הצגת בכורה סיפור יעקב ועשיו




יצחק ורבקה נמצאים בארץ כנען, רחוקים מבנם יעקב הנמצא בארץ נכר, מנותק מאמו האהובה, מהארץ המובטחת לאבותיו וממשפחתו הקרובה. נוסף על כך נודע להוריו בכנען על התלאות שהוא עובר בבית לָבָן.

במצב זה, באיחור של יותר מעשור – יצחק ורבקה יחד עם דמויות נוספות מתכנסים באוהלו של יצחק, מחליטים לדון באופן מעמיק וכֵּן באירועים הדרמטיים שטלטלו את משפחתם ושיסעו אותה. 
הם יבחנו בדיעבד אם פעלו נכון, וכן יבחנו את השלכות הסיפור על בניהם ועל גורל שני העמים בדורות הרחוקים, כפי שה' הודיע לרבקה: "שְׁנֵי גֹיִים בְּבִטְנֵךְ, וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ, וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ, וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר" (כ"ה 23).

בסיטואציה זו במשחק מתקיים למעשה אותו דיאלוג מיוחל, שאילו התקיים לפני סיפור גניבת הבכורה – ייתכן שגורל שני העמים היה אחר לחלוטין!

***

האם יש להצדיק את התנהגותה הבעייתית של רבקה בסיפור?

האם המטרה מקדשת את האמצעים? באיזו מידה מותר לנו להשיג את היעדים החשובים גם כשהמחיר הוא פגיעה בערכי המוסר ?

האם יעקב פעל נכון כאשר ציית להוראות אמו וגנב את הברכה, וכך למעשה העצים את צאצאיו בעתיד הרחוק? או שמא עדיף היה שיוותר על הברכות גם במחיר של ויתור על הברכות לצאצאיו/לעם ישראל בעתיד?

אתם מוזמנים להצטרף לדיון מרתק!



תסריט המשחק | תצוגה מקדימה
נושא לימוד:
כיתות: ט' - יב'
יוצר/י המשחק : פלורה ויניצקי (רכס)

דרישות מוקדמות

קריאת בראשית כ"ה 34-19– ל"ב 32-22 

יישור קו עם הכיתה - עלילת המשחק שלפנינו מתרחשת לאחר האירועים הבאים:

  1. יעקב קנה את הבכורה מעֵשָׂו אחיו תמורת נזיד עדשים (בראשית כ"ה 19-1).
  2. יעקב גנב במרמה את ברכת הבכורה של עֵשָׂו (בראשית כ"ז).
  3. יעקב בורח בהוראת אמו לארם נהריים, לדוֹדוֹ לָבָן. שם הוא מסכם עם לָבָן שיעבוד למען רחל בתו הקטנה שבע שנים – אך בליל הנישואין מנצל לָבָן את החושך כדי לתת את בתו הבכורה לאה במקום את רחל, ועם גילוי התרמית דורש מיעקב לעבוד שבע שנים נוספות עבור רחל (בראשית כ"ט).
  4. רבקה חשבה שהשהייה של יעקב בבית אחיה תימשך "יָמִים אֲחָדִים" – אך למעשה יעברו 21 שנים עד שיעקב ישוב לארצו, לכנען, ורבקה אמו למעשה לא תזכה לראות שוב את בנה לאחר פרֵדתם. 

פלורה ויניצקי (רכס)

הכירו את המשתתפים


  • רבקה

    רִבְקָה היא דמות מקראית, השנייה בארבע האמהות של עם ישראל. אשתו של יצחק, בתו של בתואל ואחות לבן הארמי. אם יעקב ועשו.

    אביה של רבקה (בתואל) היה בנו של נחור (אחיו של אברהם אבינו) - ומכאן שאביה של רבקה היה בן דודו של יצחק. המקור העיקרי לידע על רבקה, הוא המסופר בספר בראשית, ומדרשי חז"ל העוסקים בסיפור זה.

    שמה של רבקה בא מלשון 'מרבק'. פירוש המילה מרבק הוא עגל מפוטם. במזרח הקדום נחשבו נשים מלאות ליפות. נראה ששמה רומז על חיצוניותה. 

  • יצחק

    מכונה במסורת היהודית יִצְחָק אָבִינוּ, דמות מקראית, אחד משלושת האבות והיחיד בהם שלא עזב בחייו את ארץ ישראל. בנם של אברהם ושרה, נולד כשאברהם היה בן 100 ושרה בת 90. על פי מדרש סדר עולם בשנת ב'מ"ח (2048) לבריאת העולם וחי בתקופת האבות. סיפור חייו מסופר בספר בראשית, בעיקר בפרקים כ'-כ"ח, ועל פיו נפטר בגיל 180.

  • עו"ד צָדִיקָה

    מלווה את רבקה. תנסה להצדיק את מעשיה של רבקה ושל בנה יעקב מההיבט המשפטי.

  • עו"ד דָּן

    מלווה את יצחק, מתנגד למעשיהם של רבקה ויעקב מהיבט משפטי.

  • רְאוּמָה קָרָה

    הוזמנה לדיון בזכות יכולתה לקרוא את העתיד.

    תציג את עתידה של רבקה במקרא וכן את העתיד הרחוק של שני העמים (אדום וישראל). 


משאבים



ביקורות (0)


דירוג כולל למשחק

המשחק יצר דיון משמעותי

התוכן רלוונטי לחומר הנלמד

המשאבים טובים ומותאמים

התלמידים נהנו