדמות

יש לוודא שהמשתמשים במשחק מכירים את חוקי החברה הדרוזית בנושא רישיון נהיגה.


מונדר אבו שאהין, נאיף אהו שאהין, נזיהה עבאס

הכירו את המשתתפים


  • שיח סלימאן אבו קאסם

    הערך הראשי בעדה הדרוזית הוא שמירה וחיזוק הקודים הדתיים ונורמות החברה השמרנית והמסורתית של החברה הדרוזית.

  • מר סעיד אסדי

    תומך בקידום מעמד האישה וקידומה. הוא מאמין שצריך לאפשר לאישה להשיג רישיון נהיגה ולנהוג.

  • כאמל עמאר

    אדם פתוח ושמרני. דואג לגדל ולחנך את בניו ואת בנותיו על ערכי הדת. תומך בהשכלת נשים ולכן בנותיו בעלות תארים אקדמאים, הוא דאג להסעה של בנותיו למכללות שהנהג הוא גבר.  מתנגד לגמרי לרישיון נהיגה.

  • סמאח חלבי

    דמות מאמינה שרישיון נהיגה הוא חיוני מאוד במידה והנוהגת שומרת על הקודים המסורתיים והחברתיים. היא תמיד נוסעת עם אישה נוהגת לשם ביצוע סידורי בית ומשפחה וגם נוכח  אילוצים בריאותיים 

  • מנאר סלאמה

     מורה בבית ספר יסודי.

    אישה מודרנית , עצמאית, דעתנית המתבטאת בחופש.

    נוהגת מאז 10 שנים


משאבים



ביקורות (0)


דירוג כולל למשחק

המשחק יצר דיון משמעותי

התוכן רלוונטי לחומר הנלמד

המשאבים טובים ומותאמים

התלמידים נהנו


תמונות זכויות יוצרים