פרויקט מהנטן




משחק האם להמשיך את פרויקט מנהטן לאחר הניסוי טריניטי



תסריט המשחק | תצוגה מקדימה
נושא לימוד:
כיתות: י' - יב'
יוצר/י המשחק : איתי קלימי, עידן פינטו, וויליאם דמיטריינקו

דרישות מוקדמות

להכיר מה זה פרוייקט מנהטן ומה זה הניסוי טריניטי


איתי קלימי, עידן פינטו, וויליאם דמיטריינקו

הכירו את המשתתפים


  • רוברט אופנהיימר

    רוברט אופנהיימר הוא פיזיקאי יהודי אמריקאי שלמד באוניברסיטת ברקלי שבקליפורניה. כמי שעמד בראש פרויקט מנהטן, נחשב אופנהיימר לאבי פצצת האטום. רוברט אופנהיימר נולד בניו יורק בשנת 1904, בנם של ג'וליוס אופנהיימר, יבואן טקסטיל יהודי עשיר שהיגר לארצות הברית מגרמניה ב-1888, ואלה פרידמן, ציירת. בהיותו בן עשרים וחמש, כבר מונה למשרת פרופסור לפיזיקה באוניברסיטת קליפורניה בברקלי ובמכון הטכנולוגי של קליפורניה. הוא עסק במכניקת הקוונטים וחקר את התנהגותם של חלקיקים.

    במהלך מלחמת העולם השנייה, נקרא אופנהיימר לעמוד בראש צוות גדול של פיזיקאים, מהנדסים וטכנאים, שעסקו בפיתוח נשק אטומי. בתוקף תפקידו, היה אופנהיימר אחראי על המתקן בלוס אלאמוס שבמדינת ניו מקסיקו, שהיה אתר ניסויי השדה של פרויקט מנהטן. ב-16 ביולי 1945, בוצע באתר זה הניסוי הגרעיני הראשון – ניסוי טריניטי – שבמהלכו התחולל הפיצוץ האטומי הראשון בתולדות האנושות. אופנהיימר סיפר לאחר מכן כי כשהניסוי עבר בהצלחה, מחשבתו הראשונה הייתה ציטוט ממילותיו של קרישנה בבהגאוואד גיטה: "עתה הנני המוות, מחריב העולמות".

     

  • לאו סילארד

    לאו סילארד היה פיזיקאי יהודי אמריקאי שנולד בהונגריה. הוא חזה את תגובת השרשרת הגרעינית שבסופו של דבר הביאה לבניית פצצת האטום. הוא חזה את זה שהנאצים יעלו לשלטון הגרמני והוא פחד מזה שהגרמנים יפתחו פצצת אטום מפני שלגרמנים היה מאגר גדול של אורניום, חומר חשוב הנדרש ליצירת פצצת האטום.

    בשנת 1938 לאו עבר לארצות הברית מפני שהוא התקבל שם לעבודה בתחום מחקרו. לאחר שלאו התחיל לחשוש שהנצים יפתחו פצצת אטום הוא וחבריו היהודים-הונגרים יוג'ין ויגנר ואדוארד טלר, החליטו לפנות לאלברט איינשטיין כדי לקבל גיבוי בפנייתם לממשל האמריקאי לגבי הצורך הדחוף לפיתוח פצצה גרעינית. הם בחרו באלברט איינשטיין כי הם ידעו שאם הם לא יצרפו אליהם מישהו חשוב אז יתעלמו מהם.

    איינשטיין, עד אותה תקופה התנגד מאוד למלחמות ופצצות וגם פרסם מאמרים נגד הצבא התרשם מהמידע, ושוכנע שהסכנה שגרמניה הנאצית תפתח נשק גרעיני היא אמיתית. ולכן הוא הסכים לעזור להם. הם שלחו מכתב לרוזוולט, נשיא ארצות הברית שבמכתב הזהירו אותו מפני הגרמנים. רק לאחר כמה חודשים רוזוולט קרא את המכתב ונתן תקציב קטן ליצירת הפרויקט.

    לאו היה מדען חשוב ובכיר בפרויקט מנהטן, בהתחלה הוא חשב שיצירת פצצת האטום תהווה רק איום על גרמניה ולא חשב שישתמשו בפצצה. לאחר שלאו גילה שבאמת רוצים להשתמש בפצצת האטום על יפן, לאחר שגרמניה כבר הפסידו והיו על סף כניעה לאו התנגד לשיגור פצצת האטום ושלח מכתב לטרומן, במכתב היה רשום לא לשגר את הפצצה מפני שלדעתו, אפשר יהיה להרתיע את היפנים על ידי  שימוש בפצצה באזורים לא מאוכלסים.

  • אלברט אינשטיין

    אלברט איינשטיין היה מגדולי הפיזיקאים בכל הזמנים, הוא נולד בעיר אולם שבבאדן-וירטמברג הנמצאת בקיסרות הגרמנית ב-14 במרץ 1879, למשפחה יהודית.

    מגיל 12, בעקבות קריאה בספרי מדע פופולריים באותה התקופה, איבד את אמונתו ביהדות ובתנ"ך, והחליף אותה בחשיבה חופשית וביקורתית שהיא בעצם חשיבה חדשנית יותר ומדעית, אך הוא החל להתנגד כלפי כל סוג של סמכות.


    איינשטיין נחשב לגדול התאורטיקנים, לצד אייזק ניוטון, אבי המכניקה הקלאסית. שמו הפך למילה נרדפת לגאונות. הוא זכה לפרסום ברבע הראשון של המאה ה-20 בזכות תורת היחסות אותה הגה, ששינתה את כל אשר היה ידוע עד אז על טיבם של הזמן, המרחב, המסה, התנועה וכוח המשיכה, ובזכות תרומותיו ליסודות מכניקת הקוונטים, למכניקה סטטיסטית ולהסברת האפקט הפוטואלקטרי (עליה קיבל פרס נובל לפיזיקה ב-1921) ועוד.

  • לסלי גרובס

     אחראי מטעם הצבא, לסלי גרובס - תת-אלוף בצבא ארה"ב שניהל את פרויקט מנהטן. לסלי נולד ב17 באוגוסט 1896, ובגיל 43 הוא יצר וניהל ארגון ענק שכלל 160,000 עובדים, פתר בעיות לוגיסטיות מורכבות, הקים חיל אוויר פרטי, סוכנות מודיעין, מחלקת יחסי-ציבור, משרד חוץ של המבצע, כשכל הגופים משתפים פעולה תוך שמירה קפדנית על סודיות ומידור.
    מהירות וסודיות היו דרישות היסוד של המבצע והן מומשו ברמה כזאת של הצלחה שרבים מקרב עובדי המבצע הבינו את מטרתו רק לאחר ששמעו ברדיו על הפצצת הירושימה. הברית בין גרובס לבין אופנהיימר המדען, המיסטיקן והפילוסוף נבנתה על הערכה הדדית והייתה אחת מאבני היסוד של הצלחת המבצע.

     

    גרובס היה זקוק להרבה ביטחון עצמי בשביל לשרוד בקרב המדענים ולכפות עליהם את רצונו והחלטותיו. תכונה זו לא הייתה חסרה לו. שנים רבות לאחר מכן הוא נשאל מדוע הוא לא כותב - כמו רבים ממשתתפי המבצע - את זיכרונותיו. תשובתו הייתה:" זה פשוט, משום שתמיד צדקתי. ואיש לא יאמין לי ואף אחד לא יסלח לי על כך".

     

  • הארי טרומן

    הארי טרומן‏  1884 – 1972 היה נשיאה ה-33 של ארצות הברית (1945 - 1953). כשותפו האחרון למרוץ של הנשיא פרנקלין דלאנו רוזוולט ב-1944, ירש טרומן את נשיאותו ב-12 באפריל 1945, כאשר נפטר רוזוולט לאחר מספר חודשים של בריאות מתדרדרת.

    כנשיא ארצות הברית הביא לכניעתה של יפן ולסיום מלחמת העולם השנייה, הנהיג קו תקיף מול התפשטות הקומוניזם, נקט צעדים לקידום זכויות השחורים והכיר במדינת ישראל דקות ספורות לאחר הקמתה, בעודו המנהיג הזר הראשון לעשות כן. נשיאותו הייתה נקודת מפנה ביחסי החוץ של ארצו, כשמדיניות ממשלו תמכה באינטרנציונליזם תוך שיתוף פעולה עם בנות בריתו האירופאיות. לאחר המלחמה עזר טרומן בהקמת האומות המאוחדות ופרס את דוקטרינת טרומן, וכן העביר את תוכנית מרשל – שעלתה 13 מיליארד דולר – כדי לבנות מחדש את מדינות אירופה, בהן גם מדינות הציר. במקביל הפכה בעלת בריתה של ארצות הברית בעת המלחמה, ברית המועצות, ליריבתה בעת תקופת המלחמה הקרה, שעם תחילתה הוביל טרומן את הרכבת האווירית לברלין ודחף ליצירת נאט"ו ב-1949.

    לאחר סיום שירותו בצבא, חזר טרומן לאינדיפנדנס, שם התחתן עם בס וואלאס ב-28 ביוני 1919. לזוג הייתה ילדה אחת, מרי מרגרט טרומן. ב-1922 נבחר לשופט אדמיניסטרטיבי במיזורי כמועמד מטעם המפלגה הדמוקרטית. ב-1934 נבחר לסנאט של ארצות הברית ובמשך כהונתו תמך בתוכניותיו השונות של הנשיא פרנקלין דלאנו רוזוולט להוצאת אמריקה מ"השפל הגדול", תקופת המשבר הכלכלי החריף ששרר בארצות הברית בשנות השלושים.

    בנובמבר 1940 נבחר לכהונה שנייה כסנאטור מטעם מיזורי. באותה עת ביקר בבסיסים צבאיים רבים, והבחין בבזבזנות וספסרות במקום, מה שגרם לו לנצל את היותו יושב ראש תת-ועדה בוועדה לענייני צבא בסנאט,  לצורך ניהול תחקיר האם בוצע שימוש לרעה בציוד ובמזון בעת שהאומה נערכת למלחמה.

     


משאבים



ביקורות (0)


דירוג כולל למשחק

המשחק יצר דיון משמעותי

התוכן רלוונטי לחומר הנלמד

המשאבים טובים ומותאמים

התלמידים נהנו


תמונות זכויות יוצרים